Ha eltévedtél volna

Kis kattintás, nagy öröm!

Címkék

ambulance (38) bogár (132) bond (26) burago (17) carspotting (656) cikk (6) coca cola (3) corgi (56) darda (2) dickie (2) dinky (5) ebay (7) eladó (15) ertl (3) film (170) filmhíradó (11) greenlight (8) grell (8) guisval (3) helikopter (19) hellókarácsony (17) honda (27) hot wheels (369) husky (1) ites (2) jada toys (8) játék (65) johnny lightning (32) kártya (5) könyv (9) lego (142) lledo (2) maisto (34) majorette (116) matchbox (414) mercedes (57) military (74) moszkvics (2) muscle (234) mustang (84) noname (58) norev (23) picasso (39) playart (6) police (212) polistil (12) realtoy (24) reklám (143) retro (748) revell (1) schuco (5) siku (71) solido (3) stahlberg (8) star wars (142) superkings (20) suzuki (8) taxi (23) tomica (87) toyota (2) vatera (8) volkswagen (348) volvo (115) vw (339) welly (16) wish (10) zene (87)

Olvasóim

TClogo_1.jpg

Keresd a szirszarjaim a Külsőségben is!

Utolsó kommentek

  • Sam. Joe: Ez nagyon el van rontva az eredetihez képest. A tető íve, az ablakok aránya, kb. minden. (2018.11.12. 19:36) Legújabb Honda Civic
  • RÁJEN: @Sam. Joe: Klasszikus! (2018.11.10. 22:44) Nagy Lego-projekt 4.
  • RÁJEN: @Sam. Joe: Bizony, pedig. Mondjuk az utóbbi időben én is eladtam vagy 20 minifiget a gyűjteményemből, de ezeket szerintem szeretném hosszabban megtartani. @camell: A Lego Movie-ra gondolsz? Olyanom ... (2018.11.08. 17:07) Donald és a rendőr
  • RÁJEN: @Sam. Joe: @mbx porsche: @jewdi76: Sok szempontból elnagyolt, valóban, de összességében nekem nagyon bejön, soha rosszabb Tomicám ne legyen. (2018.11.08. 17:05) Vadnyugati DeLorean
  • RÁJEN: @Sam. Joe: Gondolom, nem véletlenül. Azóta lett ilyenem amúgy pirosban is. Jól sikerült kisautó... (2018.11.08. 17:04) 918 Spyder
  • Utolsó 20

A rút kiskacsa és én

RÁJEN 2009.07.29. 12:42

Ezúttal sem a mellékelt képen látható meséről lesz szó, hanem egy teljesen másfajta kacsáról. A Kacsáról, milliók kedvencéről. A mese egyébként sokáig ment a Minimaxon, jópofa. Elöljáróban egy pár szó a Citroën történetéről, mintegy kötelező körként: a céget André Citroën alapította, fogaskerekek gyártására, többek között a kor egyik legmagasabb műszaki színvonalú termékéhez, a Titanic óceánjáróhoz is tőle rendeltek fogaskerekeket. Nem tudom, mennyire jó ez referenciának, de tény. A cég emblémájában ma is látható fordított V betű az alapító V mintájú fogaskerék szabadalmára utal. (Ez az utalás az új logóban is megmaradt, de szerintem béna lett.) Az első autó 1919-ben készült el. Ez volt a Type A ami már sorozatban készült és már az „alapmodell” is elektromos fényszóróval, önindítóval és pótkerékkel volt felszerelve. A következő modell az elsőkerék-hajtású, önhordó karosszériás Traction Avant pedig elegáns formájával és 130 km/h-s végsebességével aratott sikert. Citroën ezután taxiscéget alapított, amelyet a saját autóiból állított fel. Ez egyben egyfajta segélyszolgálat is volt; mert a lerobbant Citroën-eken a taxik segítettek.

Térjünk is akkor a tavaly 60 éves Kacsára, aminek a bevezetéséhez a Cogito ergo bumm blogot hívom segítségül:

(...) A 2CV még abban a korszakban született, amikor az André Citroen nevével fémjelezett gyárban valódi innovatív eszközök születtek. Már túl vagyunk a visszhangos sikerű Traction Avanton, de még innen a második világháborún, amikor Pierre-Jules Boulanger egy átabszintozott éjszaka után kitalálja, hogy kéne valami kis vacak, ami megy is, kényelmes is, meg hely is van benne, és megbízható, meg minden. Ugye nem kell felsorolnom a tojásos-kalapos-szénás legendákat? Igaznak talán igazak ugyan, de a fontos tény nem ez, hanem az, hogy kibekkelve a háborút végül is 1948-ban legördült a gyártósorról, új idő új szelének a szimbólumaként.

