Ha eltévedtél volna

Kis kattintás, nagy öröm!

Címkék

ambulance (39) bogár (144) bond (26) burago (17) carspotting (797) cikk (6) coca cola (3) corgi (57) darda (2) dickie (3) dinky (5) ebay (7) eladó (16) ertl (3) film (184) filmhíradó (11) greenlight (8) grell (8) guisval (3) helikopter (21) hellókarácsony (17) honda (83) hot wheels (423) husky (1) ites (2) jada toys (8) játék (78) johnny lightning (32) kártya (5) könyv (9) lego (185) lledo (2) maisto (35) majorette (117) matchbox (467) mercedes (85) military (86) moszkvics (4) muscle (263) mustang (95) noname (59) norev (23) picasso (40) playart (6) police (242) polistil (12) realtoy (24) reklám (144) retro (880) revell (1) schuco (5) siku (72) solido (3) stahlberg (9) star wars (170) subaru (11) superkings (20) suzuki (8) taxi (23) tomica (90) toyota (13) vatera (8) volkswagen (375) volvo (124) vw (366) welly (16) wish (10) yamaha (9) zene (92)

Utolsó kommentek

  • RÁJEN: @Sam. Joe: Van még pár szín, amiben nekem bejönne, például mustársárgában. (2024.12.24. 13:11) Ötödik sebesség
  • Sam. Joe: Nagyon vicces, hogy évekkel ezelőtt az Alfa úgy behisztizett a zöld Alfa Giulia Sprint GTA-n, hogy letiltottak minden Alfa Matchboxot. Most meg itt vagy babakékben, mint anuta lakókocsija. (Kívüláll... (2024.12.22. 16:43) Ötödik sebesség
  • Gubán Bélu: Rohadt jó. (2024.11.27. 19:20) Ezeréves Sólyom
  • Sam. Joe: NAGYON karaj!!! Mi a stratégia, hagyjátok nyerni a wookiet? (2024.11.24. 19:36) Ezeréves Sólyom
  • RÁJEN: @Sam. Joe: Azóta megoldódott egy bontott lökhárító segítségével. (2024.10.29. 12:11) Lezúz 2
  • Utolsó 20

Dodge Viper

RÁJEN 2009.07.20. 10:41

Azt megállapíthatjuk, hogy a Chrysler sohasem az izgalmas autók gyártásáról volt híres. Ennek az egyik oka, hogy profitábilis autókat kellett készítenie a nyolcvanas évek elején, hogy mielőbb visszafizethesse a kormány mintegy 1.2 milliárdos hitelét, amit 1979-ben vett fel. A hihetetlen unalmas autók végül ezt lehetővé tették, örültek a Dodge-tulajdonosok is, és a mérnökök lerázva magukról 10 év nyomasztó kényszerét, elkezdtek egy jó autó tervén gondolkodni.

Az alábbiakat innen ollóztam: Generations: A history of the Dodge Viper from concept to current generation (Edmunds.com, 02-20-2007, STORY TOOLS).

A koncepció 1989-ben született meg, és naná hogy a detroiti szalonon mutatták be. A Viper minden volt, amik az elődei, azaz az uncsi Chrysler modellek nem: vagány, öncélú, provokatív és nagyon gyors. A 8 literes felülszelepelt V10-es mi mássá is tehette volna, mint gyorssá?

A Road & Track a bemutatáskor így írt róla: „Három okból fontos ez a koncepcióautó: először is, ha gyártásba kerül, az egyik legizmosabb sportkocsi lesz az egyik legerősebb és legkülönlegesebb motorral a piacon. Másodsorban, ahogy kinéz: szenvedélyes és komplex, fém-barokk, már-már groteszk. És végül, mert letisztult: egy olyan korban, amikor a családi kombit is lehet összkerékkel és fűthető hetedik üléssel rendelni, a Dodge kijön egy velejéig lecsupaszított, létraalvázas, kőbrutális hátsókerekessel.”

A Chrysler design-igazgatója elmondta, hogy a Viper formáját a hatvanas évek sportkocsijai ihlették, a Jaguárok és a Cobrák elsősorban. Mert azok kerék-központúak voltak. Az óriási erőhöz óriási kerekek jártak.

