Eldöntöttem, ezen a héten csak nagy kisautókat mutatok. Ez van, ha tetszik, ha nem. Kezdetnek jöjjön egy Elecon gyártmányú Kamaz 1:43-ban. De előtte a kötelező kör:
Ha valaki nem tudná, mert mondjuk túl fiatal, a Kamaz (Камский автомобильный завод - Камаз) egy orosz teherautógyár és egy -típus neve, az orosz Tatársztánból. 1969-ben a szovjet nagyfejűek úgy döntöttek, kell nekik egy ilyen gyár, ahol büdös nagy teherautókat készíthetnek. A Nabereznye Cselniben újonnan felépített üzemben még abban az évben el is kezdődött a gyártás, de csak 1976 február közepén gördült le a sorról az első Kamaz. 1987-től itt készültek az Oka nevű Lada kisautók. 1993-ban sajnos leégett a Kamaz teljes motorgyártó részlege. De megoldották. A hazai piacon kívül a Kamaz teherautók igen népszerűek még a mi környékünkön is, de a legfontosabb piaca már Dél-Amerika, Kína és Észak-Afrika. Napi 260 Kamaz készül. Esetleg azt fontos még megjegyezni, hogy a Kamaz rekordszámú, pontosan 9 Dakar-győzelemmel büszkélkedhet, legutóbb például 14 szakaszból 14-et nyertek, ez tehát flawless victory.
A modell is Tatársztánban készül, bármennyire is szürreális ez a név. A doboz feliratai szerint hét éven aluli gyerekeknek nem ajánlják, de nekünk, harmincas gyerekeknek annál inkább: csodás a részletezés, igényes a festés, a kerekeken gumik vannak, a rugózás is működik, billenthető a fülke, alatta kidolgozott a motor, de valahogy még mindig tapintható rajta valamiféle orosz darabosság, bár ezt nem tudom úgy igazán megmagyarázni. Valahogy olyan orosz az egész. Bármennyire is cizellált a modell, kevésbé félteném leejteni, mint bármelyik polctársát...
Az 1:43-as modell egy katonai kivitelű 5350-es típust mintáz, amely a valóságban hatkerékmeghajtású, 9.2 tonnás, 6 tonna teherbírású, egy 260 lóerős turbódízel motor által hajtva. Kezdetben féltem tőle, hogy ez az 1:43 talán csalás, de mellé téve az UAZ-t nem nagyon lóg ki a lóláb:
A motorról jut eszembe: egy speciális hidegindító berendezésnek köszönhetően -50 fokig simán indul a gép, a kerekei pedig közpintilag fújhatók. A modell elég súlyos, ugyanis az alváz és a fülke is fém, minden más műanyag, a ponyva pedig levehető, megkönnyítendő a pakolást:
Egy hasonló ZIL-hez kattintsatok ide, az sem rossz. A héten további méretes darabok következnek, de nem feltétlenül ilyen teherautós értelemben, majd meglátjátok...
Utolsó kommentek