Ha eltévedtél volna

Kis kattintás, nagy öröm!

Címkék

ambulance (39) bogár (144) bond (26) burago (17) carspotting (782) cikk (6) coca cola (3) corgi (57) darda (2) dickie (3) dinky (5) ebay (7) eladó (16) ertl (3) film (183) filmhíradó (11) greenlight (8) grell (8) guisval (3) helikopter (21) hellókarácsony (17) honda (77) hot wheels (420) husky (1) ites (2) jada toys (8) játék (77) johnny lightning (32) kártya (5) könyv (9) lego (179) lledo (2) maisto (35) majorette (117) matchbox (462) mercedes (83) military (86) moszkvics (4) muscle (260) mustang (94) noname (59) norev (23) picasso (39) playart (6) police (238) polistil (12) realtoy (24) reklám (144) retro (869) revell (1) schuco (5) siku (72) solido (3) stahlberg (9) star wars (164) subaru (5) superkings (20) suzuki (8) taxi (23) tomica (90) toyota (10) vatera (8) volkswagen (372) volvo (123) vw (363) welly (16) wish (10) yamaha (9) zene (92)

Utolsó kommentek

  • RÁJEN: @Mesterséges Geci: A rendőrök is ezt javasolták először, de megnéztem Rikárdó adatlapját, és olyan sittes kalandokról mesélt, hogy inkább nem mertem megadni neki a nevem és a telefonszámom - ezt elm... (2024.03.09. 20:41) KTM Chicago v2
  • Mesterséges Geci: @RÁJEN: hát ismerve a rendőrség működését... én valószínűleg bejelentkeztem volna vevőként és az átvételhez hívtam volna a rendőröket. Persze lehet, hogy csak postázva vállalta volna a nyomorult, ak... (2024.03.09. 11:09) KTM Chicago v2
  • RÁJEN: @Mesterséges Geci: Hát ne tudd meg, de pár nappal a lopás után feltűnt a bringám (megszokásból írtam így, holott már sajnos ugye nem az enyém) a marketplace-en, egy Rikárdó árulta elég kedvező áron,... (2024.03.08. 18:53) KTM Chicago v2
  • Mesterséges Geci: 1. Lopott bringák sorsa (rendőrségi info szerint) a legtöbb esetben, hogy alkatrészként adják tovább. 2. Black&decker??? Szerintem vegyél egy lakatot azt az izét meg... felejtsd el! ;) Kryptonit... (2024.03.04. 18:20) KTM Chicago v2
  • Ződ2000: @RÁJEN: Mondjuk a 959 egy elég stabil műszaki alap volt a Dakarra... :) (2024.02.19. 19:29) Válogatás a 80-as évek legnagyobb slágereiből Vol 2.
  • Utolsó 20

Retronóm

RÁJEN 2015.10.09. 08:00

boombox3.jpgMindenképp el szerettem volna mesélni, hogy a számos kattanásom mellett (kisautók, régi autók, régi bringák, Moszkvics, régi minden más szirszar, Star Wars, pár kés, szóval ilyen fiús hülyeségek) van egy másik is, amiről eddig nem volt szó: szeretem a régi kazettás magnókat. A fenti képen látható szimpatikus fiatalember egyébként L.L. Cool J, és olyan ghettoblasterem sosem volt, mint neki, de kisiskolás koromban én is kikönyörögtem az őseimtől egy kétkazettás magnót, ami aztán belevitt a rosszba... Az említett darabnak egyébként az az érdekessége, hogy még ma is üzemel, jelenleg apám garázsában teljesít szolgálatot, immár több mint 30 éve, hibátlanul. Most egy fotózás erejéig felhoztam, alaposan megtisztogattam, és már mutatom is:

