Ha eltévedtél volna

Kis kattintás, nagy öröm!

Címkék

ambulance (38) bogár (129) bond (26) burago (17) carspotting (651) cikk (6) coca cola (3) corgi (56) darda (2) dickie (2) dinky (5) ebay (7) eladó (15) ertl (3) film (169) filmhíradó (11) greenlight (8) grell (8) guisval (3) helikopter (19) hellókarácsony (17) honda (26) hot wheels (359) husky (1) ites (2) jada toys (8) játék (63) johnny lightning (32) kártya (5) könyv (9) lego (138) lledo (2) maisto (34) majorette (116) matchbox (406) mercedes (57) military (74) moszkvics (2) muscle (232) mustang (84) noname (58) norev (22) picasso (38) playart (5) police (207) polistil (12) realtoy (23) reklám (142) retro (735) revell (1) schuco (5) siku (71) solido (3) stahlberg (8) star wars (140) superkings (19) suzuki (8) taxi (23) tomica (85) toyota (2) vatera (8) volkswagen (344) volvo (114) vw (336) welly (16) wish (10) zene (86)

Olvasóim

TClogo_1.jpg

Keresd a szirszarjaim a Külsőségben is!

Utolsó kommentek

  • RÁJEN: @Sam. Joe: És mennyi van még, ami tetszik és kéne... @mbx porsche: Bogár úr árai szerencsére nagyon barátiak, így még csak azt sem mondhatom, h megfizethetetlenül drágák, és ezért nem veszem meg, am... (2018.08.18. 21:29) Greenlight filmes autók
  • mbx porsche: Iszonyú nagy volt a kísértés a Vandura iránt, hogy megvegyem, főleg, hogy bontottként meg is tudtam tapizni. Igencsak finom darab, de végül ellen tudtam állni (még). (2018.08.18. 17:11) Greenlight filmes autók
  • Sam. Joe: Nyami. Mind. (2018.08.17. 19:06) Greenlight filmes autók
  • Sam. Joe: Hááááát... Baromi unalmas világ lenne ez, ha mindenkinek ugyanaz tetszene, de nekem ezek cirkuszoskocsik. Becs' szó nem savanyú a gyümölcs. (2018.08.17. 09:38) Zamac 50
  • RÁJEN: @Robcsa73: Rendben :) (2018.08.13. 09:11) Fortepan - angol autók Magyarországon
  • Utolsó 20

Sierra

RÁJEN 2011.08.19. 09:00

Mondhatni, hiánypótló poszt következik legalábbis a szirszarjaim viszonylatában, ugyanis Ford Sierra eddig itt még nem szerepelt. (Máshol meg de.) Na majd most. Eddig azért nem, mert egyrészt nem nagyon szeretem a típust, másrészt pedig azért, mert az a két darab, ami gyerekkoromban megvolt, mára az enyészeté lett, és mivel nem is nagyon törtem magam az újbóli beszerzésükért, el is felejtődtek valahogy. De most igyekszem bepótolni e hiányosságot, többszörösen is... Nézzünk akkor egy kis modelltörténetet a wikipediáról:

