Ha eltévedtél volna

Kis kattintás, nagy öröm!

Címkék

ambulance (39) bogár (144) bond (26) burago (17) carspotting (782) cikk (6) coca cola (3) corgi (57) darda (2) dickie (3) dinky (5) ebay (7) eladó (16) ertl (3) film (183) filmhíradó (11) greenlight (8) grell (8) guisval (3) helikopter (21) hellókarácsony (17) honda (78) hot wheels (420) husky (1) ites (2) jada toys (8) játék (77) johnny lightning (32) kártya (5) könyv (9) lego (180) lledo (2) maisto (35) majorette (117) matchbox (462) mercedes (83) military (86) moszkvics (4) muscle (260) mustang (94) noname (59) norev (23) picasso (40) playart (6) police (238) polistil (12) realtoy (24) reklám (144) retro (869) revell (1) schuco (5) siku (72) solido (3) stahlberg (9) star wars (165) subaru (6) superkings (20) suzuki (8) taxi (23) tomica (90) toyota (10) vatera (8) volkswagen (372) volvo (123) vw (363) welly (16) wish (10) yamaha (9) zene (92)

Utolsó kommentek

  • RÁJEN: @Sam. Joe: Örülök, hogy tetszik, nekem is bejön, és hihetetlen, mennyire más az autó kiállása így. (2024.04.08. 18:43) Megvan az arany!
  • Sam. Joe: Teljesen jó!!! Teljesen kielégítő a szakmunka, jó a szín, szép a felni, és szerintem ez a ballonos kaucsuk pont hogy NAGYON jól áll neki! "Gute Arbeit, Soldat!" (2024.04.06. 14:25) Megvan az arany!
  • RÁJEN: @Mesterséges Geci: A rendőrök is ezt javasolták először, de megnéztem Rikárdó adatlapját, és olyan sittes kalandokról mesélt, hogy inkább nem mertem megadni neki a nevem és a telefonszámom - ezt elm... (2024.03.09. 20:41) KTM Chicago v2
  • Mesterséges Geci: @RÁJEN: hát ismerve a rendőrség működését... én valószínűleg bejelentkeztem volna vevőként és az átvételhez hívtam volna a rendőröket. Persze lehet, hogy csak postázva vállalta volna a nyomorult, ak... (2024.03.09. 11:09) KTM Chicago v2
  • RÁJEN: @Mesterséges Geci: Hát ne tudd meg, de pár nappal a lopás után feltűnt a bringám (megszokásból írtam így, holott már sajnos ugye nem az enyém) a marketplace-en, egy Rikárdó árulta elég kedvező áron,... (2024.03.08. 18:53) KTM Chicago v2
  • Utolsó 20

CX

RÁJEN 2013.04.26. 08:00

cx1.jpgVan valahol egy ilyenem vasmacskás-villogós kivitelben (sőt mentő is), de ez az igazi, mert ez volt meg gyerekkoromban. A Majorette-verzió ennek ellenére szebb, de nekem ez a legkedvesebb. Kis modelltörténet és pár érdekesség kezdőknek és haladóknak (forrás a linken megtekinthető, ahogy további perverz részletek is az autóról):

