Ha eltévedtél volna

Kis kattintás, nagy öröm!

Címkék

ambulance (39) bogár (144) bond (26) burago (17) carspotting (782) cikk (6) coca cola (3) corgi (57) darda (2) dickie (3) dinky (5) ebay (7) eladó (16) ertl (3) film (183) filmhíradó (11) greenlight (8) grell (8) guisval (3) helikopter (21) hellókarácsony (17) honda (77) hot wheels (420) husky (1) ites (2) jada toys (8) játék (77) johnny lightning (32) kártya (5) könyv (9) lego (180) lledo (2) maisto (35) majorette (117) matchbox (462) mercedes (83) military (86) moszkvics (4) muscle (260) mustang (94) noname (59) norev (23) picasso (40) playart (6) police (238) polistil (12) realtoy (24) reklám (144) retro (869) revell (1) schuco (5) siku (72) solido (3) stahlberg (9) star wars (165) subaru (6) superkings (20) suzuki (8) taxi (23) tomica (90) toyota (10) vatera (8) volkswagen (372) volvo (123) vw (363) welly (16) wish (10) yamaha (9) zene (92)

Utolsó kommentek

  • RÁJEN: @Sam. Joe: Örülök, hogy tetszik, nekem is bejön, és hihetetlen, mennyire más az autó kiállása így. (2024.04.08. 18:43) Megvan az arany!
  • Sam. Joe: Teljesen jó!!! Teljesen kielégítő a szakmunka, jó a szín, szép a felni, és szerintem ez a ballonos kaucsuk pont hogy NAGYON jól áll neki! "Gute Arbeit, Soldat!" (2024.04.06. 14:25) Megvan az arany!
  • RÁJEN: @Mesterséges Geci: A rendőrök is ezt javasolták először, de megnéztem Rikárdó adatlapját, és olyan sittes kalandokról mesélt, hogy inkább nem mertem megadni neki a nevem és a telefonszámom - ezt elm... (2024.03.09. 20:41) KTM Chicago v2
  • Mesterséges Geci: @RÁJEN: hát ismerve a rendőrség működését... én valószínűleg bejelentkeztem volna vevőként és az átvételhez hívtam volna a rendőröket. Persze lehet, hogy csak postázva vállalta volna a nyomorult, ak... (2024.03.09. 11:09) KTM Chicago v2
  • RÁJEN: @Mesterséges Geci: Hát ne tudd meg, de pár nappal a lopás után feltűnt a bringám (megszokásból írtam így, holott már sajnos ugye nem az enyém) a marketplace-en, egy Rikárdó árulta elég kedvező áron,... (2024.03.08. 18:53) KTM Chicago v2
  • Utolsó 20

Mini Me

RÁJEN 2009.08.17. 09:19

A Mini újabb MB-os megjelenésének apropóján folytatódik a Kacsával megkezdett retro-kult sorozat, de igyekszem nem nyújtani az unalmasságig. Főleg, hogy szerepelt már több blogon is (például itt és itt), illetve a wikipedia is elég sok karaktert szentelt neki. Innen szemezgetek hát:

A fejlesztésről: Az 1956-os szuezi krízis miatt Európa üzemanyaghiányban szenvedett. A nagy autók eladásai visszaestek, a német buborékautók viszont előretörtek. Leonard Lord, a British Motor Corporation vezérének feje két méretet nőtt, és elhatározta, hogy készít egy normális kisautót, hogy kiszorítsa a német förmedvényeket. A következő kritériumokat határozta meg: az új kisautónak be kell férni egy 10 × 4 × 4 láb (3 × 1.2 × 1.2 m) méretű dobozba, és a teljes hosszból 1.8 m legyen az utastér, továbbá csak meglévő motort használhatnak a tervezéskor. Visszavették az ekkor az Alvisnak dolgozó Issigonis mestert, aki járatos volt kisautók tervezésében. A projekt nagy volt, a csapat kicsi: Jack Daniels (együtt dolgoztak korábban a Morris Minoron, Chris Kingham (Alvis-os kolléga), két tanuló mérnök és négy műszaki rajzoló. 1957 októberében előálltak a Narancs Doboz nevű prototípussal. A nagy okosság a motor keresztben történő elhelyezése és az elsőkerék-hajtás kombinációja volt, így érték el, hogy az új járgány orra olyan tömzsi lehetett. A kisautók nagy része mind a mai napig ugyanezen építési elv mentén készül. A felfüggesztés is szokatlan volt, ugyanis a helyigényes rugós tagok helyett gumipogácsákat használtak, amik a négy sarokra kitolt apró kerekekkel együtt tökéletes gokart-érzést és -kezelhetőséget eredményeztek.