A Ford Sierra a Ford-Werke AG egyik modelljének a neve, amelyet 1982 és 1993 között gyártottak. Tervezői Uwe Bahnsen, Robert Lutz és Patrick le Quément. Összesen 2,700,500 Sierra készült, többsége Németországban, Belgiumban, és az Egyesült Királyságban. Gyártottak még Sierrákat Argentínában, Venezuelában, Dél-Afrikában és Új-Zélandon is. Amerikában Merkur Xr4Ti néven forgalmazták, mivel a Sierra név a GMC tulajdonában volt. A Sierra formája újszerű volt abban az időben, amikor megjelent (hasonlóképp a későbbi Focus esetéhez) és alapvetően befolyásolta a rákövetkező évek autóinak formáját. Az autó szerkezeti felépítése is átalakult az elődhöz képest: új első futóművet és független hátsó felfüggesztést kapott. A motorokat változatlanul örökölte meg a Taunus/Cortina sorozatból. Az első Sierra 1982 júliusában jelent meg az utakon ötajtós ferdehátú, valamint kombi (Turnier) karosszériával, négy választható motorral: 1.3, 1.6 és 2.0L OHC ("Pinto"), 2.3L V6 OHV illetve Németországban rövid ideig kapható volt 2.0 literes hathengeres OHV motorral is. 1982 októberében a Peugeot származású 2.3 literes OHV diesel motorral egészítették ki a választékot. Az XR4i 1983 tavaszán került a modellválasztékba 3 ajtós karosszériával és a Capriból átvett 2.8-as injektoros OHV "Cologne" motorral. A Ford 1985 januárjában kiegészítette a világautó programját az első turbófeltöltésű Sierrával, a Merkur XR4Ti típussal, amely gyakorlatilag egy XR4i volt 2.3 literes soros 4-es OHC (Lima) motorral és az USA-ban árusították. 1986-ban megérkezett a legerősebb Sierra: a 3 ajtós Cosworth (becenevén Cossie) a kétliteres Pinto 16 szelepes turbófeltöltéses változatával szerelve, ez volt az első utcai autó, amely átlépte a 100 lóerő/literes határt. Ez volt a Ford új reménysége a rally világbajnokságban a B csoport eltörlése után. Ennek ellenére a versenypályán volt sikeresebb, Klaus Ludwig világbajnok lett a túraautó sorozatban az RS500-as változat volánja mögött. Az homologizációhoz szükséges 500 darab utcai változatot a Tickford építette, így az RS500-as volt legdrágább Sierra.

Az igazán elvakult rajongóknak még egy kis tesztet is linkelek, de egyből mutatom is a flottát, kezdve egy Homefire reklámfeliratot viselő példánnyal, ami egy Corgi:

Az utolsó két kép nagyítható, ha valaki szeretné. Teljesen korrekt munka a Corgitól, de hátul a gigászi vonóhorog egy kicsit ront az összképen. Ez nem rugózós típus, cserébe az első ajtók nyithatók. A beltér részletes, de egy kicsit elnagyolt, cserébe a piros műanyag elér egészen a hátsó lámpákig. Az első lámpák pedig az üvegezés műanyagán osztoznak, és ettől igényesebb, életszerűbb a kisautó megjelenése. A kerekek a megszokottak, az első képbe még egy kis csillanást is sikerült klasszul belekomponálnom, ennyire ügyi vagyok. Ezt a darabot egyébként a Játékudvarban vásároltam 300 magyar forintért, és szerintem meg is érte az árát. Érdekessége, hogy készült belőle HW remake, de olyanom (egyelőre) nincs. Van viszont egy olyan Maisto, ami a Matchbox-változat egyenesági leszármazottja. Lapozz!

Hát igen, "Matchbox-copy". Viszont mivel a MB egy XR4i modellt mintázott, ez meg azt, így jóval sportosabb a puritánabb festés ellenére is. Olcsó hatású műanyag alul és körben, a kelleténél kissé vastagabb festés, de az összhatás végül is nem rossz. Elöl a motorháztetőn MERKUR felirat található, aminek itt az oka, de erre hivatkoztam a keretesben is. És akkor ahogy illik, most azt is megmutatom, hogy néz ki a kiváló  Matchbox Sierra, kétszeresen is:

Egyik sem kopásmentes, de egyben vannak. A szürke megvolt gyerekkoromban is, a fekete Texacós pedig egy pakkban érkezett, ezért vettem vannak együtt. A pakk harmadik tagja egy fehér darab volt Virgin-festéssel, amely a fenti két darabtól eltérően fém alvázzal rendelkezett. Ezek tehát nem, de itt is külön elem az alja és a körbe-műanyag. Ez utóbbi a 8-dot kerekekkel párosítva nagyon jól áll az autónak. Abban az időben, amikor készült, még nem volt divat külső visszapillantókat is tenni a kisautókra, így ezek sem büszkélkedhetnek ilyesmivel. Viszont jól rugóznak, jól gurulnak. Az első lámpák az ablakok színtelen műanyagából lettek kialakítva, illetve érdekességként a hátsó rendszám helyén egy nagy Sierra felirat található, autentikus tipográfiával. Mármint a szürke, Made in Macau változatot, a fekete már Made in Thailand, és az öntőforma az esetében némileg egyszerűsödött, hátul a típusfeliratozás is szegényesebb - bár ez annyira nem látszik a képeken. De jöjjön akkor a számomra legkedvesebb darab, ami szintén megvolt régen, és igazi birodalmi német gyártmány:

