Határozott meggyőződésem, hogy sokaknak mondok újat azzal, hogy létezik Matchbox Skoda! És most a Matchbox itt konkrétan azt a gyártót jelenti, amelynek a nevére még gyerekkorunkból emlékszünk, és nem azt, hogy egyébként mecsbox, mint minden, ami tenyérnyi kisautó. A mai poszt alanyát azért így vezettem fel, mert mióta a szirszarjaim bekerült a Totalcar Külsőségbe, az olvasottság egészen pontosan a négyszeresére ugrott, és egyelőre úgy tűnik, sikerül többségeteket meg is tartanom, tehát mondhatni, az újak kedvéért ;) A "régiek" természetesen nem csak hogy tudják, hogy létezik ilyesmi, hanem van olyan is köztük, aki akár át is alakítja, ha úgy hozza kedve. Bár most egy kicsit utánapörgettem a témában született írásoknak, és elbizonytalanodtam, lehet, nem is mondok újat, de most már csak nem hagyom itt abba a gépelést. Szóval a Skoda 130 LR kicsinyített változatáról lesz szó, de előbb a szokásos kis összefoglaló:
A Skoda B csoportos versenyautójának alapja a sorozatgyártású, négyajtós 120 LS volt, ebből lett a 130 LR, ahol a 130-as jelzés akár a motor teljesítményére is utalhat, lóerőben. A mindössze 850 kilós gép maximális sebessége váltóáttételtől és kerékmérettől függően elérhette a 220 km/h-t is, és kategóriájának egyik legütőképesebb gépeként éveken keresztül uralta az 1300 ccm-es géposztályt az Opel, Fiat, Peugeot és más nyugati autók előtt. 1986 közepén a nemzetközi szövetség megtiltotta ezeknek a járműveknek a további fejlesztését, de még versenyezhettek, a 130 LR ebben a formában 1988-ban vonult vissza. Ekkor egyébként nem csak a B csoportos éra ért véget, hanem a farmotoros raliautók "aranykora" is, az A csoportos szabályok ugyanis nem teszik lehetővé a farmotoros autók homologizálását. A norvég John Haugland a brit világbajnoki futamon, Ladislav Krecek (CZ) szintén a RAC, valamint az Akropolisz és 1000 Tó ralikon szerzett kategóriagyőzelmet a típusnak, a hazánkban is jól ismert Pavel Sibera pedig a Lombard RAC Rally-n aratott kategóriagyőzelmet. (forrás)
Kicsiben elég jól sikerült darabról beszélünk, és ha a 8-dot kerék nem lenne elég árulkodó, hogy nem egy friss darabról van szó, a nyitható csomagtartó motorháztető alapján egyértelművé válik, manapság ugyanis már nem szaroznak ilyesmivel a gyártók. Sajnos. Persze a sokak számára a MB legerősebb korszakát jelentő 70-es, kora 80-as éveket a kis Skodával már elhagyta a gyártó, de az 1986-os dátummal az alján - ami praktikusan 1987-es bemutatást jelent - számomra még teljesen oké, én nagyon szeretem ezt az időszakát is a MB-nak, még ha ilyen dátummal már ki is vesztek a Made in England jelölések. Korrekt darab klassz festéssel, jó kiállással:
(Nem mostanában volt, amikor az Árkád parkolójában magam is fotóztam egyet, persze valószínűleg ez inkább csak optikai örökös...) Pontkopásoktól persze nem mentes, ez van, ha valamivel játszanak, én megbocsátó vagyok, cserébe nem is volt drága. A képek persze felnagyítják a hibákat, de összességében rendben van. Egy kicsit nagyobb méretben, 1:43-asban is van egy Skodám, amit a Retroautók sorozat negyedik próbaszámából szereztem meg, és valamikor 2011. novemberében már mutattam is, csak gondoltam, pont passzol ide. Ellentétben a fentebb taglalt versenyautóval ez sokkal visszafogottabb, hiszen egy utcai verzióról van szó, mondhatni arról az autóról, amely a hozzám hasonló korúaknak elsőre jut eszébe, ha a Skoda nevet hallja. Egy volt osztálytársamnak (nem mellesleg barátomnak) az első autója egyébként ilyen volt, főiskolásként így volt szerencsém utazni egy ilyenben párszor, és mindig gúnyos kacajjal nyugtáztam, hogy a hátsó ablakokat nem azért nem lehet letekerni, mert rosszak, hanem mert nem és kész, gyárilag :) Egyébként szerintem nem volt szar, elég jól ment, a kényelemmel sem volt gondunk (vigyázzunk, azért ez olyan 1995 környékén volt, nem mostanában!), főleg hogy a BKV-val konkurált, bár az ellen ugye egyébként sem nehéz nyerni...
Már csak méreténél fogva is egy jóval kimunkáltabb darabbal van dolgunk, amely szerintem a Retroautós sorozat egyik legjobban sikerült darabja. Nem csak a szín szerencsés, hanem úgy az egész összhatás: minden a helyén van, minden jó helyen van, kívül is, belül is, de még alul is. Nem nyílik semmije, nem is játékra vagy gurulásra szánták, de a polcon nagyon jól mutat a kis társai mellett. Ezt a variációt (DeAgostini) nem egyszerű már beszerezni, de ha valaki erősen rákívánna egy ilyesmire, javaslom, Abrex néven keresse. Hát nagyjából ennyi voltam mára, hangulatkép következik:
És egy érdekesség még a végére, de valószínűleg ez sem újdonság sokaknak: nem mondhatni, hogy a Matchbox nagy számban mintázta meg a keleti blokk gépjárműveit, annyira nem, hogy a Skoda mellett csak egyről van tudomásom, ami nem más, mint a magyar Ikarus! Minden jót!
Utolsó kommentek