Ha eltévedtél volna

Kis kattintás, nagy öröm!

Címkék

ambulance (35) bogár (117) bond (25) burago (17) carspotting (605) cikk (5) coca cola (3) corgi (56) darda (2) dickie (2) dinky (4) ebay (7) eladó (15) ertl (3) film (162) filmhíradó (11) greenlight (7) grell (8) guisval (3) helikopter (18) hellókarácsony (17) honda (20) hot wheels (328) husky (1) ites (2) jada toys (8) játék (56) johnny lightning (31) kártya (5) könyv (9) lego (129) maisto (34) majorette (114) matchbox (376) mercedes (14) military (68) moszkvics (2) muscle (212) mustang (75) noname (58) norev (22) picasso (38) playart (5) police (189) polistil (12) realtoy (23) reklám (139) retro (648) revell (1) schuco (5) siku (71) solido (3) stahlberg (4) star wars (134) superkings (19) suzuki (7) taxi (20) tomica (83) vatera (8) volkswagen (318) volvo (100) vw (310) welly (14) wish (10) zene (82)

Olvasóim

TClogo_1.jpg

Keresd a szirszarjaim a Külsőségben is!

Utolsó kommentek

  • Sam. Joe: A vanitisz az ilyen, lassan terjedő alattomos kór! 8-) (2017.06.24. 07:37) FIAT 238
  • RÁJEN: @SomiTomi: Jogos kérdés, de van válasz: www.homeshoppingspy.com/2010/02/10/caravan-cool/ (2017.06.21. 21:00) Carspotting 301
  • SomiTomi: Most elgondolkoztam, hogy ugyan mit lehet egy Citroën DS mögé akasztani, ami nem néz ki úgy, mint tehénen a gatya... (2017.06.21. 09:49) Carspotting 301
  • Sam. Joe: @RÁJEN: Azt láttam, de nem gondoltam, hogy már nincs nálad. (2017.06.20. 07:50) A bolygó neve... (2. rész)
  • RÁJEN: @Sam. Joe: Az előző Merciről talán, de erről én már biztos semmilyen videót nem tudok csinálni - lásd utolsó kép: eladtam. (2017.06.19. 21:41) A bolygó neve... (2. rész)
  • Utolsó 20

HMMWV

RÁJEN 2009.04.27. 13:46

Érdemes a wikipediát vagy csak úgy az internetet böngészni a modell történetét illetően, mert számomra például egyértelműen az újdonság katergóriába tartozik a következő tény: a Hummer a civil verzió, a Humvee a katonai. No de ne szaladjunk ennyire előre! Ez a poszt tehát a Humvee-ről szól, a civil verzió(k)ról csak pár szó esik.

HMMWV, azaz High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle a teljes neve ennek az autónak, ami valami olyasmit jelent, hogy nagy mobilitású, többcélú kerekes jármű. Ez akármelyik autó meghatározása is lehetne, akár egy Trabanté is, minden viszonyítás kérdése ugyebár, hiszen a celldömölki rokkantnyugdíjas Marika néni bilikék hycomat Trabija számára egyenesen a megváltást jelenti, nem csak holmi többcélúságot meg nagy mobilitást. Nem mellesleg ha egy olivazöld Trabant Tramp és egy Humvee egymás mellé áll, sok száz méterről és kellően hunyorítva akár össze is téveszthetők :P

Na szóval, komolyra: a Humvee alapvetően egy katonai használatra fejlesztett összkerékhajtású dzsip. A dzsip itt nem a jeep-értelmével, hanem a terepjáró értelmével szerepel. Az elődjei sorjában: M151 MUTT, M561 "Gama Goat", M718A1, M792 és a CUCV.

Mit tud? Független felfüggesztést, központi gumifelfújó-rendszert, 4 tárcsaféket (a difinél, nem a kerekeknél, ha valaki nem tudta volna, így kevésbé sérülékeny), és durván 17 kivitel-verziót az USA hadseregében, úgy mint csapatszállító, lövész, mentő (négy fekvőbeteg vagy 8 ülő számára), rakétavető stb.

És tud menni, dugóban is :) 


Vagy tud menni egyedül is: 

 

A történetéről pár szó: már az AMX-es posztban is megemlítettem, hogy az AMC (illetve hát az AM General) a gyártója/beszállítója ennek a modellnek. De hogy lett az? Hát úgy, hogy 1970-ben az amerikai főkatonák rájöttek, hogy a civil teherautók katonai használata sok szempontból nem kielégítő. (Nálunk ez valószínűleg úgy lett volna, hogy egy főkatona rájön, hogy a sógor traktor-kereskedésének működése anyagilag nem kielégítő.) Kiírtak hát egy tendert, hogy mire lenne szükségük. 1977-ben a Lamborghini beadta a Cheetah (Gepárd) nevű javaslatát. 1979-re a Hadseregnél nagyjából összeállt a végleges specifikációs lista, mire is lenne szükségük, és a HMMWV betűszó is megszületett. Ugyanezen év júliusában az AM General (az AMC leányvállalata) megkezdte az előzetes design-munkát, és még egy év sem kellett ahhoz, hogy beinduljon az M998-as prototípus tesztje. 1981-ben az erőfeszítéseiket a Hadsereg egy szerződéssel jutalmazta, első körben még egy rakás prototípust rendeltek, hogy maguk is tesztelgethessék, majd mivel ezek aránylag jól sikerültek, berendeltek 55.000 db Humveet 1985-ös szállítással. A Humvee-k 1989-ben debütáltak élesben Panamában (Operation Just Cause, részletek itt), de Irakban lettek híresek (kábé együtt az Apache helikopterekkel), ahol vagy 10.000 darabot vetettek be belőlük 2003-ban.

