Ha eltévedtél volna

Kis kattintás, nagy öröm!

Címkék

ambulance (38) bogár (136) bond (26) burago (17) carspotting (676) cikk (6) coca cola (3) corgi (57) darda (2) dickie (2) dinky (5) ebay (7) eladó (15) ertl (3) film (176) filmhíradó (11) greenlight (8) grell (8) guisval (3) helikopter (19) hellókarácsony (17) honda (29) hot wheels (389) husky (1) ites (2) jada toys (8) játék (67) johnny lightning (32) kártya (5) könyv (9) lego (143) lledo (2) maisto (34) majorette (116) matchbox (428) mercedes (60) military (77) moszkvics (2) muscle (242) mustang (87) noname (59) norev (23) picasso (39) playart (6) police (219) polistil (12) realtoy (24) reklám (144) retro (778) revell (1) schuco (5) siku (72) solido (3) stahlberg (8) star wars (143) superkings (20) suzuki (8) taxi (23) tomica (90) toyota (4) vatera (8) volkswagen (359) volvo (116) vw (350) welly (16) wish (10) yamaha (4) zene (88)

Olvasóim

TClogo_1.jpg

Keresd a szirszarjaim a Külsőségben is!

Utolsó kommentek

  • Sam. Joe: Atyaég, kell! Valami kevésbé metálos - mármint nem "metált bírod", hanem kevésbé csillogó - színben jobban szeretném, de így is ritkítja a párját. (2019.07.20. 10:24) Moving Parts 4.
  • RÁJEN: @Sam. Joe: Mostanában megint jó széria van, egész jó cuccok jönnek... (2019.07.13. 20:00) Leges-legújabb Honda Civic
  • Sam. Joe: Te jó ég! Most látom! Kell nekem egy ilyen! A fordítva felrakott olasz trikolor miatt! Ez egy MAGYAR Alfa!!! (2019.07.13. 12:54) Alfa Romeo Giulia Sprint GTA
  • Sam. Joe: Az eredeti nekem... Hogy is mondjam csak. Tetszik, de nem kéne. Túl öreg vagyok már ahhoz, hogy mindenki velem akarjon versenyezni. A kisautó viszont egyértelműen minőségi holmi. (2019.07.13. 11:02) Leges-legújabb Honda Civic
  • RÁJEN: @Sam. Joe: Ugye? És mennyi fasza Alfa van még, amit ugyanilyen színvonalon megcsinálhatnának. (2019.07.12. 10:19) Alfa Romeo Giulia Sprint GTA
  • Utolsó 20

Datsun Z

RÁJEN 2009.08.10. 15:07

A Datsunon belül most a Z-n a fókusz, bemelegítésnek egy kis történelem, kivonat a Retromobil cikkéből, a teljes online verzió elolvasható itt:

A Datsun első nemzetközi fellépése 1958-ra datálódik, a csapat vezetője bizonyos Yutaka Katayama volt, ma marketingesnek mondanánk. Nem is kellett nagyon verni a dobokat, otthon úgy megünnepelték a sikerét, hogy Amerikában kötött ki, a Nissan-képviselet területi igazgatójaként. Illetve a Datsunén, mert az USA-ban nem a bevásárló anyacég, a Nissan nevén futott a márka. Amerika egyébként elég sok segítséget adott Japánnak az autógyártás mozdítására, a Toyotától például Willyshez hasonló terepjárót rendeltek, ez lett a Toyota Land Cruiser evolúciós csírája. A Nissanhoz is utaztak amerikai mérnökök (egyikük a BMW-gyár menekültje a háborúból) és szervezők, akik a gyártást igyekeztek racionalizálni. Ha tudták volna, mekkora japán fölény lesz a tanulóévekből, otthon maradtak volna. Katayama már korábban, diákként megismerte az amerikaiakat, tisztában volt vele, mi kell nekik: olyan menő, sportos gép, mint mondjuk egy Corvette vagy egy Triumph. 1968-ban, amikor Katayama a képviselet elnöke volt, a Datsun (Bluebird) 510-es már 1600-as motort kapott. Katayamának volt egy BMW 1600-asa is, nem győzte dicsérni az otthoniaknak. Így felgyorsult a GT-projekt, amit Z betűvel jeleztek.

Kezdetben két 240Z készült, az egyik csak 2 literes motorral, Fairlady néven otthon (Japánban) került piacra, a másik 2,4 literessel, Datsun 240Z-ként Amerikában. A pikáns az ügyben, hogy a Datsun 1600-as motorja a Mercedes 220-as (1960) hathengeresének másolata, négy hengerre redukálva – a 240Z már visszakapta a „levágott” robbanótereket is. Akkoriban a japánok ugyanolyan hevesen másoltak, mint ma a kínaiak. A gyártás 1969-ben kezdődött, de a 130 és 151 lóerős mellett készült egy sorozat 190-200 lóerős versenymotorrá fejleszthető változatban is. 1970-től megjelentek Amerika útjain a 240Z Fairladyk, de az egyszerűség kedvéért csak Z-nek nevezték az autót. Hiába mondják udvariasan lédinek, hamarosan „jó csajnak” kezdték becézni, azért is, mert Katayama nem szerette volna, ha egy sportautó „nőies” nevet kap. 1974-ben kijött a 260Z, erősebb motorja már 139 lovas volt. 1975 már a 280Z éve lett: elődje meghízott a tengerentúli, elsősorban a bazi lökhárítókban vizualizálódó biztonsági előírások miatt, a környezetvédelem katalizátort és átalakított üzemanyag-ellátást igényelt, de a 2800-as motor immár 149 lóerős lett. A változást a 3 mm-es löketnövekedés hozta, a tisztább munkát pedig a karburátor lecserélése Bosch L-Jetronic-befecskendezésre. 1976-ban a motor 170 lóerős lett, és ötsebességes váltón át hajtotta a kardántengelyt. A Z-modellek versenyváltozata folyamatosan nyert a pálya- és raliversenyeken, a szériák pedig az eladási listán nyomták le a konkurenseket, 1977-ben csaknem 70 ezer Datsun Z ment el. A japánok igazi sportkocsit kínáltak igazán olcsón.