A koncepció által keltett várakozás az egekig nőtt. Óriási szenzáció lett a bemutatásból, és már csak egyetlen kérdés maradt: elég tökös-e a Chrysler, hogy meg is csinálja? A sajtó szerint a Dodge-nak nem maradt más választása, mert ha visszakozott volna, az minden bizonnyal mérges, felfegyverzett tömeget szabadított volna a főhadiszállásuk előtti zöld gyepre, Kossuth-teret csinálva Detroitba, 10 évre.

Három évvel később megcsinálták. Szemre egy az egyben a bemutatott koncepciót. Kipufogók oldalra kivezetve, hosszú, egy darabból készített orr, úthenger-széles gumik a 17-es kf felniken (főleg hátul, 335/35, 1992-ben, gyárilag, heló!), két ülés, no kilincs. Jó, oké, azért a sorozatgyártás pár kompromisszummal járt, például rendes ablakot kapott az autó, hátulra bukókeretet (vagy -ívet) az utascella mögé, borulás esetére, mert azért az várható volt, hogy ekkora erőt nem mindenki fog tudni ésszel kezelni, normális méretű fényszórók és tükrök is kerültek, ilyesmik. Fogalmazhatunk azért úgy, hogy a többségnek fel sem tűntek ezek a változtatások, akiknek meg feltűnt, azok leszarták. Maradt a 8 literes V10, hatos kéziváltóval (vajon féltek, hogy automatával úgy nyelne, mint Denise Richards?) és a független felfüggesztés. Elöl 13 collos tárcsafékeket kapott a Viper, ami akkoriban megegyezett a Ladák felnijeinek átmérőjével. A kaszni is megmaradt, akár fallikus szimbólumnak tekinthető formája bőven kárpótolt mindenkit. Nem beszélve az időközben 300-ról 400-ra növelt erőről, lovakban mérve. 1992-ben, mondom még egyszer, ledöntve ezzel a ZR-1-es Corvette ikonját. Zárjuk itt akkor most rövidre: a Viper vizuális értelemben az amerikai autógyártás egyik leglenyűgözőbb produktuma lett, sőt megkockáztatom, ma is az.

1992-ben kezdték forgalmazni, de a ’91-es Indy-n láthatta először a nagyközönség, mint pace car. Az eredeti terv erre az évre a Dodge Stealth R/T volt, de mivel azt a büszke amerikaiak egy átöltöztetett Mitsubishi 3000GT VR-4-nek tartottak, és ezt így nem is nagyon akarták, végül a Viper futott be. Carrol Shelbyvel a volán mögött.

A Matchbox 1994-es keltezéssel hozta ki az R/T-t, amiből nekem csak az alábbi sárga felnis verzió van meg, de szerintem Maistót még szerválok belőle. Három évre rá pedig megjelentették a zárt változatot. Areh 28 színvariációt jegyez belőle, nekem leginkább a kék-fehér és fehér-kék jön be.

A Coupé-t (mármint a nagyot) 1996-ban mutatták be, és szemmel láthatóan a klasszikus Cobra Daytona előtt tisztelegtek a tető kialakításával. Nem csak az én véleményem, hogy az amúgy is körülrajongott formájú eredeti Vipert sikerült felülmúlni.

Ez a verzió már letekerhető oldalablakokat és külső kilincset is kapott, adtak a luxusnak rendesen. Visszaűzték a kipufogót a rendes helyére, de a motor teljesítményét feltolták 450 lóerőre, ha már hozzányúltak. És kapott a gép légzsákokat is. Kettőt, a visszafogottság jegyében.

2003-ban bemutatták a második generációt, az SRT-10-et. Nem akartak igazán nagyot durrantani, a változások leginkább a kényelmet és a praktikumot célozták, a Viper maradt, ami volt: radikális sportkocsi. Immár 500 lóerővel. Itt egy teszt.

Ezt 2006-ban követte a tetővel is ellátott új Coupe. 510 lóerővel. Most akkor abbahagyom. Ők szerencsére nem.

Nekem nagyon tetszik a MB Viper! Jó nagy, szvsz hűen követi az eredeti arányait és vonalait, és persze oké, le van butítva, kicsit talán túl magas is, de valljuk be, nem volt egyszerű dolguk ezzel az autóval.

2000-ben kijött a GTSR-verzió is a MB kínálatában, amely az igazihoz hasonlóan alacsonyabb, gonoszabb, brutális légterelővel és diffúzorokkal, illetve jófajta versenykerekekkel. A színeket is jól eltalálták.

A HW-verziókat sem szereztem be, csupán egyet, és bár a valódihoz jóval kevésbé hasonlít, mint a MB-tesók, de meg kellett legyen, ez ugyanis Batman (egyik) autója!!! (A másik autója azért jobban tetszik.)