Alapvetően emberek és könnyű teher szállítására találták ki, és az elődökhöz hasonlóan az alapcsomag nem tartalmazta a páncélzatot vagy a védelmet a nukleáris, vegyi vagy biológiai támoadások ellen. Gondolom, az extralistán azért ezek egy része megtalálható. Viszont a könyöklő szériában elég széles ezekben a járgányokban :) A Sivatagi Viharban elég jól vizsgáztak, Mogadishuban kevésbé (egyik kedvenc filmem a témában A Sólyom végveszélyben, csak mondom, ezért is tettem be ezt a régebben készült (kissé túlexponált) fotót, hogy legyen a posztban közös kép egy Black Hawk-kal), de a kocsit nem is arra tervezték, hogy huzamosabb ideig ellenálljon intenzív kézifegyveres támadásoknak, nem beszélve a gépfegyverekről és rakétagránátokról, sőt pokolgépekről. Mivel a csapatok Afrikában is dicsérték a Humveet, és legfőképp mert szükségessé vált, elkezdték fejleszteni a városi ütközetekre (mi a jó kifejezés az urban combat-re?) szabott verzióját, pedig eredetileg ilyen terv nem létezett. Így született meg az M1114-es kódnevű verzió megerősített védelemmel (páncél + golyóálló üvegezés), erősebb turbós motorral, légkondival és felspécizett felfüggesztéssel.

A fejlesztés olyan jól sikerült, hogy utána kitben is lehetett kapni 'tuningpáncélt' a 998-as modellekhez. Ezek megítélése már vegyesebb volt, mert a súlytöbblet annyira lelassította a nem erre tervezett alapmodellt (ellenpélda: Humvee-verseny), hogy néha pont a páncélzat miatt kerültek bajba az utasok, illetve sem ez, sem a páncélos verzió nem kínált megfelelő védelmet a taposóaknák ellen. Ráadásul sokszor beragadt a páncélajtó, lehetőleg pont a legélesebb harci helyzetekben, „kiszolgáltatva” a bent ülőket (heh, képzavar), így a későbbiekben felszereltek rá egy külső „vonószemet”, hogy más járművel ki lehessen rántani. Mi mindenre kell gondolniuk ezeknek az okos amiknak... Aztán kicsit tovább kellett még fejleszteni a tetőn kiálló lövész védelmét is. Érdekességképp egy két magyar felségjelű Humvee. És egy leamortizált.

A civil verzió: a polgári igény kialakulása a Sivatagi Viharról készült fényképeknek, híradásoknak köszönhető, nem mellesleg Arnold Schwarzenegger közbenjárásának, aki egyből nagy rajongója lett a típusnak. 1992-ben kezdték gyártani a köz-Hummert, H1 illetve Hummer (majdnem Kalapács) néven, de a modellnek leáldozott 2006-ban, mert a 2007-es új, károsanyag-kibocsátást szabályozó törvény szigorának nem tudott megfelelni az elavult turbódízel. Jött aztán a H2 meg a H3, de ezek már elpuhultak (oké, azért van kivétel), a célközönséget itt jobbára feka rapperek és magyar gengszterek teszik ki. Kár. Itt egy teszt a H1-ről.

Érdemes még egy mondat erejéig megemlíteni három gépet, amit mondhatni a Humvee ihletett: az egyik orosz, GAZ-2975, aka Karatel (Punisher), a másik a Toyota Mega Cruisere (nekem a Tomica feldolgozásában van meg, rendőr-kivitelben, ráadásul már nem sokáig, mert épp eladom), illetve a korábban már röviden tárgyalt Tumbler, a legújabb Batmobile.

A Humvee filmes szerepléseinek felsorolása nem maradhat el. Számomra a legmeghatározóbb élmény a Tűzmadár-akció című film volt ebből a szempontból, nekem itt tűnt fel az autó először, de a Sivatagi cápáktól kezdve a Vasemberig nagyon sok Irakos, Afganisztános filmben láthattuk, illetve „sima” akciófilmekben is gyakran feltűnik, pl. az Ál/arcban, a Jurassic Parkban vagy A Sziklában, amint Sean Connery lerombolja fél San Franciscót egy polgári változattal, Nicolas Cage pedig egy sárga Ferrarival üldözi, hehe.

