Sokunk nagy örömére az Editions Atlas itthon is elkezdte forgalmazni a teherautós sorozatát. Mint azt tudhatjátok, mert írtam, a teherautókért úgy annyira nem vagyok oda, de akad bizony kivétel jócskán, néha jól esik kiruccanni erre a területre is. Az első szám 990-es bevezetőáron érkezett, így hát rögtön duplán rendeltem meg a sorozatot, hátha sikerül a másodpéldányok eladásából legalább részben fedezni a megtartandókat :) Az első itthoni szám tartalma egy 1:43-as Csepel D-344, amihez még jár egy egyszerű lefűzhető ismertető szórólap, egy szép doboz és egy helyes hűtőmágnes. A Csepel teherautók modelltörténetébe most nem nagyon megyek bele, mert magamtól semmit sem tudok róla, sokkal értelmesebb, ha elolvassátok pl. ezt a cikket az [origo] jóvoltából.
Úgyhogy csak címszavakban: az 1959-től pont a születésem évéig gyártott közel hattonnás teherautó honvédségnél elterjedt becézése "Csepzon" volt (Kis Tamás: A magyar katonai szleng szótára szerint csepzon fn Csepel teherautó. [Csep(el) + -zon (ang. -son; ném. -sohn) (nevekben képzőszerű utótagként:) 'fia' (a magyar szleng egyre gyakoribb becézőképzője)]. - csedva, cselzon, csepdzon, csepelfelicián, csepi, csepszi, csepszon, csepzi, csiba, csöpi, dzsepszon, technika.), egyszerű előkamrás dízelmotor hajtotta, acéllemezből, hegesztéssel készült létraalvázzal rendelkezett, a vezetőfülke 1+2 személyes volt, egyedülálló elsőkerék-hajtást alkalmaztak, és licenszét Kína is megvette. A fogyasztása 45 liter volt 100 km-enként, a végsebessége 82 km/h, viszont mind a négy kereket meghajtották, amely skill igen jól jött a Magyar Néphadseregnél. Most külön nem mutatom be, mert Sam. Joe oly kiválóan már megtette, de az Atlastól az első Ikarus is megvan, igaz, az kisebb, 1:72-es méretarányú, de a MB-októl nem nagyon üt el. Olvassatok róla itt!
Szóval akkor itt a kicsi. Ami nem is olyan kicsi. Szép részletes a kidolgozása, még arra is figyeltek, hogy macskakő-mintázatú úton álljon. Nem csavaroztam szét:
Talán valami katonai zöldes színben egy kicsit jobban tetszett volna, de igazán nem szeretnék panaszkodni, mert ennyi pénzért ez kábé ingyen van, minden kedves és kedvetlen olvasómnak nagy bizalommal ajánlom a beszerzését, még akkor is, ha a sorozat többi tagjára nem kíváncsiak. Én az IFÁ-ra még nagyon várok, ill. nem lenne rossz egy Robur sem, vagy egy jóféle Tatra dömper. Na majd meglátjuk, mit kapunk. Szóljon addig is az ének!
A legvégére pedig további képek az igaziról:
(Thx a képekért: Moritzamica, aGinger, Székesfehérvári Polgár Infó, hampage / Varga Ákos Endre)
(Nem kimondottan a témához tartozó, de ajánlott olvasnivaló még itt. Egy másik pedig itt, sőt egy harmadik meg itt, egy akár innen is ismerős főszereplővel. Ahoj.)
Utolsó kommentek