Nem először, de talán nem is utoljára írom le a szirszarjaimon, hogy mindenképp szeretném újra beszerezni a régen megvolt Stahlberg Saab 99-est, amely az egyik legkedvesebb gyerekkori játékom volt. Pont ezért be van állítva a Stahlberg szó figyelőbe az ebayen, hátha feltűnik egy. Volt már, hogy feltűnt, de eddig nem jött össze a dolog. Viszont így néha látok egyéb darabokat, és most nemrég az történt, hogy lecsaptam valami másra: az áldozat egy Saab 900 Turbo lett.
Egy kis modelltörténet a Saab 900 Klub Magyarország oldaláról schmittpálozva: "1978-ban valami volt a levegőben... A vásárlók égtek a vágytól, hogy valami újat lássanak, a SAAB égett a vágytól, hogy az addigiaknál nagyobb és jobb autót gyárthasson, az USA pedig égett a vágytól, hogy teljesítve lássa legújabb ütközésbiztonsági követelményeit. Mindezen elvárások jegyében született meg 1978-ban egy korszakalkotó autótípus, a Saab 900-as. A még 1946-ben lefeketett koncepció főbb jellemzői megmaradtak: nevezetesen az elsőkerékhajtás, a nagy kerékátmérő, valamint az igen komoly aktív és passzív biztonsági felszereltség. z új modellben megvalósultak a gyár hosszú évek alatt kifejlesztett szabadalmai. Már a legelső darabokat is felszerelték - szériában világelsőként - többek között "torziós" (kisebb ütközéseket maradandó alakváltozás nélkül elviselő) lökhárítóval, elektromos ülésfűtéssel, fényszórótörlővel, pollenszűrővel, illetve normál benzinnel is üzemeltethető turbófeltöltős motorral. A Saab 900-as több vonatkozásban is páratlan autó volt, s a remek tervezésnek köszönhetően összetéveszthetetlenül egyéni. Bár a majdani klasszikust 15 évig gyártották, az előremutató technikának és a folyamatos korszerűsítéseknek köszönhetően mégsem avult el, sőt: leváltásakor még mindig a világ egyik legbiztonságosabb autójának számított. A 900-as sorozat technikai alapjai a 99-es szériához nyúlnak vissza. A Saab 99-es hosszú évekig csupán lépcsőshátú kivitelben létezett, csak 1974-ben mutatták be a formabontó 99 Combi Coupé-t, immár sportos vonalvezetésű, ferdehátú (hatchback) karosszériával. Az először 1978 májusában bemutatott 900-as a Saab 99 Turbo Coupé továbbfejlesztett változata volt, nem pedig vadonatúj konstrukció - ami azonban egyáltalán nem vált hátrányára, hiszen a régi modellből csak az maradt meg, ami az akkori technikai élvonalat képviselte, így az újratervezett orrészű, nagyobb tengelytávú karosszéria, a motorok, a váltó, illetve az átdolgozott felfüggesztések és fékrendszer. Minden mást valami forradalmian új váltott fel - és hol volt ekkor még 1993... Bár a 900-as nem az egész 99-es sorozat, hanem csak a kupéváltozat utódjául született, a későbbiekben - a lépcsőshátú variánsok megjelenésével - mégis teljesen átvette annak helyét. Az amerikai ütközésbiztonsági vizsgálatokat már akkor, a hetvenes évek végén maradéktalanul teljesítette. Már a nyolcvanas (!) években mindent megkaptak a Saab-ok, ami az akkori technikai csúcsot képviselte: teljesítményszabályzó elektronikát (1981), azbesztmentes fékbetéteket, galvanizált karosszériát (1982), 16 szelepes DOHC-vezérlésű turbómotort (1984), vízhűtéses feltöltőt (1987), illetve légzsákot és ABS-t (1988).
Én pedig akkor megkaptam a Saab 900-ast 1:24-ben. Nem volt olcsó, nagyon nem. Szállítással együtt 50 ausztrál dolláromba került, nem mintha bármikor lett is volna akár egy ausztrál dollárom is, de ugye ez manapság már nem így működik. A forint épp nagyon szarul állt, így az ügylet végül sokkal többe lett, mint amennyit eredetileg szántam volna az ügyletre, de most már mindegy, a Stahlberg-flotta háromtagúra bővült, és ez a lényeg. Íme:
Nem sorolom fel újra, miért jönnek be ennyire ezek a csodás finn műanyagjátékok, a képek elmondják helyettem. Az igazi 900-ast is nagyon szeretem, nagyon tetszik a formája, főleg a háromajtósé. De szerintem ezzel nem csak én vagyok így, e blog olvasói között meggyőződésem szerint erősen felülreprezentáltak a hasonlóan elborult elmék. Meg is örvendeztetem hát magunkat némi extra tartalommal, fogyasszuk egészséggel:
No meg kis mozgóképes tartalom:
További kellemes napot!
Utolsó kommentek