Majd én felsorolom. Beszúrás a wikipediáról:
Az 1930-as évek elején született meg a brief, hogy készüljön egy ilyen olcsó autó, egy „esernyő négy keréken”, amely két parasztot és 100 kilónyi terményt képes szállítani legalább 60 km/h sebességgel, akár rossz minőségű földúton – egyesek szerint a szántáson át – is. Egy másik legenda, hogy a szántáson úgy kellett tudni az autónak átmenni, hogy
egy rekesz tojás nem törik szét benne, egy harmadik pedig, hogy azért lett ponyvateteje, hogy kalapban is vezethető legyen. A francia vidék népessége ebben az időben még nemigen autózott, főleg a költségek miatt, ezért az autó árán kívül annak fogyasztása is fontos szemponttá vált a tervezéskor, ezt 3 literben határozták meg 100 kilométerre. 1939-re számos prototípus készült el a TPV-ből (Toute Petite Voiture: "Very Small Car"), vízhűtéssel, alumínium és magnézium karosszériaelemekkel. A német megszállás azonban közbejött, így a Citroen és a Michelin (mint az előbbi egyik fő részvényese) eldugták a prototípusokat a németek elől, jó párat elástak, másokat kisteherautónak álcáztak, de a legtöbb sajnos megsemmisült. A tervezőknek így viszont adódott plusz pár év a fejlesztésre, persze elsősorban fejben és papíron. 1994-ben megtaláltak egyet egy pajtában, addig úgy volt, hogy csak kettő maradt meg. Egyesek úgy gondolják, hogy a háború során egy sem semmisült meg, hanem az 1950-es években zúzták be az elpusztultakat az akkori vezetőség utasítására, de néhány munkás ellenszegült a felső utasításnak, és így maradt ránk az a pár darab, ami megmaradt.

Vissza egy kicsit: a háború után az eredeti tervek szerint nem lett volna kifizetődő az autó gyártása, ezért vissza kellett butítani némiképp, pl. az alumínium acélra cserélésével és a vízhűtés elhagyásával. Hat évig dolgoztak rajta, a korabeli sajtó a TPV-t át is értelmezte: Toujours Pas Vue, azaz „Still Not Seen” :)
Közbevetés vége.

A Flaminio Bertoni tervezte karosszéria mai szemmel is olyan formai játékokat hordoz a fémlemezein, amelyet számos mai designstúdió hiába próbálna izzadt tenyérrel lemásolni vagy újraértelmezni. Sok mindent és sokan összeírtak erről a kocsiról. Egy biztos, ez az optimizmus autója. A zsigeri öröm s az újjászületés finom lendülete van jelen külsejében és tulajdonságai között, ugyanaz, ami Európát akkor jellemezte. Egy korszak visszhangja, amelynek ekhója sokkal tovább rezgette a levegőt, mint ahogy azt tervezésekor gondolták. A Walter Becchia által konstruált kéthengeres boxer is több volt, mint optimizmus a maga 9 DIN lóerejével, ám mégis ott állt 48-ban a párizsi szalon standján. Nem volt örömujjongás, és nem volt fanfár. Senki sem hullott térdre, sőt Boris Vian guruló abberációnak jellemezte egy írásában, amiért talán máig a sírjára köpnek a Kacsa rajongói. A gyártás egészen 1990-ig folytatódott, 3.872.583 darabot produkálva, valamint e felett 1.246.306 db camionettet (kisáruszállító) szabadítva vidáman ringatózva a közutakra. (...)

„Eleinte 4-5 évet kellett az új autóra várni a megrendelést követően. Először papok, orvosok, patikusok jutottak az új autókhoz a háború utáni újjáépítés időszaka alatt, akiknek fontos volt a mobilitás ezekben a nehéz időkben. A használt Kacsákhoz drágábban lehetett hozzájutni, ugyanis azokra nem kellett várni.” (Forrás ez.)

És akkor beszéljünk egy kicsit a nevéről is: a CV a „chevaux”-ból jön, ami lóerőt jelent. Az autó bemutatásakor Franciaországban az autóra kivetendő adót a köbcentik alapján állapították meg. A Kacsa a maga (eleinte) 375 köbcentijével a kettes (2) kategóriába esett. Amikor 1970-ben bemutatták a nagyobb, 602 köbcentis motorral szerelt változatot, az autó átesett a hármas kategóriába, de a nevét inkább 2CV6-ra módosították. Ezen a néven ismeri a világ azóta is. Franciaországban jelenleg is az ötvenedik helyen áll az eladott autók listáján! Mondjuk ott kábé 250 Kacsa-klub van, rendszeresen versenyeket, köztük Afrikán át vezető sivatagiakat is szerveznek és a 2CV magazin mindig fullon van hirdetésekkel. És a múzeum sem rossz. Mi ez, ha nem siker? (Létezik belőle - illetve a puttonyos változatából - Ferraris verzió is, igaz, cseppet sem gyári.)