Eredetileg egy fejlettebb rendszert terveztek bele, valami hasonlót, amit a Citroen is alkalmazott akkoriban, de a tervek nem lettek készen időre, így maradt az eredeti felállás. Két évvel később azért ezt az újat használták az Austin 1100-ban. A kerekeket is szokatlanul kicsire, mindössze 8 collosra tervezték, így ezekhez új gumikat is kellett fejleszteni, amihez a Dunlopban találták meg az ideális partnert. A Dunlop rábeszélte a tervezőket a 10-es kerekekre végül. Helytakarékos és praktikus ötlet volt a tolóablak, így lehettek jó nagyok az zsebek az ajtókon, illetve a lefelé nyíló hátsó csomagtér, ami így nagyobb csomagok szállítását is lehetővé tette, ha nyitva hagyták. Kezdetben pont ezért fityegősen rögzítették a rendszámtáblát, hogy ilyenkor is olvasható maradjon. De ezt nem sokkal később visszacsinálták, mert a lógó rendszámtábla visszaterelte a kipufugógázt az utastérbe. Végül 1959 áprilisában mutatták be a gyártásra érett autót a sajtónak, augusztusra pedig már több ezret le is gyártottak, hogy minél nagyobb lendülettel indíthassák az eladásokat. Austin és Morris néven kezdték árusítani az autót, az első az Austin Sevent idézte, a másik – Morris Mini-Minor – pedig egy szójáték volt a korábbi Morris Minor kapcsán, ugyanis a ’minor’ a latin ’kisebb’ szóból jött. Eredetileg Austin Newmarket lett volna az autó neve. Huh. 1962-ig Austin 850 és Morris 850 néven futott Amerikában és Franciaországban, Dániában Austin Partnerként 1964-ig, majd Morris Mascot lett, 1981-ig. Nem folytatom, mert kezdek elveszni...

Még annyit, hogy 1964-ben hidraulikus felfüggesztést kapott a Mini, ami a rajongók ellenállását váltotta ki, ugyanis a legendásan kiváló kezelhetőség oda lett, így 1971-ben visszatértek a pogácsák. És maradtak is. Érdekesség, hogy a Ford egyszer vett egy Minit, atomjaira szétszedte, hogy megvizsgálhassa, tudna-e valami ésszerű alternatívát alkotni. Végül arra jutottak, hogy ilyen áron nem. Számításaik szerint a BMC autónként harminc fontos bukóval árulja a Minit. A BMC ezt cáfolta, bár azt elismerte, hogy nem az alap autón magán keresik a nagyobb profitot, hanem pl. a De Luxe változaton, illetve a kiegészítőkön, mint a biztonsági öv, a visszapillantók, a fűtés, a rádió, illetve a Cooper és Cooper modelleken. Az autó a hatvanas években vált kult-autóvá, amikor mind több színész és zenész is a tulajdonosok táborába lépett. Majd maga is filmszár lett, az 1969-es (eredeti) Olasz meló révén, amelyben lépcsőkön, csatornákban és épületek tetején száguldoztak vele. Quincy Jones zenéjére. (Mondjuk nekem a remake is bejött.)