A legszebb, a legélethűbb. Még ha nem is XR4i. És ez sem makulátlan, de az enyém sem volt az. Sallangoktól mentes, abszolút korrekt német iparosmunka. Nagy és súlyos, ahogy azt egy jó némettől elvárjuk, és az akkori Sikukhoz hasonlóan ennek is nyitható valamije, esetünkben az ötödik ajtó. A rugózása minimális, de nem is ezért szeretem. Az ebayen szemeztem egy darabig egy nrfb taxi Sierrával, de hülye időben járt le az aukció, így sikerült vagy fél euróval lemaradnom, cserébe viszont a zsibin megláttam ezt, és hát nem hagyhattam ott. Ilyen a MB-változattal összehasonlítva:

Nem olyan régen volt egy Majorette Sierrám is, amit aztán átpasszoltam Zsolt_T3 kollégának, de nem bánom, majd egyszer még szerzek újra olyat, és akkor hátra is dőlhetek, elég lesz a típusból egy időre...

Jók legyetek! Hajrá, péntek!

Címkék: matchbox corgi maisto siku

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szirszarjaim.blog.hu/api/trackback/id/tr383063284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

biker_kolee 2011.08.19. 18:07:37

Na, tessék, bezzeg amit nekem ütöttél le íbéjen még anno, most iderakhattad volna. :)))) Az még egy változat lenne az MB sorból!

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2011.08.19. 18:10:16

@biker_kolee: Bezony, eszembe is jutottál, de erre a vonalra nem megyek rá, a Texacóst és a Virginest már el is adtam.

mbx porsche · http://matchboxmemories.hu 2011.08.19. 19:56:50

A Virgines is illet volna ide, főleg a kuriózuma miatt.
Az MB esetében tetszik, hogy műanyag az ajtók alja, viszont a kerékíveket már csinálhatták volna a felső fém részből. Tényleg ,létezett amúgy ilyen hátsóablak kiosztással a háromajtós?
A Siku viszont úgy tökély, ahogy van.
A Texaco-hoz:
www.fiestaturbo.com/forums/sierra-3-door-cosworth-texaco-replica-vt127309/#p1296995

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2011.08.19. 20:48:49

@pman: Háppersze, létezett, nézd csak meg Ikarusnál: ikarus256-matchbox.blogspot.com/2008/11/mb-55-ford-sierra-xr4i.html (Jut eszembe, linkelni is akartam a posztját, de legalább most pótolom.)
Jó amúgy az az 1:1-es Texaco-változat!

2011.08.23. 17:16:53

A Sierra nagyon közel áll hozzám, mivel volt kettő is, egy 5 ajtós és egy 4 ajtós. Első "komolyabb" Matchboxom pedig egy Superkings XR4i volt, ami a mai napig megvan - sajnos igen hiányos állapotban - de megvan.
Az MB nagyon jól hozza a formát. A Sierra a maga idejében nagyot szólt, és a formája ma sem lóg ki annyira a sorból, mint más korabeli autóké.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2011.08.23. 18:39:17

@Matiz: Jogos, amit írsz a formatervről, annak idején csak néztünk, hogy hú meg ha, aztán ugyanúgy később a Focusnál. Mára pedig mindkettő abszolút beleolvad a középszerűségbe.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.08.24. 10:30:10

Nekem is megvan ez a Corgi, csak vonóhorog nincs rajta, de szerintem soha nem is volt.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2011.08.24. 10:44:45

@SomyTomy: Igen, néztem a neten, voltak ilyenek is.