A Matchbox mind a mai napig nem dolgozta fel ezt a klasszikust. De szerintem nem váratnak már sokáig, főleg az utóbbi pár év retróhulláma miatt, és talán a 2010-es év is tartogathat meglepetést az eddig ismertek (pl. Volvo P1800, Porsche 914, 1940s Willys Jeep) alapján. Hot Wheels sincs belőle.

Van azonban Corgi(m), Norev(em), Siku(m) és Maisto(m). Nézzük sorban.

Corgiból sajnos nem ez van meg (ilyenből Dyane-em van), hanem az újabb, egyszerűbb kivitel, amit együtt vettem egy hasonló kivitelű Bogárral. Tényleg rendkívül egyszerű a kisautó, a belső tere például a műanyag alvázból nő ki, a kerekekkel, rugózással sem bajlódtak sokat és a festést is leegyszerűsítették – bár kapott rendszámot. Ennek ellenére szemre való kis gép lett, de sajnos a fényezése nagyon sérülékeny.

A Norev (balra a zöld) eggyel (vagy öttel) igényesebb darab, és bár szintén műanyag az alja, szépen kidolgozták az egész autón a részleteket. Ez is még a régi, hátrafelé nyíló ajtajú változat, amin a motorháztető olyan sűrűn redőzött. A kereke ennek már szép, valószínűleg a franciák is így gondolták, mert később is nagyon sok autótípuson alkalmazták ezt a háromcsavaros felnit, sőt még a Dáciákat is ezzel szerelték román testvéreink. A színe egy kicsit jobban tetszik, mint a Corgié, olyan oldtimeres lesz tőle az összhatás. A Norev 1:55-ös Retro sorozatának tagja, amely sorozatban vannak még szép gépek, valamikor tervezek is belőlük beszerezni még. Gyerekkoromban volt kettő Norev Kacsám is egyébként, mindkettő nagyobb, olyan 1:48-as körüli méretarányban, olyan kerekekkel, mint a Norev Volvóim, de sajnos az enyészet végzett velük. Ilyenek voltak, csak bronz színben. Alkalomadtán pótolok egy ilyet...

A fent látható citromsárga Sikut Hovan kollégától szereztem be nagyon kellemes áron. Ez már egy modernebb kivitel, szögletesek az első lámpák, ablak nyílt a C-oszlopon és normális irányba nyílnak az ajtók. Jó, persze nem nyílnak, de a tető legalább hátra van tekerve. Súlyos fémdarab az egész, itt-ott egy kicsit elnagyolt a kidolgozása, de összességében nincs bajom vele, pl. az első lámpákat is a hűtőrácsot is kifestették, és élethű a kereke. Belül pedig kétszínű a beltér, az ülések és a padló szürke, a műszerfal (már amennyire annak lehet nevezni azt a csövet) és a kormány pedig fekete. Ez utóbbi háromküllős, ami egy cseppet furcsán hat.

És végül a Maisto. 1993-ban egy gimis osztálytársamtól kaptam egy ilyet rózsaszínben, aminek a hátuljára egy nagy T-betűt pingált, ugyanis ekkor szereztem meg a jogsim. Egészen kábé két évvel ezelőttig meg is volt, de valamikor a kislányom szobájába került és ott nyoma veszett. Pedig nincs nagy szobája. Ezért pótolnom kellett az autót.

Szokásos Maisto, MB-utánzatú kerekekkel, szép kékmetál fényezéssel, cseppet elnagyolt kivitelezéssel, némi öntési hibával hátul, feketére festett tetővel. Ez is a kései Kacsa egyébként, de még kerek lámpákkal, a belseje is megvan, bár arra sem fordítottak túl sok figyelmet. A Maisto előnyére válik a mérete, ugyanis ez stimmel a leginkább a kisautóim nagy részéhez.

Hát ez most ennyi, belátható időn belül nem tervezem bővíteni a Kacsa-flottát, pedig azért lenne hová, egyedül a fentebb említett Norevet keresem, de nem gőzerővel. Kultautókról azonban lesz még szó itt.

Még a videók előtt két érdekesség: Snoopy és Polizei. És akkor a videók: az első egy képes történelem, a második szintén némi archív anyag, a harmadik pedig egy híres filmszerepe a sok közül

Szép napot!

Címkék: maisto siku norev

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szirszarjaim.blog.hu/api/trackback/id/tr341275432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andrew0807 · http://matchboxmemories.hu 2009.07.30. 08:51:42

v.terán van fönt egy tomica kacsa.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.07.30. 09:31:07

@Andrew0807: Köszi, h szóltál, láttam, de túl ütött-kopott, az ebayen is néztem ilyet, egyszer talán be is szerzem. Ez volt egyébként Mercedes-es twinpackbanm is...

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2009.08.05. 11:20:43

Remek post ez, én mondom! Megy is a pantheonba!

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.08.05. 11:24:03

@Sam. Joe: Ó, ez ismét megtisztelő. Olvasgatsz? :)