Levezetésnek egy Minimániás cikk 2007-ből. Szerintem megállapíthatjuk, hogy az autós történelem egyik legnagyszerűbb szereplője az egyik legkisebb is, de most akkor nézzük az igazán kicsiket:

Kezdjük a Matchboxokkal. A Sam.Joe-nál és Ikarus256-nál bemutatott (linkek legfelül) Racing Mini az első, ami talán a legnagyobb kedvenc, ugyanis ez (igaz, matrica nélkül) gyerekkoromban is megvolt, ráadásul két színvariációban. Rugózik, gurul, vagány – ahogy az egy versenygépnél illik, lökhárítók nélkül. Nagyon örültem, amikor annyi év után pár hónapja egy bolhapiacos portya során megakadt rajta a szemem, és némi alkudozás után újra a kezembe foghattam eme régi kis műremeket.

UPDATE: a cseppett kopottat sikerült egy (szinte) hibátlanra cserélni:

A 2009-es sor 2-es (illetve 2/11-es) számmal jelölt versenyzője az 1964-es Austin Mini Cooper S, Heritage Classics felirattal a kártyáján. Ebbe a sorba tartozik még a kártya hátoldala szerint az 1971-es Olds Vista Cruiser (már itthon is kapható, mindenképp beszerzendő!!!), a Lotus Europa, a Karmann Ghia, A Citroen DS, a Caddy, a Cougar, az E-Type Jaguar, a GTO, az El Camino és a Jaguar XK 120SE. A 11-ből már 9 megvan. Ez jóval keskenyebb kivitelű, mint a nagy előd, készítettem összehasonlítós fotót is, és már műanyag az alja, viszont jól választottak hozzá kereket és kedves ötlet a fentebb is említett tolóablak megformázása. Látszanak az ajtózsanérok, ennek is megvan hátul középen a kipufogója, amit a lökhárító műanyagjából alakítottak ki. A beltér rendben van, a tető színe fekete, tehát eltér a karosszéria színétől, de fehérben talán jobb lett volna. Az elején kifestették a lámpákat és az emblémát, de az előbbit akár hagyhatták volna... És nagyon kicsi az egész, amiért jó pont jár a Matchboxnak/Matellnek, részben ezért is azt kell mondjam, igen jól sikerült darab.

A HW Minije viszont színben telitalálat. Ez is egy versenyautó, mint a Racing Mini, csak jobb ülés van benne, a bal helyén egy tűzoltópalack fekszik, van benne bukócső, elöl leszegecselt lámpák és markáns beömlő, hátul dupla kipufogóvég, oldalt brutális kerékjárati ívek. És hát a tető festése csodás! Andrewboy, aki újabban hanyagolja a blogját, írt már erről (illetve egy hasonlóról) régebben egy szösszenetet, íme.

Egy alul-hátul található rögzítőpöcök segítségével könnyedén szétpattintható, a kaszni egyben leemelhető, így megcsodálható a csupasz versenytechnika. Brilliáns.

Az ebayen lőttem egy makulátlan Siku Minit (Rover Mini) kékben, de még mielőtt megérkezett volna, a vasárnapi bolhatúrán (szerencsére csere útján, az "ára" így egy MB Suburban, egy HW Charger (hibás), egy HW Olds (ronda), egy Realtoy 350Z és egy Siku Unimog volt) a kezembe akadt egy zöld is – cseppet kopottabb állapotban, de a teteje kap majd egy új fehér réteget és rendben lesz. Nagyon jó kis gép, full fém, és a Sikutól meglepő módon a méretével sincs semmi bajom (lásd negyedik kép alább). A színe a HW-hez hasonlóan zöld, és bár metál, valahogy „pálottabb”, a felnik szürkék, de nem állnak rosszul neki. Vannak rajta visszapillantók, illetve igen markánsra sikeredett a küszöb, egy fokkal jobb lett volna valami visszafogottabb megoldás, de nem értek a focihoz.

UPDATE: azóta megjött a kék is, frissítve a képek!

