Ha eltévedtél volna

Kis kattintás, nagy öröm!

Címkék

ambulance (39) bogár (144) bond (26) burago (17) carspotting (782) cikk (6) coca cola (3) corgi (57) darda (2) dickie (3) dinky (5) ebay (7) eladó (16) ertl (3) film (183) filmhíradó (11) greenlight (8) grell (8) guisval (3) helikopter (21) hellókarácsony (17) honda (77) hot wheels (420) husky (1) ites (2) jada toys (8) játék (77) johnny lightning (32) kártya (5) könyv (9) lego (179) lledo (2) maisto (35) majorette (117) matchbox (462) mercedes (83) military (86) moszkvics (4) muscle (260) mustang (94) noname (59) norev (23) picasso (39) playart (6) police (238) polistil (12) realtoy (24) reklám (144) retro (869) revell (1) schuco (5) siku (72) solido (3) stahlberg (9) star wars (164) subaru (5) superkings (20) suzuki (8) taxi (23) tomica (90) toyota (10) vatera (8) volkswagen (372) volvo (123) vw (363) welly (16) wish (10) yamaha (9) zene (92)

Utolsó kommentek

  • RÁJEN: @Mesterséges Geci: A rendőrök is ezt javasolták először, de megnéztem Rikárdó adatlapját, és olyan sittes kalandokról mesélt, hogy inkább nem mertem megadni neki a nevem és a telefonszámom - ezt elm... (2024.03.09. 20:41) KTM Chicago v2
  • Mesterséges Geci: @RÁJEN: hát ismerve a rendőrség működését... én valószínűleg bejelentkeztem volna vevőként és az átvételhez hívtam volna a rendőröket. Persze lehet, hogy csak postázva vállalta volna a nyomorult, ak... (2024.03.09. 11:09) KTM Chicago v2
  • RÁJEN: @Mesterséges Geci: Hát ne tudd meg, de pár nappal a lopás után feltűnt a bringám (megszokásból írtam így, holott már sajnos ugye nem az enyém) a marketplace-en, egy Rikárdó árulta elég kedvező áron,... (2024.03.08. 18:53) KTM Chicago v2
  • Mesterséges Geci: 1. Lopott bringák sorsa (rendőrségi info szerint) a legtöbb esetben, hogy alkatrészként adják tovább. 2. Black&decker??? Szerintem vegyél egy lakatot azt az izét meg... felejtsd el! ;) Kryptonit... (2024.03.04. 18:20) KTM Chicago v2
  • Ződ2000: @RÁJEN: Mondjuk a 959 egy elég stabil műszaki alap volt a Dakarra... :) (2024.02.19. 19:29) Válogatás a 80-as évek legnagyobb slágereiből Vol 2.
  • Utolsó 20

Osztály, vigyázz!

RÁJEN 2009.08.25. 17:05

Továbbra is az érdekességek mezején kalandozok - ezúttal egy iskolabuszt mutatok be. Mindannyiunk számára ismerős a látványa annak ellenére, hogy nálunk nem honosodott meg ez a fajta gyermek-transzportáció (pár kivétellel, hozzá kell tennem, a képért hála porsche/pman-nek) – nem véletlenül, tegyük hozzá. (És rendkívül népszerű is, mint itt láthatjátok.)

Egy kis történelem: a wikipedia szerint az első iskolabuszok 1827-ben álltak szolgálatba Londonban, ezek egészen pontosan egy lóerősek voltak és 25 gyereket szállítottak. Mi leginkább az amerikai filmekből ismerjük őket, Amerikában és Kanadában jellemzően kimondottan gyermekszállításra épített buszokat használnak, nálunk Európában és a világ egyéb részein „normál” buszokat alkalmaznak. Odaát ez egy ingyenes szolgáltatás, pedig úgy becsülik, évente 10 milliárd gyermekszállítás történik (kb. 440.000 db ilyen busszal, 4 milliárd kilométer távot letudva, 25 millió gyereket szállítva évente). Ezen buszok 54%-a sárga. Amerikában 1886 környékén honosodott meg ez a szolgáltatás, eleinte vidéken, érthető okokból. Ezelőtt még nem buszok voltak, hanem valószínűleg inkább csak padokkal ellátott ponyvás szekerek, vagy pad nélküliek, de a Wayne Works nevű vállalat (nem a Batmané) ez idő tájt elkészítette az első igazi, ablakos „buszokat”. A jellemző sárga festést 1939-ben kezdték alkalmazni, amikor a Columbia Egyetem egyik professzora elhatározta, hogy egységesíti az építési és felhasználási szokásokat: a kiválasztott sárga árnyalat oka az, hogy ezen olvasható a legjobban a fekete felirat pirkadattól napnyugtáig. Hét nap tanácskozás után 45 egységes szabályt hoztak, meghatározták például a méreteket is, és érdekes, hogy számos akkor szabály még ma is érvényben van.

1945 után az amerikai városok is rohamos növekedésbe kezdtek, így az igény is arányosan nőtt a városi iskolabuszok iránt. 5-10 évvel később be kellett vezetni a tranzitbuszokat is (farmotorral, D típusjelzéssel), de a klasszikus csőrös C-típust ezek sem szorították ki. Mára hat gyártó készít kimondottan iskolabuszokat, a Blue Bird, a Thomas Built Buses, a Collins, a Girardin, a Trans Tech és az IC. Ez utóbbi csak nagyokat gyárt, a megelőző három inkább csak kicsiket, az első kettő viszont mindenféle méretűt.

