Bár ilyen vagy olyan formában már szerepelt a Matra Rancho a szirszarjaimon, most a negyedikei börzén talált fekete változat apropóján úgy gondoltam, mégis kap egy külön posztot, ugyanis ez is megvolt gyerekkoromban, mint megannyi egyéb elfeledett darab, így megérdemli, már csak a kellemes emlékek miatt is...
Rövid típustörténelem: a már mutatott Simca 1100 pickup-verziójának alapjaira - jórészt üvegszálas és műanyag karosszériaelemekből - épített (és így jobb híján fronthajtású) Matra Rancho megszületéséért a Matra francia tervezői (élükön Antonis Volanis-val) a felelősek, akik a Simcával együttműködve azt találták ki, nekik is hasítaniuk kellene az angol Range Rover által megalkotott új, köznép számára is elérhető off-road piaci szegmensből egy szeletet. 1977-ben mutatták be a Rancho névre keresztelt autót, de a bemutatást követő viszonylag jó teljesítménye sem húzta ki a Chryslert a csávából, így az 1978-ban eladta az egész európai érdekeltségét a PSA konszernnek, amelynek következtében 1979-től már Talbot Matra Rancho néven futott a korábbi Matra Simca Rancho. 1984-ig maradt gyártásban és összesen 57.792 autó talált gazdára. A modell jelentősége azonban leginkább az, hogy amikor aktuálissá vált az utódlása, a tervezők kitaláltak egy ún. "monospace" koncepciót flexibilis ülésekkel, de ezt a Talbot anyacége visszautasította. A Matra azonban átsétált a rivális Renault-hoz, és az ötletet eladta nekik, és így született meg a saját kategóriát teremtő Renault Espace.
Szóval a fekete változatról annyit érdemes tudni, hogy nem csak annyiban tér el a fukar posztban mutatott eredeti angoltól, hogy ez Made in Macau, hanem hogy itt a kerekek jóval keskenyebbek. Rugózik, az alja itt is fém, bár fehér, illetve szerencsére megmaradt hátul a lenyitható csomagtartó-ajtó.
A Matchbox érdekességét két dolog adja, legalábbis számomra: az egyik, hogy az alváz és a karosszéria között körbefut egy remek műanyag sáv, amely elöl magába foglalja a lökhárítót, a hűtőrácsot és a ködlámpákat, hátul pedig az ebben az esetben végre teljesen releváns vonóhorgot; a másik pedig hogy az első lámpák az "üveg" sárga műanyagjából vannak kialakítva. Ezek közül persze egyik sem egyedi eset a MB kínálatában, de nekem mégis nagyon rokonszenvesek, illetve a Majorette is kedveli ezeket a megoldásokat, ők amúgy gyakrabban is alkalmazták ezeket. Ebből a típusból egyébként korábban volt egy Siku-változatom is, de az már nincs meg, utólag bizony sajnálom, hogy eladtam, az még egy szép darab volt. A Corgi is elkészítette a Ranchót kicsiben, de az sosem tetszett, mert túl kicsinek találtam. Végül jöjjön egy újabb katalógusoldal a különböző kivitelekkel és azok műszaki adataival:
Utolsó kommentek