Ha eltévedtél volna

Kis kattintás, nagy öröm!

Címkék

ambulance (39) bogár (144) bond (26) burago (17) carspotting (798) cikk (6) coca cola (3) corgi (57) darda (2) dickie (3) dinky (5) ebay (7) eladó (16) ertl (3) film (184) filmhíradó (11) greenlight (8) grell (8) guisval (3) helikopter (21) hellókarácsony (17) honda (83) hot wheels (423) husky (1) ites (2) jada toys (8) játék (78) johnny lightning (32) kártya (5) könyv (9) lego (185) lledo (2) maisto (35) majorette (117) matchbox (467) mercedes (85) military (86) moszkvics (4) muscle (263) mustang (95) noname (59) norev (23) picasso (40) playart (6) police (242) polistil (12) realtoy (24) reklám (144) retro (882) revell (1) schuco (5) siku (72) solido (3) stahlberg (9) star wars (170) subaru (11) superkings (20) suzuki (8) taxi (23) tomica (90) toyota (13) vatera (8) volkswagen (375) volvo (124) vw (366) welly (16) wish (10) yamaha (9) zene (92)

Utolsó kommentek

  • SomiTomi: @SomiTomi: rögtön javítom is magam, mert W111, de attól még király (2025.01.02. 13:20) Carspotting 434
  • SomiTomi: Basszus, Fecske kupé nagyon adja, még az amúgy "túl modern" felni is tök jól áll neki. (2025.01.02. 13:18) Carspotting 434
  • RÁJEN: @Sam. Joe: Van még pár szín, amiben nekem bejönne, például mustársárgában. (2024.12.24. 13:11) Ötödik sebesség
  • Sam. Joe: Nagyon vicces, hogy évekkel ezelőtt az Alfa úgy behisztizett a zöld Alfa Giulia Sprint GTA-n, hogy letiltottak minden Alfa Matchboxot. Most meg itt vagy babakékben, mint anuta lakókocsija. (Kívüláll... (2024.12.22. 16:43) Ötödik sebesség
  • Gubán Bélu: Rohadt jó. (2024.11.27. 19:20) Ezeréves Sólyom
  • Utolsó 20

Az évszázad rendőrautója

RÁJEN 2012.11.18. 08:00

HP03s.jpgBuick rendőrautókról már volt itt szó korábban, nem is egyszer. Azonban az a jó dolog történt, hogy a Matchbox hosszú idő után egy újabb kívánatos kisautót jelentetett meg, mégpedig egy 1956-os Buick Century rendőrautó formájában. Az igazi autó történetéről itt olvashattok, én csak egy tömör összefoglalót ollóztam a Veteránpark weboldaláról:

A David Dunbar Buick által alapított Buick mindössze egy évig volt önálló, 1904-ben vásárolta fel a General Motors. A cég a General Motors tőkeinjekciójának köszönhetően gyors virágzásnak indult, bár az autókat alapvetően csak a belső piacon tudták eladni, az export minimális volt. A Buick számos kényelmi extrát mutatott be, 1919-ben megjelenő Bucik B55 modellje például elektromos indítású volt, a sofőr látását szürkületkor pedig elektromos lámpa segítette. A Buick Century név először 1936-ban tűnt fel egy Buick autón. Akkor is, később is a Century receptje egyszerű volt: egy rövidített alvázat és egy brutálisan erős V8-as motort házasítottak össze. A Century első generációja egészen 1942-ig maradt a piacon. A típus visszatérésére egészen 1954-ig kellett várni. A kisméretű, könnyű Buick Special 5,3 literes V8-as motort kapott, s ez lett az új Century. 1957-re a Century motorjának hengerűrtartalma 364 köbincsre, azaz hat literre, teljesítménye 300 lóerőre növekedett. "Kipróbálta már az 1957-es Buick Century-t? Wow! Képzelje csak el, hogy ott áll az Ön garázsfelhajtóján! HP01s.jpgMintha csak egymillió dollárt kapott volna adómentesen..." - a korabeli reklám nem is nagyon túlzott. A típus vonzerejét növelte, hogy a Highway Patrol azaz Országúti Rendőrség című TV-sorozat első évadjában a főszereplő ilyen járművel furikázott (ennek a főcíme látható legalul). Megjelenésének évében, 1954-ben a Century 5,24 méter hosszú volt. Az egyre több díszítés és az egyre csicsásabb farrész miatt 1957-re a jármű teljes hossza 5,29 méterre növekedett. A kabrió a Century-széria legritkább tagja: 1957-ben 26600 szedán, 17000 kupé és alig 4000 kabrió azaz amerikai szóhasználattal convertible készült. A Century pályafutása 1958-ban ért véget, s csak a hetvenes években indult újra.