Jóval részletesebben még itt. Vagy Karottánál. Esetleg Wikinél. Netán Inside Line-nál, angolul. Az autó történeti hátterét a fentiek fényében most hagyjuk, a személyes érintettségem mindössze annyi, hogy régen nekem is volt egy lilásbordós kicsiben, illetve egy kollégámnak régebben volt egy nemtommilyenszínű nagyban. És hát ugye nagyon tetszik.

1978-ban debütált a Matchbox kínálatában rugózatlan változatban, de nyitható ajtókkal. Szerintem a kék a legszebb, de bármelyiket elfogadnám. Az én flottámban két kisautó képviseli ezt az első típust, egy sima ezüst (Dr. Dee-től), piros belsővel (és innen kinövő vonóhoroggal), illetve egy metál lila, sárga belsővel. Mindkettő alváza fekete, az ezüst szerencsére abszolút karcmentes, a lila pedig mindössze egy pontkopással rendelkezik.

1979-ben kihoztak belőle egy már rugós, még mindig nyitható ajtós változatot, amely bár elég részletes, de mintha egy kicsit torz lenne. Származási helye immár Hong Kong, és ez már ZX, nem pedig Z 2+2. A brutális méretű (nyilván amerikai szabványnak megfelelő) lökhárítók a torzságban erősen sárosak:

A fő bűn azonban a szinte zavaróan kicsi kerék. Érthetetlen.

Itt kitérnék a sorstárs piros (Sun Burner) Toyota Celicára, kék Mazda RX-7-esre és sárga Mitsubishi Galant Lambda Eternára (hej, de szép hosszú név, ráadásul az első és egyetlen Made in Japan Matchboxom, hoppá), amelyek osztoznak a pici kerékben, pont olyan, mintha egy multipakkban lettek volna...

Elég jól mutatnak együtt.

Az 1982-es (ZX 2+2) verzió már szép (?) nagy kerekekkel rendelkezik, de a tetőn felfedezhető t-top jelzésértékű megjelenítése ellenére elnagyoltabbnak, sőt jóval darabosabbnak tűnik a legelsőnél. De az ajtók szerencsére még mindig nyílnak.

1986 után pedig már csak Nissanok jönnek a MB-nál, nincs több Datsun.

De van még Majorette Datsunom, ez a 260 Z feliratot viseli, a sárgán még nyithatók az ajtók és van vonóhorga is (bumszli műanyag fedővel, ami a franciáktól már nem is olyan meglepő, főleg, hogy létezett egy utánfutós twinpack-ben is (az első MB-verzió is, ezt nem is írtam feljebb), ahol valami speed boat-ot húzott maga után). Az arányai azonban egy cseppet furcsák, mintha hosszában valaki összenyomta volna, olyan. 229-es számmal tűnt fel az 1976-os katalógusban.

A Tomicától egy rendőrségi verziót szereztem be, ennek az érdekessége a festésen és a fazékvillogón kívül a kerekek fehérsége. A beltér itt is piros, a kormány a jobb oldalon, az ajtók nyithatók – a minőség pedig a Tomicától megszokott remek. Nem egy mai darab, de már Kínában gyártották, és szerencsére teljesen kopásmentes – bónusz hibátlan dobozzal.

A Hot Wheelst a Datsun Z-gyűjteményemben egy Modern Classic képviseli gyönyörű metálfénnyel és fém alvázzal, illetve csodás felnikkel. A karosszéria itt sportos szélesítéseket kapott, elöl spoilert, orrán-tetején sportcsíkokat. Az első lámpák megjelenítését egy kicsit elnagyolta a HW, de összességében nagyon is szemrevaló a gépezet. Full fém, ahogy mindegyik ebben az al-sorozatban. És az ajtók végre nem nyílnak :DDD

Van egy Yatming Datsun 280 Z-m is ám. Kis pici, apróbb kopásokkal, de egyébiránt nagyon faja állapotban. Full fém ez is, szépen gurul, szépen rugózik, szépen nyílnak (ezt de unom már) és záródnak az ajtajai. A belseje jópofa, mert vagány sportülésekkel rendelkezik, a műszerfalon is nagyjából a helyükön vannak a „dudorok”, de a kormány mintha fejjel lefelé lenne. Hm, érdekes. Sokkal jobb minőségű ez a régi Yatming, mint a kurrensebb darabok, majd a Nissan-posztnál mutatok ilyet.

Szóval, ahogy írtam feljebb, a Nissan 300 ZX-ről, ami a folytatása a kis Datsun-történetemnek, egy külön poszt szól majd... Nem is olyan sokára. Addig is videók: 

 

Szép napot!

Címkék: matchbox police majorette hot wheels tomica

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szirszarjaim.blog.hu/api/trackback/id/tr931300507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andrew0807 · http://matchboxmemories.hu 2009.08.12. 10:20:09

Egy időben a majorette-nek volt ilyen kereke.Lásd chevy impala police.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.08.12. 10:22:27

@Andrew0807: Nem értem, milyen kerék? A kicsikre gondolsz? Ezek azoknál is sokkal kisebbek.

Andrew0807 · http://matchboxmemories.hu 2009.08.12. 11:04:07

Igen azokra gondoltam.De hogy ezek még annál is kisebbek az megdöbbentő.