Idejét sem tudom már, mikor került hozzám új Retroautó (visszakerestem, tavaly áprilisban, azt hittem, régebben), viszont most megint ilyen történt. Egy kedves kollégám hozott nekem pár régi zászlót, olyan kicsi, asztalra tehetőt, még az előző rendszerből. És volt közöttük egy Nysa feliratos. Eszembe jutott, hogy a most már közel öt éve mutatott átalakított Barkas alkotója nagy rajongója a típusnak, felkerestem hát, hogy nem érdekelné-e? Hát már hogy a büdös életbe ne érdekelte volna, meg is beszéltünk egy jó kis cserét, én küldtem neki Nysás zászlót, ő meg nekem egy zászló nélküli 1:43-as Nysát. Mert az épp hiányzott a csapatból. Mutatom:
A típusról annyit érdemes tudni, legalábbis a wikipedia szerint, hogy a lengyel Nysa városában található ZSD gyár elsősorban a lengyel rendőrség (milícia) és munkásőrség számára készített kisbuszokat, illetve a magánszemélyek számára kisteherautókat, melyek legtöbbjét a kék egy jellegzetes árnyalatára festették. A rendszerváltás után fokozatosan kivonták őket a forgalomból, az 1990-es évek közepére szinte mindet leselejtezték. A Nysa 522 kisteherautó az 1970-es facelift eredménye, ezt követően gyakorlatilag a cég bezárásáig semmilyen további változtatás vagy fejlesztés nem történt. A gyár 1994. február 3-án zárt be. A Nysa, akárcsak a Zuk, szinte teljesen a régebbi Chevrolet kisbuszok mintájára lett megtervezve. A lengyel milícián kívül főleg farmerek vásárolták (platós teszt via TC itt), de a keleti blokk országaiban kézbesítőkocsinak (kiváltképp Bulgáriában) vagy mentőautónak is használták, mivel roppant könnyen és gyorsan lehetett ki- és beszállni belőle. Magyarországon az 1980-as években az Országos Mentőszolgálat rendszeresített járműve a Nysa 521S volt – a legtöbb, 777 darab, 1987-ben futott belőlük az utakon. Szerintem a legtöbbünknek is ez a formája a leginkább ismerős:
Ha valakinek kellene a sziréna hangja, innen letöltheti :) De lehet róla tesztet is olvasni pl. itt, tele jópofa kis sztorikkal... Kicsiben tök rendben van, ahogy egyébként a sorozat majdnem minden többi tagja is, alapvetően fém, sok kis műanyag kiegészítővel. Ha engem megkérdeztek volna, valószínűleg más felnit javasoltam volna alá, de ez sem zavar nagyon, csak kicsit túl szép hozzá, más bajom nincs. E modell megérkeztét követően felmentem a Retroautók oldalára, hogy megnézzem, mikről maradtam le az elmúlt években, és hát azt láttam, hogy a Skoda 1000MB bizony kéne, és hogy pont e hónap végén jön ki a 2105-ös Lada, szerintem majd azt is beszerzem...
Utolsó kommentek