cx4s.jpg

A Citroën CX elődmodellje a DS volt, amelyet 1955 és 1974 között gyártottak 1 330 775 példányban. Robert Opron és csapata 1969-ben megkezdik a DS utódjának szánt modell tervezését, Project L néven. A belső teret Harmand Michelangelo vetette papírra. 5 év tervezés után kialakult a végleges verzió. Az első példány 1974. március 27-én gördült le a Párizs elővárosában lévő Aulnay-sous-Bois-i gyártósorról. A gyárat két év alatt építették fel, területe 300 ezer nm, a napi gyártókapacitása 1000 db körüli volt, amiből 600 db CX modellt készítettek. Az első darabokat az augusztus 28-val kezdődő autókiállításon mutatták be a nagyközönségnek. Kezdetben a CX 2000-es 102 lóerős, 1985 cm3-es és a CX 2200-as 112 lóerős, 2175 cm3-es motorral szerelt változatokat lehet választani. A motorok a DS-ből származnak. Novemberben Németországban is bemutatják, aminek alkalmából elkészítenek a külföldi piac számára egy úgynevezett „Sonderrot" modellt piros ülésekkel és ajtókárpitokkal. 1975-ben a CX elnyerte Az év autója címet, továbbá a Prix de la securité (biztonság) és a Prix Style (formaterv) díjakat. Januárban hivatalosan is megkezdik a németországi forgalmazást. A két alapmodell (CX 2000) 16 500, illetve (CX 2200) 17 500 német márkába került. Júliusban új középkonzol, 2 szellőzőnyílást helyeznek el. Szeptemberben újabb modellek érkeznek: Confort, Super és Pallas. Bevezetik a DIRAVI kormányművet (amit az SM-ben használtak először) a Super és a Pallas kivitelekben. Októbertől a benzinmotorral szereltekhez, lehet kérni légkondicionálót. Még ez év novemberében bővült a paletta a CX 2000 Super, a CX 2000 break, a CX 2200, CX 2200 Pallas és a Prestige változatokkal. Ez utóbbi, a Prestige volt a nyújtott tengelytávos, elegáns, sofőrös limuzin megtestesítője. Decemberben megjelent a C-matic háromsebességes félautomata nyomatékváltóval szerelt CX 2200, és ekkortól jelent meg a kínálatban a dízelmotor is. A 2200 cm3-es motor a C35-ös haszonjárműből származik, ahol már három éve szolgált.1976 januárjában a Citroën a Peugeot tulajdonába került. Megjelenik a kombi, Confort és Super kivitelben, 2000-es, 2200-as benzinessel és a 2200-as dízelmotorral.

cx3s.jpgAzt mindenki tudja a CX-ről, hogy felfüggesztése hidropneumatikus. Minden lengőkar egy-egy hidraulikus munkahengerrel van kapcsolatban, amely egy nitrogéngázzal töltött gömbbe rugózik. A rugógömbben, ahol a munkahengerre csatlakozik, szűkületek, rugós lemezek vannak, amelyek részben keresztmetszetükkel, részben térfogatukkal és gáznyomásukkal megoldják a lengéscsillapítást is. A munkahengerekben lévő olaj mennyiségét az első és a hátsó keresztstabilizátorhoz csatolt szintszabályzók változtatják, így az autó hasmagassága terheléstől függetlenül állandó szinten marad. A CX-nek négy beállítható magassága van, amelyet az egyes szérián a két első ülés között elhelyezett mechanikus karral, a kettes szérián a középkonzol alján egy kis elektromos kapcsoló segítségével választható ki. A legalsó az alsó szervizállás, amelyben a nyomást teljesen elengedi az autó: ilyenkor a lengőkarok teljesen berugózott végállapotban vannak (hidraulikaszerelésnél persze még a nyomástároló kiürítése is szükséges!). A következő állás a normál utazómagasság. A harmadik a terepre ajánlott emelt hasmagasság, amelyet a féltengelyek megváltozott szöge miatt csak kb. 50 km/h-ig ajánlott alkalmazni a futómű károsodásának elkerülésére. A legfelső állásban a teleszkópok teljesen kifeszítik a lengőkarokat, azok a kirugózás végállapotába kerülnek. Ez a felső szervizpozíció. Minden CX rendkívül orrnehéz: majdnem egy tonna az első és nem egészen ötszáz kiló a hátsó tengelyterhelése. A CX kétségkívül egyik legfurább megoldása a kettős működésű szervokormány (DIRAVI – ezt az SM-től vették át). Ennek a kormányműnek egy stabil állapota van, akkor is, ha egy helyben áll az autó, ez pedig az egyenes pozíció. Ez azt jelenti, ha elforgatjuk a kormányt és elengedjük, akkor magától visszatér az egyenes helyzetbe. Alapvetően kis áttételű és amennyiben jól működik, az egyik legkülönlegesebb kormányzási élményt adja. Összetett, teljesen mechanikus, sebességfüggő megoldása azonban kitüntetett odafigyelést igényel. Ha nem megfelelően dolgozik, tragikus vezetni a CX-et. A CX másik érdekessége a műszerfala: az első szériás CX-é mintegy űrhajóé. Forgó számdobok mutatják egy nagyítóüvegen keresztül nemcsak a sebességet, de a fordulatszámot is. Az indexek és egyéb kapcsolók egyujjnyi távolságra vannak a kormánykeréktől, így gyakorlatilag rá is ragasztószalagozhatjuk a kormányra a kezünket. A hamutartó eleinte egy kisebb labda nagyságú gombóc volt a műszerfal közepén, a rádió pedig a középkonzolra került. Mint majdnem minden 20 évnél idősebb Citroënből, a CX-ből sem tud kiszállni egy kezdő. A titok: az ajtófogantyúba, mint úgy integrálták a nyitókart, mint fegyvermarkolatba a ravaszt. A márka imázs-vesztésében kicsit ludas kombi nagyszerű társ volt a mindennapokban. A hátsó üléssor lehajtásával teljesen sík rakteret ad 2,05 méter hosszan és a teherbírása nagyjából 750 kilogrammos, hiszen a hidraulika rendszer vízszintesen tartja a karosszériát. A Familiale változatban van egy harmadik üléssor, így a mai családi hétülésesek elődjének is tekinthető, ehhez minden kombi emelt tetővonallal készült. A CX exkluzivitása ugyanakkor megmaradt a politikai körökben. De Gaulle után – aki DS-t használt –, Francois Miterrand, akárcsak Jacques Chirac is CX Prestige-ben ringatózott. E tekintetben nem voltak jó társaságban, diktátorok is nagyon szerették ezt a típust. Nem tudott neki ellenállni Eric Honecker, Anastasio Somoza nicaraguai, vagy Daniel Noriega panamai diktátor sem. Szerencsére nem csak ők fémjelezték a CX használó politikusi elitet: V. Harald, Norvégia királya és Henry, Luxemburg grófja is CX-szel utazott. Reklám.