Ha a Matchbox vadonatúj kisautóját az első fotóval történő összehasonlításban vizsgáljuk, mondhatjuk, szép, jó arányú. A keretesbe illesztett kép azonban kibújtatja a szöget a zsákból, a kis Buick bizony túl tömzsi lett, az igazi ennél jóval hosszúkásabb, így kecsesebb is. Félreértés ne essék, tetszik ez nekem így is, nem is kicsit, de azért ezt meg kellett jegyeznem. Úgy egyébként nem túlzás azt állítanom, hogy az 1956-os évjárat autós témában nem a kedvenc időszakom, ez inkább Joe "szakterülete", de mondom, tényleg örülök ennek a kis klasszikusnak. Íme:

DSCF9552s.jpgDSCF9544s.jpgDSCF9572s.jpgDSCF9549s.jpgDSCF9573s.jpgDSCF9576s.jpgMegjelenését illetően nem lehet okunk panaszra, a kisautó ezer mérföldről is annak látszik, ami, egy országúti járőrnek - tekintélyt parancsol. A fekete-fehér festés rendben van, és van díszítés is gazdagon - igaz, ebben a méretben bizonyára nehéz nem ilyen vastagon megcsinálni, így nem is mutat olyan jól, mintha kétszer ilyen jól mutatna, de nekem bejön :) Van belseje is, amit a jól átlátható ablakoknak hála valamennyire látni is, cserébe a villogó olyan semmilyen színű lett, de legalább van - nézzétek csak a képeket az igaziról! A keresőlámpákat jelző kis dudorok jelenléte is pozitív. Érdekes, de az igazi autóról készült fotókon én oldalanként négy "kopoltyút" számoltam, ide egy párral kevesebb jutott, nem tudom, van-e jelentősége - lehet, hogy ez hathengeres, majd a szakik megmondják... Közepesen gurul, cseppet sem rugózik, viszont nem nyílik semmije. Mindegy is, nálam nem is fog vele játszani senki. Még egy pár évig...

Kellemes további napot, jók legyetek!

Címkék: matchbox police

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szirszarjaim.blog.hu/api/trackback/id/tr304902951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2012.11.19. 16:15:01

Mondom a megfejtést, tessék figyelni!
A korabeli katalógusok szerint, 1955-ben a Buick Special 2 ajtós szedánnak van B-oszlopa és három, de kör alakú kopoltyúja van. Ugyanebben a modellévben, a 2- és 4 ajtós Roadmastereknek meg négy. 56-ban ugyanennek a verdának a katalógusban szintén van B-oszlopa és szintén három, de olyan alakú kopoltyúja van, mint amilyen a Matchboxon is. A négy és kétajtós Roadmastereknek meg négy.

A fentiekkel szemben ha megguglizod a California Highway Patrol buick-ot, akkor csupa négy, kör alakú lyukú autót dobál, illetve mutatóba egy (pár?) háromlyukút, változóan 1955/56-ból, de azok is ilyen "szem alakú" - nem nevezném elipszisnek - lyukakkal vannak. (Mutatóba egy olyat leltem, ami három lyukú és szem alakú. De az meg épített autó, nem eredeti.)

Szerintem az lehetett, hogy a Mattelnél az 1956-os katalógus szerint csinálták meg az autót.

A valóságban meg nagy valószínűséggel akkor rendelte meg a Kaliforniai Autópálya Rendőrség valamikor 1954/55-ben a kétajtós Specialokat, amikor azok végleges, sorozatgyártású példányai még nem voltak készen, ezért abból építkeztek a gyárban, ami akkor a kezük ügyében volt. Félig Special, félig Roadmaster.

A spéci, állami megrendelések mindig jó zsírosak, szóval hülyék lettek volna kihagyni, vagy azt mondani nekik, hogy "tessenek kedves lenni várni", másrészt a CHP híres arról, hogy nagyon alaposan tesztelnek mielőtt rendelnek és rengeteg más rendőrség meg megy utánuk, hogy "ami nekik jó volt, az kell nekem is". Szóval őket mindenáron kiszolgálni nem csak presztízs, de jól megfontolt üzleti döntés is.
süti beállítások módosítása