img_3694.JPG

img_3695.JPG

img_3696.JPG

Faterom persze már csak Klubrádiót hallgat rajta, de anno több ezer kilométernyi kazettát lejátszott a szerkezet, másolt-pörgetett oda-vissza, készítette a számtalan válogatás-kazettát, jött velem osztálykirándulásokra, szolgáltatta a muzsikát házibulikon, aztán persze miután kiszolgált, nyugdíjba vonult, az élet onnantól szanatórium lett a számára. Igazából a szomszéd srác szintén Siemens magnója mindig is egy fokkal jobban tetszett, mert annak az ezüst-kék dizájnja jobban bejött, mint az enyém ezüst-barnája, de amikor Ausztriában egy áruház műszaki osztályán olyat nem találtunk, csak ilyet, nemigen volt más választás, ezt "kellett" elhoznunk. Az övének ráadásul csillapítottan nyíltak az ajtajai, az enyémek csak úgy kipattantak, emiatt is maradt bennem egy kis elégedetlenség, pedig hát nagyon is szerencsés voltam, tényleg mindent megkaptam gyerekkoromban, amit lehetett, amire vágytam. Ugyanolyan Siemenst nem vettem persze, de jó múltkor szembe jött velem a vaterán egy nagyon megkímélt Hitachi, és annak hirtelen nem tudtam ellenállni, megvettem:

img_0028.JPG

img_0029.JPG

img_0030.JPG

img_0031.JPG

Mivel kedves feleségem is olvassa a blogot, nem mondom meg, mennyibe került (szerintem nem volt drága, nagyon nem), de azt szívesen elmondom, hogy tökéletes darab, mindene pöpecül működik, és szerintem nagyon jól is mutat a maga régiességében. Finomak a kis vezérlő gombjai ("Soft Touch Mechanism"), szépen szól, bár a rádiója nem európai normás, így sok adót nem lehet vele hallgatni, de ez már nem is erről szól, hanem a feelingről. Bent van a munkahelyemen a hátam mögött, és olyan jó mindig ránézni. (A képeket is ott készítettem a következőkről egy kollégám telefonjával.) Olyan jó, hogy kicsit később szerváltam mellé egy másik, már (vagy inkább még) Made in Japan darabot, ami egy pettyet drágább volt, cserébe Panasonic. Kazettából csak egyet fogad ez a gép, és régebbi is (1982 körüli, szemben a fenti nagyjábóli 1986-is évjáratával), ami leginkább a formatervből látszik: ezüst a színe és régiesebbek a gombjai. A tekerős hangolói felül helyezkednek el, míg a Hitachin a hangerőt és egyebeket inkább csúszkával lehet szabályozni, viszont ez is rendelkezik az előlapon két mikrofonnal, oldalról pedig külső mikrofon is csatlakoztatható. A rádió hangolásának vezérlése szintén oldalt található, ez a másikon is ugyanígy van. Fogantyú, antenna, minden ezen is tökéletesen rendben van, íme:

img_0032.JPG

img_0033.JPG

img_0034.JPG

img_0035.JPG

img_0036.JPG

Az utolsó (?) pedig a kis Sharp. Ez is a 80-as évek elejéről, max. közepéről származik, és ennek a típusnak színvilága tetszik a legjobban. Teljesen jól szól a rádiója, a magnós rész egy picit gyengélkedik - ez az ilyen régi szerkezeteknél persze nem meglepő, ha használni akarnám, nem ártana neki egy szíjazás. Ráleltem egy ezeknél sokkal fiatalabb, de egyhangszórós Philipsre az öregem garázsában, na az pl. csak búg a bekapcsolás után, ahhoz képest ezek abszolút a topon vannak. A Sharp megjelenéséhez sokat tesz, hogy a hangszórókat fedő rácsot is ezüstre festették, és leginkább ez különbözteti meg a fentiektől. No és a mérete, ez messze nem olyan nagy, mint a többiek. Továbbá az, hogy itt a hátoldal is kapott egy minimális dizájnt, egyébiránt kb. ugyanazt tudja, mint a többiek. És találtam hozzá a neten scannelt használati útmutatót :) Íme:

img_0037.JPG

img_0038.JPG

img_0039.JPG

img_0040.JPG

És hogy mi a terv velük? Egyelőre semmi konkrét. Távlati célom, hogy egyszer rendbe teszem faterom garázsát, mert jelenlegi állapotában jobban emlékeztet egy lomtárra, mint igazi műhelyre, és ha ez összejön, akkor a fenti szerkezetek (meg ha addig bővül a gyűjtemény, azok is) ott fognak főként dekorációs szerepet kapni. Vagy ha aktívabban elkap a vágy egy kis retrózásra, felkapom az egyiket, beleteszek 4-6 Góliát elemet, bepattanunk a Volvóba és elmegyünk piknikezni, aztán majd ott szolgáltatja valamelyik a zenei aláfestést...

boombox5.jpgMeglátjuk.

