A Fiastyúk nemzetközi elnevezése: Pleiádok. A Bika csillagkép részeként késő ősszel és télen lehet könnyen megtalálni azt a tűhegynyi csillagok alkotta "fészket", amit mi Fiastyúk néven ismerünk. Karácsonykor például este kilenc órakor van déli irányban, jó magasan az a sok kis csillag, amit a kinyújtott kezünk hüvelykujjával éppen el lehet takarni. Olyan, mintha pici Göncölszekér lenne, de nem tévesztendő össze a Kis Göncöllel. A monda szerint egy tündér a szélanyótól ajándékba kapott egy aranytyúkot hat csibével, s mivel ezek segítségére voltak abban, hogy megtalálja kedvesét, hálából elhelyezte őket az égbolton. A Fiastyúkot másképpen Fagyhozó csillagnak is mondják, mert amikor már kora este látható az égen, akkor közel a tél. Tehát évszakcsillag is volt. Mivel a temérdek csillag között könnyű volt megtalálni, s igazodni lehetett hozzá az út során, ezért útmutató csillagnak is használták. Egy Mátyás királyról szóló regében Kampó táltos, aki Mátyás elveszett lovát kereste, eltévedt a sötétben, s az égből alászálló Fiastyúk igazította útba. Erdélyben Szitáslyuknak ismerik, mert azt hitték, hogy az égbolt kárpitja azon a helyen ki van lyuggatva, és áttünedezik rajta a mennyei fényesség. Hetevényként is ismert, ez a csillagkép német Siebengestirnre emlékeztető neve, melyet már Dugonics említ. A (régi) Tájszótár szerint a székelyeknél (ezt kattintsátok, nagyon jó!!!) is megvan. E névvel jól megegyezik az a mondai adatunk, hogy a Fiastyúk csillagképe csakugyan hét csillagból áll, melyek legfényesebbike a tyúkot, többi hat pedig annak a csibéit képviseli. A Fiastyúk a magyar őstudás szerint a Bika hátán kotlik, ez pedig hatalmas termékenységet jelent a fizikai világban. A görög mitológia szerint a Pleiádok pedig az Istenek szerelmi fészke! Egyesek szerint, mivel ezen a helyen metszik egymást a bolygók pályái, hihetetlen termékeny erők jelennek meg ezen a helyen. (Bocs, a forrást elfelejtettem, valami magyar asztro-oldal.)
Az autót, amiről ez a poszt szól, Kenji Kita, a Fuji Heavy Industries első elnöke nevezte el Subarunak. Hitt benne, hogy egy japán autó japán nevet kapjon. Mint fent látható, a nyugati világ Pleiádoknak hívja ezt a csillagképet, Kínában ugyanennek Mao a neve (ez mondjuk durva, nem?), Japánban pedig Subaru (irányítani, kormányozni, vagy összegyűlni). A Subaru Japánban használatos másik neve Mutsuraboshi, azaz hat csillag, de ekként főleg régi és irodalmi anyagok hivatkoznak a japánok által is kedvelt és szerencsét hozónak tartott képre.
Subaru Imprezák a Hot Wheels jóvoltából, mindkettő egyszerű kidolgozású, sportos festéssel, komoly szárnyakkal. Még beszerezhetők itt.
A FHI eleinte The Aircraft Research Laboratory néven tevékenykedett 1917-től, Chikuhei Nakajima vezetése alatt. 1932-ben átszervezték a vállalatot, így lett Nakajima Aircraft Company, később Japán legnagyobb repülőgép-gyártója, elsősorban a háborúnak köszönhetően. Azután megint átszervezték, Fuji Sangyo Co Ltd. lett. 1946-ban megalkották a Fuji Rabbit nevű robogót maradék repülőgép-alkatrészekből, amiből igen nagy siker lett. 1950-ben a kormány a céget 12 kisebb vállalatra darabolta, valamiféle tröszt-ellenes törvény miatt (ott zaibatsu-nak hívták az ilyen óriásvállalatokat), de 1953 és 1955 között ezek közül négy, a Fuji Kogyo (robogógyártó), a Fuji Jidosha (buszgyártó), az Omiya Fuji Kogyo (motorgyártó) és az Utsunomiya Sharyo (karosszériagyártó) a Tokyo Fuji Dangyo nevű kereskedelmi vállalat irányítása alatt visszarendeződött egy csoportba, a ma is ismert Fuji Heavy Industries-ba.
RealToy Subaru Impreza-páros, meglepően igényes kidolgozással és festéssel, utcai WRX-ek feltehetően. Nem rugóznak, gyanúsan könnyűek, de szép a belsejük.
A már említett Kenji Kita, az új vállalat CEO-ja mindenképp komplett autókat akart gyártani. Az első a P-1 volt, aminek a nevére belső pályázatot írt ki, de mivel egyik beérkező javaslat sem tetszett neki eléggé, erőslkezű vezetőként maga nevezte el az autót Subarunak, így született meg az első Subaru, az 1500-ös. Készlethiányból kifolyólag mindössze 20 darab készült ebből a típusból. Legismertebb típusai a márkának: a kis léghűtéses 360-as (1958), a Sambar (1961), az 1000-es (1965; első boxer!!!), az R-2 (1969), a Rex és a Leone (1971), az Alcyone (1985; ez inkább XT vagy SVX néven ismert errefelé), a Legacy (1989), az Impreza (1993), a Forester (1997), a Tribeca (2005), és az Exiga (2008).