És akkor a kicsikről, röviden: 1994-től gyártja a Matchbox a Humveet, szóval nem siették el a bevezetést. Jómagam igyekeztem minél több változatot begyűjteni, de inkább csak a katonaiakra fókuszáltam. Akad otthon belőle mezei, terepszínű, sivatagi festésű, SuperFast, Battle Kings-es duó, rugós és rugózatlan, ilyen kerekű és olyan kerekű, illetve egy Taco Bell-es is. Itt felül a jobboldalin van egy vöröskereszt is, csak nem látszik, mert a hátára festették.

Az ablakok majd’ minden esetben festettek, de legalábbis durván sötétítettek, tehát a beltér kimaradhatott (a Taco Bell egyenesen ezüstre pingálta a szélvédőt), cserébe kapunk forgatható gépfegyvert a tetőn szinte mindegyik verzión, és nyitható „csomagtartót”, de persze a Taco Bell itt is egyszerűsített. Hiányolom a MB Humveek elejéről a rácsot egyébként, de összességében tetszenek. A kék-fehér rendőr még kéne, ha valakinél landol egy ilyen feleslegben, szóljon rám!

A Johhnny Lightning is megörökítette a típust számos verzióban, ezeket direkt nem kezdtem el beszerezni, mert annyi felesleges pénzem azért nincs. Azért egyet bezsákoltam, mégpedig egy JL Club Exclusive kivitelt, amely egy rendőrségi Humveet formáz meg, elöl-hátul fényhíddal és szerénytelenül nagy S.P.O.C. felirattal, azaz egy SPECIAL PURPOSE OPERATIONS CENTER autóról van szó. Ez a rész mindegy is, a lényeg, hogy lenyűgöző a gép, súlyos, igényes, részletes, kilométereket ver a MB-félékre, bár nekem azok is nagyon bejönnek... Ez egyébként méretre is nagyobb, közelebb van az 1:60-hoz, mint az 1:70-hez.

A HW-verzió nincs meg, talán nem is lesz, mert az valahogy az nem tetszik. Itthon láttam sok helyen a színváltós változatát, még lehet, hogy meggondolom magam, csak hogy teljesebb legyen otthon a sor, de mintha túl rövidre formázták volna. Cserébe van egy SIKU, ami ráadásul rendőr is, így dupla élvezet. Méretre természetesen nem passzol a MB-okhoz, de ez már nem újdonság.

Van még továbbá két McDonald's-es is, amiket egy ebay-es eladó kedvességből tett az egyik csomagba, ajándékként. Motoros csörlővel rendelkeznek, a kislányom egyik kedvenc szórakozása, hogy összeakasztja őket, majd nem engedi, hogy összehúzzák magukat, gyilkolva ezzel a filléres kínai mechanikát. Nem érhetnek túl sokat, de ha valaki pont ezekre vágyna, keressen bizalommal, biztosan meg tudunk alkudni:

Időközben meglett a HW is, alább a kép. Csak mintegy 2-3 mm-rel rövidebb a MB-nál, de a tengelytávja vagy öttel kevesebb. És jóval magasabb, ezért emlékezhettem úgy, hogy jóval rövidebb. Alatta pedig egy szintén új jövevény a Maisto háza tájáról:

A végére egy kis ügyességi feladat:

Címkék: matchbox military siku noname hot wheels johnny lightning

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://szirszarjaim.blog.hu/api/trackback/id/tr611089241

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2009.04.28. 17:17:59

Remek post, de iszonyú méretű okoskodáshalmot zúdítok a nyakadba:

Az első videót amit linkeltél ismerem. Nem tudok mást mondani, de egy igazi büdös bunkó a sofőr. Számtalanszor olyankor megy neki az előtte menőnek, amikor annak nincs hová menni. Ki is osztják a hős harcost a kommentelők a YouTube-on és a videó vége felé egy másik katona is szól neki, hogy vegyen vissza. A falmászós videó döbbenetes, telitalálat!

Vegyi támadás és sugárzás ellen védett verzió nincs - az harckocsi feladat. Az utólagos páncélzat bizonyos kézifegyverek és ahogy írod is, taposóaknák ellen véd.

A magyar felségjelzésű Hummeres kép telitalálat! De nem egy van ott, hanem kettő. 8-)

Swarzi igazándiból akkor vált meg a járgányaitól, amikor elkezdett Kalifornia kormányzóságára pályázni és megszólták értük. Mostanában Chevy Suburban-ben fuvarozzák, szóval nem kell félteni, hogy Smart For Two-ba kényszerítették volna szegényt. 8-)

Annyi érdekességet még ideokoskodnék, hogy azért lett egyébként ekkora nagy dög, hogy elég legyen teherautó keréktávra aknamentesíteni ha a szükség úgy hozza, hogy gyorsan kell ezt csinálni, aztán mikor már ráér majd átnézik a két kerék közti területet is.

A Matchbox verzió nekem sohasem tetszett, pontosan a belső tér hiánya miatt.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.04.28. 17:29:29

@Sam. Joe:
Zúdíts csak bátran, én örülök.
A nyomtávos adalékot köszi, tök logikus! ;)