Valószínűleg sok olvasóm a remek Wayne világa című filmből (de legalábbis a filmhez készült Queen-klipből) ismerte meg az AMC Pacer nevű autót, de én nem, nekem gyerekkoromban ez bizony megvolt, a Corgitól. Igaz, akkor még nem tudtam, hogy ez AMC is, meg Pacer is, az örömhöz pont elég volt, hogy krómozott beltere volt! Azóta persze bepótoltam a tudnivalókat, amelyek magyarul is elérhetők a wikipedián, én csak egy pár mondatot emelnék át:
A Car and Driver cikke szerint ez volt az első autó, melyet belülről kifelé haladva terveztek. Először azt állapították meg a gyárban, hogy mekkora térre lesz szüksége négy utasnak ahhoz, hogy kényelmesen elférjenek, majd ennek megfelelően tervezték meg a lehető legkisebb karosszériát. A végeredmény egy kerekded forma lett, nagy üvegfelületekkel, melyet a Road & Track autós magazin modernnek, bátornak, ugyanakkor funkcionális kinézetűnek nevezett. Az autó 1975-ös bemutatásakor a népszerűsítő anyagokban az American Motors Corporation "az első széles kisautóként" emlegette a Pacert. A kisautókhoz képest valóban rendkívüli szélességnek két fő oka volt: az egyik, hogy az amerikai autósok hozzá voltak szokva a nagyméretű járművek által kínált belső térhez, így a Pacer is tágas belsőt kapott az ismerős érzés fenntartása érdekében. A másik fő ok pedig az volt, hogy az AMC szerelősora a hagyományos méretű autókra volt beállítva. Szintén egyedinek számított, hogy a kocsi utasoldali ajtaja 101 mm-rel hosszabb volt, mint a vezetőoldali. A gyár ezzel kívánta egyszerűbbé és gyorsabbá tenni az utasok be- és kiszállását, különösen a hátsó ülésről.
Most már tehát tudjuk, hogy 1975-ben mutatták be, ami azért is érdekes, mert én is akkor születtem, bár erről már írtam máskor is. Mutatom kicsiben:
Legnagyobb örömömre a már mutatott két kisautóval (ezzel és ezzel) együtt ezt is a bolhapiacról zsákmányoltam nyamvadt 400 forintért, ami nem pénz egy gyerekkori emlék visszaszerzéséért, szerintem ötször ennyit is boldogan adtam volna érte... Oké, nem hibátlan már szegény, az elmúlt kb. 30 év hagyott rajta némi nyomot, de ez rólam is elmondható ;) Itt-ott karcos, leverődéses, festékhiányos, de tudjátok, a képek hajlamosan erősen felnagyítani a hibákat, szabad szemmel nem olyan vészes a helyzet - és magamat is ugyanezzel nyugtatom reggelente, amikor tükörbe nézek. Szóval nagyon örülök neki, még ha nem is egy nagy eresztés maga a kisautó, igazándiból nincs benne semmi különleges, hacsak a már emlegetett krómozott belsőt (és talán a borostyánszínű szélvédőket) nem tekintjük annak. De nem hagyhattam ott, ez nem volt kérdés - és így most már szinte tényleg minden gyerekkori kisautómat sikerült újra megszerezni... Még nézzétek meg egy korabeli hirdetését az autónak, de az alábbi, hetvenes évekbeli frizurákkal súlyosan terhelt sajtófotóval búcsúzom is mára:
További minden jót, és amit a legutóbbi kisautós poszt végére írtam, ne vegyétek komolyan, mint ahogy a mai írás is bizonyítja, nem az előző volt a hónap utolsó ilyenje (korábban úgy volt ugyanis, hogy a Norev Golf csak 31-én jelenik meg), sőt lesz januárban minimum még egy. Vagy akár több is, meglátjuk.
Utolsó kommentek