A Fiat 500-assal úgy vagyok, hogy valamilyen gyártótól, de be kellett szereznem. Úgy adódott, hogy a gyűjteményemben egyébként igen kis számban (1 db) előforduló Bburagótól lett meg, ez van, ezt kell szeretni - de valójában nem is olyan gáz ez a kisautó. A rövid történeti áttekintést a Fiat 500 Klub honlapjáról kölcsönöztem:
A kisfityó története az 1950-es évek elején kezdődött, amikor a Fiat gyár leváltani készült a közel húsz éves modelljét, a Topolinót. 1955-ben bemutatják a Fiat 600-t, majd 1957-ben a hasonló konstrukciójú Fiat 500-t. Eleinte az 500-as megálmodójának, Dante Giacosának a következõ szavakkal kellet teremtményét védenie a szkeptikus közönség elõtt: "Lehet, hogy az autóm kicsinek tûnik, de egy autó mégiscsak több kényelmet nyújt, mint egy robogó". A gyártás húsz éve alatt többféle változatban készítették az 500-at a Fiat gyárban, és még sokkal többféle változatban a gyáron kívül. Az alábbi leírásban csak a Fiat gyártmányokat mutatom be részletesen, időrendi sorrendben:
Fiat 500 Nuova (1957-1960)
Az első ötszázas modell, 479 cm3-es, 13 le teljesítményû motorral. Jellemzője az elsõ szélvédõtõl a motorháztetõig tartó vászontetõ, mely tartalmazza a hátsó mûanyag szélvédõt. Két ajtaja elõrefelé nyílott, jellegzetes irányjelzõvel bírt. Létezett normál és 'Economica' kivitel, az utóbbi volt a puritánabb verzió.Fiat 500 Sport (1958-1960): A versenysikerek hatására dobta piacra a Fiat ezt a vászontetõ nélküli, jellegzetes csíkozással bíró autót. Motorját felfúrták, 21,5 le teljesítménnyel 105 km/óra végsebességre tudott gyorsulni.
Fiat 500 D (1960-1965): Szélvédőtől B oszlopig érő vászontető, 500 Sporttal azonos motor -17,5 le teljesítménnyel- jellemezte ezt a szériát.
Fiat 500F (1965-1972): Megerősített karosszériával, futóművel, hátrafelé nyíló ajtókkal gyártották.
Fiat 500L (1968-1972): Az 500F továbbfejlesztett változata, Fiat 850 műszerfal, más kormány, 'gallytörő', gazdagabb kárpitozás jellemezték.
Fiat 500R (1972-1975): Fiat 126-os motor (600 cm3), újfajta jelvény, szinkronizált váltómű voltak az utolsó 500-as sorozat ismérvei. Azt a feladatot látta el a gyártási folyamatban, mint a Csepeli Vas- és Fémművek Motorkerékpárgyárában a Pannónia T5 és P20 közti P10 'átmeneti' modell, ami az újabb típusra való áttérést segítette.
Fiat 500 Giardinera (1960-1977): A kombi változat. A motort fekve építették be, hogy alacsonyabb lehessen a csomagtartó padlója.
A Bburago egy rendőrségi változatot mintázott meg:
Egyszerű a kivitelezés, mint a gyártó egyéb modelljeinél is, de az 1:43-as méretarány egy kicsit csalóka, ez szerintem nagyobb egy cseppet, 1:38 körülire tippelném:
A szabvány Bburago-kerekeket kapta, amik nem állnak rosszul neki (a vastagságuk ellenére sem). Nem rugózik, nem nyílik, viszont strapabíró darabnak tűnik, bár műanyag az alja. Nem bonyolították túl részletekkel, de az autó formája szerintem teljesen rendben van - ez főleg az alábbi képen látszik jól:
Kedves darab ez, örülök, hogy 500 forintért az enyém lehetett. További szép napot!
Utolsó kommentek