Az AMC Javelin egy 1968 és 1974 között gyártott amerikai pony car volt. Ez a kategória a Ford Mustang révén jött létre, és a megengedhető, kompakt, jól kinéző, sportos autókra volt használatos, de az arányokról is szól: hosszú motorház, kupé, rövid far a hátsó tengelyek mögött (kiegészítés by Sam. Joe, külön köszönet érte). AMC = American Motos Corporation, amely 1987-ig, a Chrysler által történt bekebelezésig működött, és többek között nekik köszönhető, hogy a Jeep is bekerült a Chrysler portfoliójába. Illetve a Humvee is tőlük eredeztethető, hiszen a még ma is működő AM General az ő szárnyaik alól bújt ki 1982-ben, igaz, azóta már csak a H2-t gyártja, azt is a General Motors szerződéses partnereként…
A lényeg, hogy azért nem egy feledhető szereplőről beszélünk az amerikai autópiacot tekintve, de térjünk vissza a jelen poszt főszereplőjéhez. Alapvetően két generációja volt a Javelinnek, az első 68-től 70-ig, a második 71-től 74-ig volt gyártásban – ez utóbbit formálta meg mind a Matchbox (1972-ben), mind a Hot Wheels, ez utóbbitől a narancs verzió idén év elején tűnt fel, a feketét pedig mostanában kezdenek szállingózni, hála a szorgos kis maláj gyerekek munkás kezeinek.
A technikai paraméterek részletes ismertetésének átugrásával el is érkeztünk 1971-be. Ez négy évvel a születésem ezelőtt volt, csak úgy megjegyzem. A Javelin hosszabb lett, alacsonyabb, szélesebb és nehezebb. Nem mellesleg sokkal egyedibb designt kapott, mint az elődje, amelyet akár egy arctalan amerikai izomautónak is nevezhetnénk…
Amellett, hogy rendőrváltozat is készült belőle, az AMX komoly versenysikerekkel is büszkélkedhet, nem véletlen tehát, hogy a Matchbox kínálatában is megjelent az autó versenyváltozata, több festéssel, amelyek közül én csak az első, szürke verzióval rendelkezem.
Az 1972-es év nem csak azért volt jelentős, mert ekkor jött ki a MB Javelin (zöld és kék színben, ez utóbbi nem nyitható ajtókkal), hanem mert ebben az évben adtak el a legtöbbet az igaziból, jórészt az elsőként bevezetett teljes körű garancia-ajánlatnak, amely egy éves vagy 12.000 mérföldre vonatkozott. A Matchbox egyébként - szerény véleményem szerint - elég nagyvonalúan dolgozta fel a már tárgyalt, elég jellegzetes designt. Elnagyolta, mondjuk ki. Nem így a Hot Wheels. Részletesebb, kecsesebb, szebb lett a két legújabb feldolgozás (egyelőre csak a naranccsal szolgálhatok):
1974-re azonban megváltozott az autópiac. Az én születésemig még egy év hátra volt, de ez az arabokat nemigen hatotta meg, szóval az olaj-embargó rányomta a bélyegét a nagymotoros, erős, de igen szomjas kocsik eladásaira, amelyet más gyártók jóval takarékosabb modellekkel próbáltak túlélni, de az AMX-nek kicsengettek. Az AMC még előjött a Pacer nevű kisautóval, amely a 70-es évek egyik autóikonjává vált, és ha nem tévedek nagyot, ez volt az, amiben Wayne és Garth erősen headbangelt a Queen Bohém rapszódiájára :)
Egy érdekesség a végére: a hetvenes évek közepe táján a Pilen nevű spanyol kisautó-gyártó cég gondolt egyet, hogy kiad egy Starsky és Hutch modellt. Igen ám, de nem volt a portfolióban Ford Torinójuk. Hát mit tehet ilyenkor a rátermett hispán kufár? Egy ahhoz leginkább hasonló autójukat használták, pirosra festették, felcsíkozák fehér matricával, hozzápakoltak egy szőke és egy fekete bábut és kész is lett az action pack :DDD (A kép nem saját.)
Embedding disabled by request. Anyád. Na mindegy, tessék kattintani!
Utolsó kommentek