Mondtam már, hogy zsenge ifjúkoromban a Monty on the Run volt az egyik kedvenc C64-es játékom? Ha nem, most mondom. Nagyon sokat toltam, és majdnem a végéig jutottam, de mindig csak majdnem. De csak a Monty név miatt kezdtem ezzel a posztot, nem erről akarok ma írni. Mint ahogy nem is a magyarul Alul semmiként megismert (egyébként szerintem remek) angol filmről sem, aminek a címét így megerőszakoltam, ugyanis a mai téma a Monti System. Illetve hát nem az egész, hanem csak pár jó képességű kisautó az említett csehszlovák gyártótól. Mutatom, mit ír róla a wikipedia:
Monti rendszer egy sor autó modellek, ami jön, mint díszlécek, ahonnan felhívni egy autó ragadt rá matricákat. Amikor az épület nem használja ragasztó vagy festék, díszlécek már színes. Amellett, hogy a kerék tengelyek autók csak műanyagból készült. Cars megkezdte a termelést 1984 által Kovozávodů Semily , az első modell Terepjáró egy ekét csapágy technikus szolgáltatásai ma nevezzük Technic Service . A 1985 hozzáadunk két off-road járművek (Safari Turisztikai és csapata 21) és a Renault Trafic (Kenya Safari). In 1986 , amellett, hogy a két modell Renault Trafic (Air Service és Ambulancia), megjelent az első modell Liaz , modell 07 - Dakar, az első modell Tatra 815 megjelent 1987 . Minden évben a sorozat bővült több modellt, vannak modellek tenni annak érdekében, néhány szabott modellek lépett szabályos értékesítés. Termelési később átvette Vista , melyet szerzett Benes és Lat mint Van egy sor fém Monti amely modellek, egyes részei, amelyek fémből készülnek. Ez a sorozat azonban már megszűnt.
Klassz, mi? Inkább akkor lefordítom: A Monti System kis összepattintható műanyag autómodelleket gyártott, amelyeket nem csak hogy szépen összeraknia kellett a tulajdonosnak, hanem jól felmatricázni is. Ahogyan AndrewBoynál láthattuk például. Minden műanyag, csak a tengelyek készültek fémből. A Monti System 1984-ben indult útjára, egy évvel később pedig már megjelentették a Safari-sorozatot, később lett mentő Renault Trafic is, de 1986-ban kihozták a Liazt, egy évre rá pedig a 815-ös Tatrát, amely valószínűleg - itt Magyarországon legalábbis - a legismertebb modelljük. A legjobb az egészben az, hogy jelenleg is kaphatók újonnan. Én viszont erősen használt állapotban jutottam hozzá 11 db kisautóhoz, mármint hogy a kisautók erősen használtak, bár néha én is annak érzem magam. Egy kolléga tette fel valamelyik adok-veszek topicba az indexen, írtam neki, hogy engem a sötétzöld Landy érdekelne, erre visszaírt egy olyan szemérmetlenül alacsony árat az egész pakkra, hogy kibújt belőlem a kufár, a szemem egy pillanatra dollárjellé alakult, mint Dagobert bácsinak, és meggyőztem magam, hogy ez így jó lesz, majd én aranyra váltom ezt a pakkot. Ha csak 500 forintért sikerül eladni darabját úgy, hogy egyet meg is tartok, már akkor is bőven kerestem a bizniszen... (Megjegyzés: kivittem a pakkot a számomra minden idők legszarabbjaként rögzült börzére, de egyet sem vittek el, mint ahogy egyébként minden mást is csak alig-alig.) A pakkból van, ami tetszik, van, ami nem, de kezdem a számomra legérdekesebb párossal, úgy mint Renault 5 Maxi:
A méretarányukat tekintve olyan 1:32 körülire tenném őket, így ezek a legnagyobbak a kontingensben. Az ajtajuk nyitható, a belterük viszonylag kidolgozott, a kiegészítők jópofák. Mindkettő rendelkezik egy ormótlan vonóhoroggal, a zöld egy Gabonba indult expedíciós járgány, a piros pedig az ecuadori Mantába ment kempingezni, a tetején kenuval és csomaggal, szóval egyik sem versenyautó. Mindkettőről hiányoznak azonban a visszapillantók és az antenna, de a zölhöz kaptam extra kerekeket, amiket a tetőcsomagtartóra lehet tenni. És ha már Renault, mutatom a három Traficet is:
Nem gondolnám, hogy a Rönó valaha is ilyen tuningolt kisfurgont üzemeltetett volna a francia reptereken, inkább valamiféle fantáziamodellnek gondolom, bár a franciáknál sosem lehet tudni... Az elsárgult mentő már reálisabb, ahogy a szafaris is, de a valóságban szerintem nem építettek az ilyenek elejére húzózsinór bekötésére alkalmas vonószemeket :) Ezek hátulra kaptak oldalirányba nyitható ajtókat, bár a mentő azokat valahol elhagyta az idők során, így a két gigantikus szirénával kompenzál. Teherautókkal folytatom:
Mind a Liaz, mind a Tatra nagyon pofás darab, ezek már inkább 1:43-asok, talán ezért is lettek olyan népszerűek újra a gyűjtők körében, jól passzolnak a Retroautókhoz. Egy 815-öst már mutattam, de a Monti szebb, részletgazdagabb a Kovap termékénél. Mindkét versenyteherautó autentikusan sportos dekorációt kapott, illetve robusztus bukókereteket, nagyon vagányak. Ahogyan a négy darab Land Rover is az:
Gyerekkoromban valahol hallottam ezekről a modellekről, de sosem volt Montim. Viszont szerettem volna ilyen Landyt, és ez a vágyam most így 38 évesen teljesült. Sajnos mind hiányos, bár a négyből össze lehetne legózni két közel teljeset. A két tűzoltó majdnem ugyanolyan, de az egyiknek a létrája, a másiknak a hátsó kis ajtaja hiányzik. 1:38-as arányúnak tippelem őket, így a Renault-khoz hasonlóak. A kék és a zöld darab hátul-oldalt az off-road-ozást megkönnyítő kiegészítőket visel, a kék kettőt, a zöld sajnos már csak egyet. Az előbbi a felépítményt és az "üveget" nélkülözi, az utóbbi viszont majdnem komplett. Meglátjuk, mi lesz a sorsa, a terv szerint csak a zöld marad, de minden azon múlik, hogy szerepelnek a vaterán. A minden jót!
Utolsó kommentek