Maisto-update lapzárta után, twinpack-ből. A piros balhátsója a valóságban nem csálé, csak laza a tengelyen, nem figyeltem a beállításnál. A kék viszont rugózik.

Állítólag régebben a mi Palik "Százhatvannal borultam, vazze!" Lacink is egy ilyet hajtott egy időben közúton, azóta nyilván családi autóra váltott, de nem büntetek direktben az ő youtube-videóival, kattintsa, aki akarja. Szóval szokásos videó a végére (nem a Száguldó Vipera!): 

Szép (nekem első) munkanapot!

Címkék: matchbox maisto hot wheels

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szirszarjaim.blog.hu/api/trackback/id/tr791256121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2009.07.20. 16:17:31

Sunyi, rosszindulatú gyilkos rohadék ez az autó, sohasem tetszett, sohasem szerettem. Ráadásul közlekedési eszköznek is hasznavehetetlen. Brrr...

Denise még mindig jó csaj. A Starship Troopers-ben szétcincálta az idegeim. Aztán megtaláltam a DVD-n a kivágott jelenetét... Ajjajj...

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.07.20. 16:48:25

@Sam. Joe: Valószínűleg pont ugyanannyi idő alatt halnék meg benne, mint egy Shelby Cobrában :) Amúgy jogos... És most jutott eszembe, hogy állítólag Palik is hajtott egy ilyet egy időben. Ápdételek nyomban.
Az a jelenet nálam is kiverte a biztosítékot :D

Tommi 2009.07.20. 23:35:09

Az ezüst érdekelne. Mennyit kérsz érte? Vagy csak egyben adod?

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.07.21. 11:40:35

@Tommi: Szia! A két eladó példány már sajnos elkelt tegnap nyolc körül, csak azóta nem voltam fépközelben, hogy kiszedjem az ide vonatkozó szöveget. Most megteszem.

Andrew0807 · http://matchboxmemories.hu 2009.07.21. 17:09:10

Erről jut eszembe.kukkants rá a modellshowra.Írtam az 53-as chevy miatt.Már rég érdeklődtem iránta.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.07.21. 17:15:08

@Andrew0807: Szia! Ha említetted, elnézést, nagyon elkerülte a figyelmem! Ha a Burdisgarage nevű fórumos nem jelentkezik belátható időn belül, Neked szólok először, de elvileg már vele dealeltem le...

Andrew0807 · http://matchboxmemories.hu 2009.07.21. 18:02:58

@RÁJEN: Mind1.Az a gond hogy nem nagyon tudok máshova menni t-hunt után mint a tesco és a mueller.Ott meg nem nagyon szokott lenni.Ha meg van akkor nem $-hunt.

Ikarus256 2009.08.03. 11:22:41

Bevallom, én rákattintottam a Palikos linkre, és élveztem. Jó volt visszanézni pár régi videót. Korábban szerettem, ha a Palik is ott ült, de mostanában inkább arról szól a kommentálás részéről, hogy lehurrogja a Gyulát, ha mond valamit. Na, őt sem szeretném magasztalni, mert elég sűrűn mond hülyeségeket. Egyszer nézzetek végig egy futamot netes "live timing"-gal. Annál többet nem mondanak ők sem...
És a Dodge-hoz szóljak valamit. Nekem az RT/10-ből volt először, egy sárga. Pesten kaptam, amikor rokonoknál voltunk egy kék '97-es Corvette-tel.
Pár évvel ezelőtt volt pár eladó targoncánk, és aki végül megvette egy Viperrel jött megnézni. Egy pillanat alatt megtelt az utca a ház előtt nézelődőkkel. :-)

Ikarus256 2009.08.03. 11:34:07

A targonca-vevő küldött pár képet az autóiról, amiket feltöltöttem ide: picasaweb.google.hu/rauschertamas/CorvetteViper

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.08.03. 11:37:54

@Ikarus256: Hát PONT EZÉRT linkelgetek! :) Azóta beszereztem én is pár tető nélkülit, majd idővel posztolok róluk. Jópofák a képek, ezek szerint jó biznisz targoncákkal kereskedni...

Ikarus256 2009.08.03. 14:27:12

Ő nem kereskedett a targoncával, hanem neki kellett. A Knorr Bremsenek valami képviselője, és szervize van.
süti beállítások módosítása