Lassan, de biztosan gyűlnek... Ezúttal az Ikarus 556-ost sikerült bezsebelni, amihez hasonlóan a legutóbb mutatotthoz, semmilyen személyes emlék nem köt, de tetszik. Utánanéztem, a szokásos wikipedia-leírást az Old-Ikarus weboldalnak köszönhetően egy kicsit kiegészítettem, itt van összetömörítve, amit érdemes tudni róla:
Az Ikarus 556 az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár első önhordó karosszériájú, 1965 és 1973 között gyártott városi busza. Elővárosi változata az Ikarus 557-es, a csuklós változata a 180-as volt. Ennél a három típusnál hangsúlyt helyeztek az egységes arculatra, amely a későbbiekben a 200-as család egyik alapelve lett. A viszonylag rövid ideig használt Ikarus 556 hossza 10885 mm volt, ami már megfelelt az Union Internationale Transports Publics (UITP) által ajánlott méreteknek. A korábbi nagy alapterületet elfoglaló megoldásoktól eltérően padló alatti motorral épült és az eddigi járműtípusokat meghaladó teljesítménnyel. Ennél a típusnál alkalmazták először a Rába (MAN-licenc) 2156 HM 6U típusú hathengeres, 141 kW teljesítményű, soros elrendezésű dízelmotort, amelynek hengerűrtartalma 9572 cm3 volt. Befogadóképessége (27 ülő és 75 álló) túlszárnyalta az előző típusokét, magasabb ablakaival barátságosabb lett. Vezetőfülkéje már csupán a vezetőülést foglalta magába, tiszta levegőjű, nem zajos munkahely volt. Kifogásolni lehetett viszont az ajtóelrendezést (1-2-2), mert bár már középső ajtót is alkalmaztak, az ajtóméretek nem feleltek meg, az első ajtó mindössze 800 mm, a középső 1100 mm, míg a hátsó 1600 mm széles volt, azaz az első ajtó egy utasnak széles, a középső kettőnek szűk, míg a hátsó kettőnek széles, de háromnak keskeny volt. (A 180-as, csuklósról itt olvashattok, ha szeretnétek.)
Ennyi bevezető elég lesz, következik a kis nagy busz, ahogy eddig is, most is 1:72-es méretarányban:
Mind a csomagolás, mind a talpazat, de még a háttérkép is a dobozban ugyanazt hozza, amit elvárunk az eddigi Editions Atlas-kiadványoktól, és szerencsére a modell is - ahogy megszoktuk - teljesen rendben van. Igényes és részletes a kidolgozása, megvan minden ablaka és kereke, illetve a beltéren sem spóroltak. Festése egységes és hibátlan, nincs ok panaszra. Hacsak nem nézzük az árát, kicsit több mint 5000 forintot fizettem érte, ami már azért fáj, főleg a legutóbbi darab ennél jóval barátibb árához képest. Nem baj, esélytelen, hogy a feleségem elolvassa ezt a posztot, így nem lesz belőle baj ;) Végezetül nézzétek meg ezt a videót, ami nemrég körbement a Facebookon, szerintem remek darab, 1973-as, és látni benne egy pár ilyen buszt - de ennél azért sokkal érdekesebb dolgokat is:
Minden jót, kellemes utazást!
Utolsó kommentek