Hát, ez bizony egy kicsit hosszabb lett, mint terveztem, de legalább formában tartom a szemmozgató izmaitokat, nem árt a fitness ezen a területen sem... Mutatom a Matchbox Citroen CX kisautóját a számomra legautentikusabb színben, nyitható csomagtartóval:

DSCF8919.JPGDSCF8920.JPGDSCF8925.JPGDSCF8921.JPGDSCF8923.JPGDSCF8922.JPGTeljesen ép mindene, fém az alja, rugózik, és ahogy mondtam, hátul nyílik is. Emlékszem, szerettem kicsiként is, mert emlékeim szerint olyan lágy volt a rugózása, amit én akkoriban egy francia autóhoz jól tudtam párosítani, de lehet, hogy rosszul emlékszem, nem tudom, mert ennek meg "normális" a rugózása, semmi extra. A vonóhorog is rendben van, egy szavam sem lehet. Főleg úgy, hogy az ára az 1 fontot sem érte el :)

cx2.jpgNem magában vettem egyébként, nemsokára mutatom, mi jött vele egy pakkban... Jók legyetek, au revoir!

Címkék: matchbox

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szirszarjaim.blog.hu/api/trackback/id/tr305230905

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pittlaren · http://matchboxaddikt.blog.hu/ 2013.04.26. 08:52:53

Szép darab, én is kedvelem. Ráadásul jó áron. nekem egyébként a "vasmacskás" a kedvencem, bár a sárga is tetszik, bár olyanom (sajnos) nincs.

Bog Zoo (törölt) 2013.04.27. 09:50:11

Szép darab. Egy felújított példány már szerepelt nálam régebben, bővebben itt:
matchboxesmas.blogspot.hu/2009/02/mb-12-citroen-cx-felujitva.html

Egyébként nekem meg a mentős verzió a kedvencem, oviban volt egy, mindig azzal játszottam. Aztán később beszereztem magamnak is egyet, amin már azóta túladtam..

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2013.04.27. 19:08:13

@pittlaren: @Bog Zoo: Akkor eddig 1:1:1 arányban kedvenceljük a variációit...
süti beállítások módosítása