Két Impreza a Tomicától: a fehér a régebbi, nyomozó státuszú, komoly spoilerekkel, szolíd Kojak-villogóval, nyitható ajtókkal és békaszemmel, a kék az aktuális változat - mindkettő súlyos, rugózással ellátott darab, ahogy azt a Tomicától megszokhattuk.
A Subaru a motorsportban is igen komolyan letette a névjegyét, kezdetben Leonékkal, később pedig hát ugye az Imprezákkal, főleg a rallyban. Ari Vatanen is versenyzett Subaruval a nyolcvanas években, de az igazi sikert az 1995-ös év hozta el a márkának, amikor Colin McRae megnyerte a WRC-t, majd 200-ben Richard Burns is, illetve 2003-ban Peter Solberg (ő még él) is.
WRX a Majorette-től, egy Evóval párban. Az autentikus arany felnikkel, élethű festéssel, vadul sötétített ablakokkal.
1990-ben még a Forma 1-be is tettek egy kis kitérőt, a kis olasz Coloni csapatba vásárolták be magukat, de a 12 hengeres boxermotor túl nehéznek és erőtlennek bizonyult, így ez az együttműködés hamar kimúlt. 2008-ban a válságra és a szabályváltozásokra hivatkozva a WRC-ből is kicsekkoltak...
Francia rendőr Impreza a Norevtől. Részletes, igényes darab és nagyon baráti áron megszerezhető... Nem nyílik semmije, de szemet gyönyörködtető a bukócső. A felniket itt is aranyszínűre fényezték - az összhatás hibátlan. Gyorsan be is teszek egy (óriási!) képet az igaziról:
A sok szöveg után egy rövid szöveg, ugyanis eljutottunk az Imprezákhoz. A wikipedia helyett ezt most Ikarus256-tól veszem át (de a képeit "visszaadom, mert végre megvannak a képek a sajátjaimról is) szó szerint, köszönettel: A társadalom hímnemű egyedeinek többségének szájában az Impreza szó hallatán összefolyik a nyál. A Subarunak is hasonló hatása van, mivel egy jelentős részük rögtön az Imprezákra asszociál - pedig akad még más típus is a kínálatban. A pavlovi reakciót kiváltó autó története 1993-ban kezdődött az első generációs Imprezákkal. 2 ajtós coupe, 4 ajtós szedán és 5 ajtós kombi változatban készültek. A wikipedia szerint 1,8-as 110 LE-s, 2,0-s turbós 208 LE-s, 2,2 literes 145 LE-s és 2500 ccm-es 165-LE-s motorral szerelték az autókat, hozzájuk 4 sebességes autómata vagy 5 sebességes manuális váltó csatlakozott. 1994-ben vezették be az STi (Subaru Technica International) sorozatot az Imprezáknál. Ebbe a verzióba 280 ló erejét préselték bele. Az első nemzedék 2001-ig létezett, amikor átvette helyét a második generáció, aminek utolsó változata szerepel a fent (nálam alább, a szerk.) linkelt Subaru Impreza Police.
Szintén (angol?) rendőr-verziók a Matchboxtól. Nem nyílik, nem rugózik, de mindent egybevetve jól sikerült darab mindkettő, sportos belsővel és eltalált felnikkel. Nem csodálkoznék, ha hamarosan (jövőre?) kihoznának valami polgári darabot is belőle...
Vissza a wikipediához: az Impreza az eredetileg olasz impresából adódik, hőstettet, nagy tettet, tettet jelent, lengyelül viszont partit, eseményt, showt ;)
Subaru Impreza egy noname kínai gyártótól, 190 Ft-os kategória, csak a poszt kedvéért vettem :D Béna kerekek, elnagyolt formavilág, de Impreza, az biztos. Nem lesz a kedvencem.
Csoporttársaitól (Toyota Corolla, Honda Civic, Nissan Almera, Mazda 3) leginkább az különböztette/különbözteti meg, hogy mindig kínált/kínál AWD-verziót, sőt bizonyos piacokon ezt alapfelszereltségként. Nálunk nem. A másik markáns különbség a boxer használata: a boxer felépítése (a váltóval együtt) alacsony súlypontot, és így stabilabb útfekvést eredményez és alacsonyabb vibrációt – a csodásan bugyborékoló-gurgulázó hangja viszont libabőrt csal minden férfi karjára!
Rangáék Subaruja a magyar Metchy Toystól (lásd a linkelt posztot Ikarus256-tól), MOL-promócióként. Az Escort ugyanabben a kivitelben még hiányzik a gyűjteményemből. Aránylag igényes darab a Subi, megfelelő a festés, rugózik, és hát ugye ezt az évjáratot más gyártók igencsak hanyagolták, szóval akár hiánypótlónak is nevezhetném...
Totalcaros teszt-történelem, összeszedve, mint sehol máshol:
http://totalcar.hu/tesztek/imprezasti
http://totalcar.hu/tesztek/stitype320
http://totalcar.hu/tesztek/wrxsti2003
http://totalcar.hu/magazin/velemeny/ertmetlen01
http://totalcar.hu/tesztek/wrxsti06
http://totalcar.hu/tesztek/impr08bem
http://totalcar.hu/tesztek/imprezawrxst
Ezt a videót a végén nyilván már mindenki látta, de az ismétlés a tudás anyja, tessék gyakorolni!
Szép napot!
Utolsó kommentek