1946-tól használatosak a nagy piros lámpák hátul, amelyek a gyerekek fel- és leszállására, és így a fokozott veszélyre figyelmeztették az autósokat, az ötvenes évek elején pedig bevezették a kihajtható STOP-táblát is, ami mára törvényileg szabályozottan minimálisan 45 cm átmérővel kell rendelkezzen, fényvisszaverős kivitelben. Mára már a fedélzeti videokamera is az alapfelszereltséghez tartozik. A forgalomból kivont buszok általában Dél-Amerikában élednek újjá.

És akkor az én példányomról röviden, bár ez szerintem sokkal kevésbé érdekes, mint a fenti történelem: ez egy Thomas Freightliner, a Siku gyártotta 1:55-ös méretarányban, ami azt (is) jelenti, hogy a Matchboxok jó részéhez képest nagy, néhány Sikuhoz stimmel, de a fél híján 20 centis hossz mindenesetre elég impozáns.

Gumikerekes, példásan részletes: nyitható a hátsó és az oldalsó ajtó (utóbbi kétfelé), nyílik az egész eleje, kihajtható a fentebb is említett STOP-tábla,...

...szép a beltér (oké, van benne hátul egy drabális merevítő oszlop, de ennyi belefér), szép a festés, szépek a felnik, tök rendben van az egész! Müllerben rendszeresen látok ilyet a Siku-polcokon, én szerencsére a vaterán lőttem az én példányom, jóval kedvezőbb áron.

Végezetül videó, de most nem iskolabuszos (jó, az is van, na), hanem valami sokkal frenetikusabb!

Szép estét!

Címkék: siku

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szirszarjaim.blog.hu/api/trackback/id/tr611337639

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bog Zoo (törölt) 2009.08.25. 21:54:29

Szép találat, nekem nagyon tetszik. Amúgy mennyiért vannak abban a bizonyos boltban?

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.08.26. 09:19:49

@Bog Zoo: Elég drága darab, nem emlékszem pontosan, 4 ezer körül rémlik.

Bog Zoo (törölt) 2009.08.26. 10:23:21

@RÁJEN: :S Hát akkor még várok vele......

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2009.08.26. 16:54:54

BogZoo: Most nem akarok genyózni, de gondolod, hogy idővel olcsóbb lesz?

Rájen: Néha-néha szoktam látni egy Blue Bird-öt az Astoria, Madách tér és a Deák Tér közti bermuda háromszögben. Valamelyik főiskola, vagy egyetem neve van ráírva. Ha legközelebb látom, lövök róla neked egy fotót, bár a telefonomban lévő eszköz elég kezdetleges.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.08.26. 18:42:57

@Sam. Joe: Jöhet minden kép, ha jó lesz, kiteszem. Ha nem, valszeg akkor is ;)

mbx porsche · http://matchboxmemories.hu 2009.08.26. 19:27:08

@Sam. Joe: Biztos, hogy nem valamilyen gimnázium van ráírva? Mert én egy olyat láttam már többször is, többek közt az üllőin, meg egyszer a hungárián is. Nem lehet nem észrevenni:)

mbx porsche · http://matchboxmemories.hu 2009.08.26. 19:30:35

@pman: Lehet, hogy nem csak egy van az országban, mert amit láttam az régebbinek tünt ennél, meg én gimnáziumra emlékszem:
www.huszargaliskola.hu/kepek/busznagy.JPG

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.08.26. 19:34:39

@pman: Hú, ezt én is láttam már (talán a Kerepesin), a képet be is lopom mindjárt a posztba, utólagosan. Tenkjú.

Ikarus256 2009.08.27. 10:18:56

Én is láttam már többször a Müllerben, de szerintem soha nem fogom megvenni. Nagy is, drága is, meg az iskolabuszok annyira nem is érdekelnek. Ettől függetlenül a Siku remek munkát végzett a busszal.
A Zalakarosi Kistérség Többcélú Társulása is vett egy amerikai iskolabuszt, mert azon a környéken sok kis faluban nincs iskola, az ott lakó gyerekeket pedig ezzel juttatják el Gelsére, ahol még van suli. Az a busz International alvázra épült és az IC Bus építette. A Camion Truck&Bus áprilisi számában írtak a buszról, itt elolvashatjátok ti is (50. oldaltól): www.scribd.com/full/15040480?access_key=key-ivbyh15c6darrnkq1at

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.08.27. 10:35:57

@Ikarus256: Átfutottam a cikket, nem semmi, miket tud az a busz :-O A Müllerben én sem vettem volna meg, de valami miatt megtetszett a vaterán, így meglett.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.08.30. 10:18:25

Most 3590 Ft-ért van egy a vaterán, csak szólok. Ha valakit érdekelne...

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2009.08.31. 18:39:22

Nem, srácok, biztos nem az volt, amiket linkeltetek. De úgy néz ki, hogy nem egy amerikai iskolabusz van az országban:
Egyrészt van, amit linkeltetek többen is:
oktatas.origo.hu/20090513/nem_lesz_iskolabusz_gyor-moson-sopron_megyeben
Akkor ez:
www.rtlhirek.hu/cikk/242102
És amit én láttam már párszor. Persze rosszul emlékeztem, mert Ford:
makettinfo.hu/index.php?jobb=forum/forszoveg.php&forumID=26&first=350&q=amerikai+iskolabusz+budapest&hash=
(Picit lejjebb kell tekerni, meg fogjátok lelni.)

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.08.31. 20:40:34

@Sam. Joe: Lehet, hogy ezentúl csak címszavakat posztolok majd, a kutatómunkát pedig elvégzitek helyettem ti :) Közösségi blog leszek...

Ikarus256 2009.09.09. 09:37:01

@Sam. Joe: Amit az RTL Hírekről linkeltél, az szerintem nem magyarországi, mert ugyanarról ír, mint amit én linkeltem, a képen meg nem az van. Amúgy ennek pici amcsi rendszámtáblája van.
süti beállítások módosítása