A DeTomaso Pantera után egy újabb egzotikus nevű autót szereztem - de ezúttal is csak kicsiben. Ez nem más, mint a Monteverdi Hai, illetve mivel a Matchbox Super GT kivitelről beszélünk, inkább Rallye Royale. A Panterához az abban a posztban leírtakon túl annyi köze van, hogy azzal nagyjából hasonló időben látott napvilágot a MB kínálatában, sőt ténylegesen is eléggé egyidőben szaggatták az aszfaltot a való világban. Egy kis modelltörténetet is kaptok, amihez újra az Autótörténelem blogot hívom segítségül, mert alecwolf olyan szépen összeszedte a tudnivalókat, hogy azt nem tudnám felülmúlni, csak annyit tettem, hogy az átvett részleteket itt-ott kiegészítettem, hogy együtt is értelmesek legyenek:
Az alapító Peter Monteverdi (1934-1998) 1950 és 1952 között építette meg egy összetört Fiat Balilla alapjaira első versenyautóját, a Monteverdi Spezialt. Mindössze huszonhat évesen létrehozta az MBM (Monteverdi Binningen Motors, más források szerint Monteverdi Basel Motors, illetve Monteverdi-Basel-Mantzel, a DKW erőforrásokat tuningoló Mantzel vállalatra utalva) nevű céget versenykocsik építésére. Az innen kikerült kocsik legtöbbje együléses F1-es autó volt, a másfél literes Formula szabályai szerint tuningolt DKW, OSCA, Ford és Porsche RSK motorokkal. Versenykarrierjének egy csúnya baleset vetett véget 1961. október elsején a hockenheimi Grand Prix-n, ami után felhagyott a Formula-monoposto-k építésével. 1961 januárjában mutatta be az első utcai típusát, a nyitott MBM Sport-ot, a Ford Anglia egyliteres, 50-90 lóerősre tuningolt motorjával. Ezt nemsokára követte minden idők legolcsóbb Monteverdije, a gokart modell, amelyet az autókhoz hasonlatosan akkurátosan készített az ifjú mester. Az MBM cég utolsó autója az 1962-ben kiállított Tourismo volt, ami a Sport modell csukott karosszériás változata; ez azonban egyedi példány maradt. Ezek után Monteverdi néhány évig nem foglalkozott autóépítéssel; Lancia, Jensen, Rolls Royce, Bentley és Ferrari autókkal kereskedett, valamint sporthajókat készített. Valószínűleg azonban már ekkor is a nagy visszatérésen járhatott az esze... Fineszes kereskedőként tudta, hogy a gazdag kuncsaftok milyen autót keresnek, s ő még annál is jobbat akart kínálni. A Ferrari sportautóit, a Jensen luxuskupéit és a Maserati GT autóit egybegyúrva alkotta meg a luxus sport-GT autót. Ezt az új modellt az 1966-os frankfurti autószalonon mutatta be, egyelőre MBM GT néven; egy évvel később az utcára gördülvén azonban már más elnevezést kapott: Monteverdi High Speed 375 S. (...) 1970-ben Peter Monteverdi piacra dobott egy másik, az előbbiektől némileg eltérő filozófiájú modellt. Ez volt a nagyon agresszív kiállású Hai 450SS. A Hai szó jelentése "cápa" (Arnold Schwarzenegger 'Piszkos alku' című fimjét én mindig is City Hai-ként ismertem, német VHS-en láttam ugyanis először - a szerk.), ugyanakkor utal a 375-ös széria nevében szereplő High Speed (nagy sebesség) szavakra is. A kocsi formája kicsit olyan volt, mintha az egy évvel később bemutatott Maserati Bora és Alpine A310 keveréke lenne. Bőrülések, klímaberendezés, elektromos ablakemelők, tárcsafékek a négy keréken - ezek mind a kocsi exkluzivitását mutatták. A lényeg azonban a motorháztető alatt volt: a Hai-ba a Ferrari Berlinetta hemiszférikus V8-asát rakták, a teljesítményt azonban 450 lóerőre növelték, így a sportkocsi mintegy 280 km/h végsebességet érhetett el. Ennél is többet tudott a hosszabb Hai 450 GTS, ami majdnem 300 km/h-ig katapultálhatott. Nincsenek pontos adatok a legyártott Hai-ok mennyiségéről, mindenesetre a legprecízebb becslések egy tucatnál is kevesebb autóról szólnak. A GTS és SS kivitelű autókat oda-vissza átalakították Monteverdinél, ráadásul utólag replikák is készültek, úgyhogy esélytelen a modell történetének nyomon követése. Ez a szétszórtság egyébként jellemző volt Monteverdire, ember legyen a talpán, aki korrekt adatokat tud kinyerni a céges archívumból! Az egyetlen tény, hogy a gyári múzeumban három Hai van kiállítva: kettő 450 GTS és egy SS, aminek tengelytávja azonban gyanúsan GTS-es...
A fentiekből egyértelmű, hogy igaziban ilyenem már sose lesz, de legalább kicsiben a magaménak tudhatom. Hála a Matchbox-nak, aki több verzióban is elkészítette a típust. Én egy Super GT-t szerváltam, amely jelölés a MB kínálatán belül a sikeres modellek lebutított változatait takarta, főleg a pályák mellé adtak ilyeneket. Ezen belül is több színben volt elérhető a Monteverdi, de itt már jórészt Rallye Royale néven futott. Legjellemzőbb vonásuk a Super GT-knek a tökig lesötétített ablakok (a beltér hiányának elfedésére), a műanyag alváz és gyakran a 8-dot kerekek. Íme:
Ezt a darabot a Ferenciek terén lőttem, csere útján, a tegnap mutatott kis Majorette Simcával egyetemben. Volt ott természetesen "normál" Monteverdi Hai is, csak az jóval drágább volt, ráfizetni meg nem akartam. Majd egyszer, talán. Remekül rugózik (ami nem meglepő, hiszen ránézésre abszolút offroad) és remekül gurul ez a kis GT (igen, tudom, valójában G. T., de így egyszerűbb), kedvet is kaptam további darabok beszerzésére, az Iso Grifo ebben a kivitelben fel is került a listára, az Escort pedig már régóta tetszik hasonló kerékkel, szóval ezt eldöntöttem :) Annyira, hogy az időközben lezaljott börze alkalmával sikerült lőnöm egy Ford Caprit 200 forintért!
Ráadásul a Matchbox kínálatában ezzel a kerékkel néz ki a legnormálisabban ez a típus, az összes többi túlzóan széles úthengerkerekeket kapott, ez viszont már-már életszerű. A fényképező e darab esetében is erősen felnagyítja a hibákat, kézben szebb.
Na, péntek lett, a jövő heti viszontlátásra! (Bár holnap még lesz carspotting...)
Utolsó kommentek