Címkék: retro zene

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szirszarjaim.blog.hu/api/trackback/id/tr857864108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Michel Djerzinski 2015.10.09. 17:51:11

Én is a szerelmese vagyok a vintage cuccoknak, kiskoromban egészen elepedtem egy-egy konkrét típusért. Nekem több kedvencem is volt (X generációs vagyok, és sokszor megfordultam nyálcsorgatva a CORVIN műszaki osztályán vagy a Keravill egy-egy boltjában). Szóval amikre vágytam: AIWA CAW30 (1987 körül lehetett kapni), illetve a legnagyobb szerelmem egy Fisher magnó volt, fehérben: www.stereo80s.com/bbx.cfm?id=1134

A FIsher egy-az-egyben Sanyo mechanika és elektronika volt, csak ezen a márkanéven is forgalmazták Európában és az USA-ban.

Sajnos egyik vágyam sem teljesült. '88-ban Bécsben vettünk egy kétkazettás Crown magnót, aminek én akkor nagyon örültem, de valójában a leghitványabb magnók egyike volt, legfeljebb itthon számított elfogadhatónak. (Hiába volt kétkazettás: az egyik decken csak REC és STOP/EJECT gomb volt - hihehetlen béna...)

Pár éve elért a nosztalgia és a kompenzációs vágy, így megleptem magam egy komolyabb cuccal: AIWA CA 30.
www.shizaudio.ru/audio/data/media/8/5.jpg

Fantasztikus hangja van, kettős erősítő, zsebre tesz egy sor "minihifit". Valami 3000 Ft-ért (!) vettem. Ez akkortájt, '84-'85 körül egy kisebb vagyon lehetett, több havi fizetésbe kerülhetett...

Kissé sajnálom, hogy elmúlt ez az időszak, és nemcsak azért, mert öregebb lettem. Ma minden a gagyiról, a spórolásról szól. Egysíkúbb a világ. Egy sor kiváló márka megszűnt. Sehol sincs már az AKAI, a Hitachi, a Fisher, a JVC, a Sharp, a SABA/TELEFUNKEN/NORDMENDE, a NEC, a TOSHIBA, a Sanyo.... Ha fel is bukkan egyik-másik márka, már valami gyagyi török vagy utolsó kínai gagyit takar...

Michel Djerzinski 2015.10.09. 17:55:05

A posztoló nem erre a Siemens-re vágyott?

www.stereo2go.com/fileSendAction/fcType/0/fcOid/371155709056821696/filePointer/371155709056821729/fodoid/371155709056821715/imageType/LARGE/inlineImage/true/00002.jpg

Ez nekem is a kedvencem volt anno! (Egy netes videóban kiderült, hogy egykor Laár Andrásnak is ilyenje volt zuglói otthonában!)

Belapuci61 2015.10.09. 19:27:07

Én is epekedtem ezek után, de leginkább a Vidi sztereó hordozható rádiós magnójáért.(Európa sztereó ?)
Kár volt kihagyni.

Amator 2015.10.09. 20:05:49

Te aztán haladsz a korral. :)

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2015.10.09. 20:25:27

@Michel Djerzinski: Szép az az Aiwa, köszi, h megosztottad a történeted! És igen, a linkelt Siemens az! Rossz hír, hogy hasonló posztok nem nagyon lesznek itt a blogon, kicsit más a fő profil...
@Belapuci61: Azaz, Európa, nekem is bejönnek, ha belefutok egybe nem horror áron, majd szerzek is. A vaterán/jófogáson gyakran látni.
@Amator: Ja, szép lassan ;)

Andrew0807 · http://matchboxmemories.hu 2015.10.09. 20:37:49

Örülök, hogy itthon csak két szalagos Tesla van. :) Nem bírná el a szobám.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.10.09. 21:06:38

gyerekként kaptam az első ilyen magnómat. volt rajta néhány ki-be álló dizájn elem (ahogy mindegyiken), évekig próbálgattam vajon mi lehet a funkciójuk.
aztán amikor elromlott a magnó és szétszedtem, bakker, semmi nem volt ott. semmi. azoknak a dizájn elemeknek SEMMI értelmük nem volt :)
XD

Michel Djerzinski 2015.10.09. 21:20:15

@endike: Az valószínűleg valami noname, lengyel piaci, ezer LED-del díszített gagyi magnó lehetett! Főleg a '90-es évek elején voltak jellemzők. Igazi parasztvakító darabok voltak, SOKOL rádió minőséggel, irtózatos torzítással és nagy méretekkel! :-) A külvárosi legények szerették, fordított bézból sapkákban! Egy komoly, márkás magnónál minden apró kis gombnak, potméternek volt jelentősége!