Motormax Mini Cooper: meglepő módon mind közül talán a legélethűbb. Piros az autó, fehér a tető, a motorházon két racingcsík, belül pedig a remekül sikerült műszerfal a középre helyezett órákkal. Nagyobb is az autó, mint a fentiek, de még nem zavaró mértékben. A Hot Wheels Minihez hasonlóan ez sem rugózik. De az arányokat szépen belőtték, a kerekek pl. se nem kicsik, se nem nagyok, minden a helyén.

A Tomica is megörvendeztetett egy kisautóval, ami jó szokásuk szerint igényes, masszív darab, szépen gurul és remekül rugózik. Érdekes a teljesen fekete beltér, valahogy egy világosabb, mondjuk fehér jobban illene az élénk narancs fényezéshez, de nem zavaró az összhatás. A tetejére festett Union Jack igencsak egyedivé teszi. És négy évvel fiatalabb csak nálam...

Ugyanezt festették a tetejére az Austin Mini Van-emnek is. A keretes szerkezet miatt került ez a végére, és mivel ez nem „sima” Mini, hanem „kombi”, azaz a Mini Clubman változatából kialakított kisteherautó (érted, „kis”, hehe), ráadásul Superfast kivitelű, ennek megfelelő részletességű festéssel és kerekekkel. A választott padlizsán(?)lila szín érdekes, de nem áll rosszul az autónak, mondjuk annyira jól sem, mint a HW British Racing Green-je. Ez megint nem rugózik, de van hozzá egy pofás papírdoboz legalább. Az ablakok félig nyitva, és érdekes, hogy a hátsó lámpát két színnel festették ki. A kerékjárati ívek peremének ezüst csíkja nagyon feldobja az összképet.

Összességében a Hot Wheels tetszik a legjobban a fent bemutatott kisgépek közül, mert vadul néz ki, fantáziadús és rendkívül masszív darab. Oké, a klasszikus Racing Mini is tetszik, mint a mellékelt ábra mutatja, az is rendkívül időtálló, jó minőségű darab, ami sajnos az újkoriakról már nem mondható el ilyen nyugodt szívvel... Mint annyi minden más esetében.

Mi más is lehetne a videó a végén: 

 

Jó, akár még ez is:

 

Címkék: matchbox siku hot wheels tomica

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szirszarjaim.blog.hu/api/trackback/id/tr251314411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andrew0807 · http://matchboxmemories.hu 2009.08.17. 13:18:57

A Hot wheels minije a legszebb mint közül ez tény.Nekem is volt csak pendrive-nak használtam és háát....Nos szóval nem jött be.Most kénytelen leszek idén pótolni a heat fleet sorozatból.De ez a zöld tényleg a legszebb.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2009.08.17. 13:54:18

Már megijedtem, hogy az Austin Powers filmekről lesz valami, melyek szerintem annyira viccesek, mint egy közlekedési baleset, viszont sokkal tovább tartanak. A régi Matchbox Mininek is furák voltak az arányai, az újra meg lőrés-szerű ablakok sikerültek. A Hot Wheels zseniális, de a leginkább pontosnak a Siku tűnik. Igaz, az valami egészen újkori Mini lehet a gyártás vége előttről, mert nincsenek rajta a jellegzetes zsanérok.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.08.17. 14:09:37

Nem vagyok ezek szerint egyedül a véleményemmel, hogy a HW a legszebb.
A zsanéros téma a Tomicánál is elmaradt, és utánanáztem, a legújabbaknál ez 1:1-ben is hiányzott már...

Tommi 2009.08.17. 18:11:56

Nekem van Corgi gyártmányú Mini Cooper-em. Az is valami racsingváltozat lehet. Majd teszek fel képet a Modellshowra/index fórumra valamikor.

Tommi 2009.08.19. 10:14:47

Jaja, ez ez. Nem is tudtam, hogy ilyen eXtra verzió is létezett az igazi Miniből.

Bog Zoo (törölt) 2009.08.20. 19:16:47

Nekem van egy Racing Mini-m, amit fel kellett újítani:
matchboxesmas.blogspot.com/2008/11/mb-29-racing-mini-feljtva.html
(a felkiáltójeleket az összes felújítós post címéből törölni fogom)
süti beállítások módosítása