Már régóta akartam egy ilyen posztot. El is kezdtem írni, összeszedegetni az infókat, wikipédiáról fordítgatni, el is juotottam egy darabig, de aztán rájöttem, hogy a dupla munka felesleges. Mert. Eddig jutottam amúgy:
A korvett eredetileg egy könnyű, jól manőverezhető, alacsonyan felfegyverzett hadihajó, a fregattnál kisebb, de egy parti őrségi járőrnél nagyobb. Vagy egy űrhajó a Star Warsból. De minket nem ez érdekel. Hanem az autó. Illetve AZ AUTÓ. A GM 1953-ban gondolt egyet, és a Harley Earl által tervezett új sportkocsiját a fenti hadihajóról nevezte el. Formájában is felfedezhető némi utalás a hajózásra, legalábbis ha a könnyed hullámokat utalásnak vesszük. Michiganben kezdték gyártani, kézzel. A projekt létrejöttét az Európában látott kétüléses, főleg angol és olasz kétüléses sportkocsik ihlették, ugyanis amerikaiak azelőtt ritkán ruccantak át ekkora tömegben, és 'Opel' kódnév alatt el is indult a fejlesztés. A forradalmi üvegszálas gyártási technika bevezetését nem a súlycsökkentés motiválta, hanem a háború utáni acélhiány, illetve -kvóta. Kezdetben még így sem igazán tudta felvenni a versenyt a jóval kifinomultabb európéer versenytársakkal, például komoly gondjai voltak a megállással, miután a hathengeres teherautómotor végre felgyorsította, így egy időben komolyan úgy nézett ki, hogy nem is erőltetik tovább azt, ami nem megy. De történt két dolog: 1955-ben bemutatták a Chevy első "újkori" V8-asát (egy), amit egy orosz emigráns összerakott egy háromsebességes váltóval és beletolta a Corvette-be (kettő). Hoppá: állat sportgép született. Zora Arkus-Duntov lett így a Corvette Apja. És volt még egy tényező, ami miatt a Corvette a palettán maradt: a Ford bemutatta '55-ben a Thunderbirdöt, amit kétszemélyes luxusautónak pozícionáltak, így a GM nem tehette meg, hogy a Fordnak egyedüli komoly rivális jelentő modelljét csak úgy kivonja a piacról. Nem is tette, szerencsére. '58-ban a T-Bird meg is hátrált, amennyiben a négyülésessé válást ennek betudhatjuk.
Mindenesetre ezt még beteszem ide, mert előre kigondoltam, hogy filmes linkekkel is megörvendeztetlek benneteket, tehát. Elég jelentős szerepe volt az autónak a Két tűz között című Scwarzi-filmben, egy kisebb a Tango és Cash-ben, Tom Hanks is vezetett ilyet az Apollo 13-ban, de számomra ez a legkedvesebb filmes feltűnése ;)
Na, ugorjunk a C3-ra, egészen 1968-ig. Amíg itt csehszlovák barátainkkal igyekeztünk közelebbről is megismerkedni, addig ők ott bemutatták a harmadik generációt. Nem mellesleg a Mattel bemutatta a Hot Wheelst, ezt csak úgy megjegyzem (ja, nem is én, hanem a wiki). Nekem a C3 a kedvencem, ebből a típusból van is egy szép hármas HW-pakkom, de a MB is kedvelte ezt a szériát. És én is ugyanezt a MB-tól.
1983-ban elkezdték gyártani a C4-et, 96-ig folytatták is, és ehhez már személyes élményem is fűződik, ugyanis ilyenekben már ültem, egyszer a főiskola alatt egy haveromnak hála, aki a nem létező ösztöndíjat némileg gázos autók vizsgáztatásával egészítette ki, másodszor pedig már a második munkahelyemen, ahol egy amerikai autó-buzi kollégámmal hozott össze a sors, és egyszer rábírtam, hogy az ő kocsijával menjünk el a Porsche Hungáriához tárgyalni. Látni kellett volna, ahogy a Fáy utcai szalonból hogyan jöttek ki az eladók megbámulni a gyönygyházfehér járgányt, otthagyva csapot-papot-Porschékat ;) Na, ebből a fajtából akad egy speckó, és két egyszerűbb kivitelem:
Talán ezért, talán másért a C5 és az utána következők már nem tetszenek, ilyeneket sem Matchbox- sem HW-verzióban nem vásárolok, egyszerűen nem jön be a forma. Így csak címszavakban: C5 1994-2004, C6 2005-től, aztán majd meglátjuk, állítólag 2012 előtt nem lesz C7, viszont fontos megjegyezni, hogy a Corvette 2005-től önálló márka, gondolom odakint is rájöttek, hogy nagyon hülyén néz ki a Chevrolet Corvette mellett a Chevrolet Matiz felirat egy céges brosúrában...
Érdemes lenne egy kicsit több szót ejteni a konkurensekről is, de most ezt nem teszem. Talán majd máskor. Úgyhogy video. De nem valami friss ipari hulladékról, hanem valami sokkal szebbről. (Ja, előbb egy kis hangjáték...)
Utolsó kommentek