Michel Djerzinski 2015.10.09. 21:20:57

@RÁJEN: Szívesen! (Semmi baj, klassz a blog, hajrá! :-)) És az autók a másik mániám....... Természetesen viva la '80s!

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2015.10.10. 16:18:59

@Andrew0807: Amit láttam képen, az alapján az is nagyon rendben van!
@endike: Még így leírva is átjön az a gyermeki csalódottság...
@Michel Djerzinski: Továbbá azok nem romlottak el - még így 30 év távlatából sem. És köszi, gyere máskor is!

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.10.10. 16:34:08

@Michel Djerzinski: nem nem, asszem valami márkás volt. azokon is vannak ilyenek! most nem a nagyon csicsás gagyikra gondolok, hanem szolidabbak (de fake dolgok) a márkásakon is voltak.
amúgy ez ma is igaz... utálom is ezeket a futurisztikus-barokk stílusú dolgokat :)

Michel Djerzinski 2015.10.10. 18:05:37

@endike: Hát nem tudom, én eléggé benne voltam a témában, és ma is szeretem ezeket a gépeket, de esküdni mernék, hogy egy valódi, márkás magnón nem voltak fölös díszek és/vagy funkció nélküli gombok, potik. Mindegyiknek volt valamilyen jelentősége.

sanyikám 2015.10.10. 19:56:43

Bár nem egy kategória a fent említettekkel, de számomra a jó kis tesla diamant K203 volt a gyerekkor. Land Rovernek hívtam, mert szemből olyan. Folyton recsegett, de szerettem :)
i.ytimg.com/vi/1lFHoROOhIc/maxresdefault.jpg

A márkás magnók elérhetetlenek voltak, pedig álmok azok voltak.
Ezeknek a régi technikáknak még volt stílusuk, meg egyéniségük. Mind más volt.

TheRminator 2015.10.10. 20:07:30

Nekem ez van:

retronom.hu/files/images/Sony_FH_9.jpg

A tetején az egy kis lemezjátszó. A fület annak a helyére lehet bekattintani. 15 kg!

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2015.10.10. 20:22:45

@sanyikám: Ez baromi jól néz ki!
@TheRminator: Hú, ez de komoly. Már-már music center. Olyasmim is volt, vettem is anno két lemezt (egy Jovanottit és egy ZZ Top-ot a Sugár Keravillban), de itt le is álltam. Sok évvel később átálltam egy asztali Sony CD-játszóra, amihez az egyik Király utcai second handben lőttem egy Aiwa 2-csatornás erősítőt, kb. 98-ban, hozzájuk két elég nagy JBL hangfalat, amik azóta is hiba nélkül üzemelnek.

jewdi76 2015.10.12. 12:18:47

Én akkoriban amikor ezek a "boombox"-ok slágerek lettek, inkább az ismerős ORION sztereó hangdobozait és hi-fi erősítőjét bűvöltem. valószínűleg ezért kezdtem én inkább ilyeneket gyűjteni. Van egy sztereó erősítőm, és egy-egy szabad estén átkötögetem, és összehasonlítgatom magamban a Teslát, az Oriont, az Onkyo-t és a Wharfedale-t. Igazán jó szórakozás. Hétvégén volt szerencsém hallgatni egy orosz Radiotechnika S30-as hangdoboz párt. Kellemes csalódás a közép és magas tartománya, egészen részletező, mélyeket nem is vártam egy ekkora polcsugárzótól, és a dobozhangot is megbocsátottam neki. Úgy látszik az autók szeretete hasonló további hobbikat vonzanak be egyes embereknél.

LoveKills 2015.10.13. 09:02:53

@jewdi76: na, ez az a tipikus magnó, ami semmire se jó! :) Rengeteg helyet foglal el, de cserébe ocsmányul szól, irtózatos torzítással. Egy mono Sanyo magnó is szebb hangot tudott produkálni ennél. De legalább sok LED volt rajta és a falusi lányok előtt lehetett menőzni.
süti beállítások módosítása