De rég volt busz...! A "most jöttem a 620-assal" poént már elsütöttem, így maradt az egyszerűbb cím, amit egy kicsit sajnálok, de ez van. 2010-ben még csak kártya formájában tudtam szép régi Ikarusokat mutatni, de azóta volt itt már a Faros és a 311-es egy posztban tavalyelőtt, majd egy évre rá a kék 260-as, szóval lassan, de biztosan azért gyűlnek... A mai delikvensről némi kis történeti áttekintés és egyéb perverz részletek, amikhez innen lestem:
Az Ikarus 60 autóbuszok továbbfejlesztett változataként gyártották 1958 és 1972 között a városi forgalomnak épített Ikarus 620 és a távolsági közlekedés céljára szerkesztett Ikarus 630 típusú, alvázas járműveket. Ez az új típus nem hozott látványos műszaki fejlesztést, inkább a növekvő utasforgalommal járó igényt elégítette ki. A prototípus Finta László tervei alapján készült el, Ikarus 60B típusjelzéssel. Az autóbusz hordművét jellemzi az alvázas kialakítás, ebben a tekintetben megőrizte elődje, az Ikarus 60 típusú autóbusz méreteit. Finta László elmondása szerint ez a típus a korábban jelentkező alvázhiányból és az annak megoldására szolgáló szakmai alapelvből alakult ki. Az akkori szakmai elképzelés a korábban jellemző favázas kocsik építési elgondolását követte, amely szerint a kocsiszekrény cserélhető volt, míg az alvázat megtartották. Az alváz "U" keresztmetszetű hossztartókból és cső-, illetve sajtolt profilú kereszttartókból épült fel hegesztéssel, illetve szegecseléssel kötve a hossztartókhoz. A motor az alváz hossztartóin rugalmasan van ágyazva, a sebességváltó a kerekek közötti kereszttartón fekszik fel. A futóművek a hossztartóra csavarozással kapcsolódnak rugóbakokon keresztül. A hátsó, süllyesztett peron miatt a hossztartó mélyített a városi autóbusznál. Külön említést érdemel az autóbusz szélvédőüvege és homlokfelületének kialakítása. A homlokfalat vizsgálva hasonlóság fedezhető fel az Ikarus 55 autóbusz ("faros") homlokfalával. Ez persze nem véletlen, hiszen Finta László az autóbusz megtervezésénél feladatul kapta, hogy az 55-ös meglévő sajtolt elemeit használja fel. Természetesen ez nem egy az egyben történt, de a forma a jellegzetességét megőrizte. A szélvédő hajlított üveg, azonban nem egyben lévő, hanem középen és a sarkokban osztott, a sarkoknál vékony műanyag elemmel összefogva. A kocsiszekrény hossza 9348 mm, akárcsak az Ikarus 60 típusé, 5000 mm tengelytávval. A motor a kocsi orrában, közvetlenül a vezető mellett nyert elhelyezést. Többek között ez is indokolta a vezetőfülke és az utastér között lévő elválasztó fal alkalmazását az utastér zajterhelésének csökkentésére. Először a Csepel D 613-as, majd a korszerűbb Csepel D 614-es, 106 kW-os motor került a járműbe. Az első Ikarus 620-as menetrend szerinti forgalmát 1959. szeptember 19-én a Nagykörúton közlekedő 45-ös viszonylaton kezdte meg. Nagy Zsolt gyűjtése szerint, először 1959 szeptember 18-án volt a hatósági vizsgájuk az "Fürstbe" érkezett Ikarus 620-asoknak. Az egyik ilyen a GA 09-41. A fővárosi autóbusz-közlekedésnek az Ikarus 620-as autóbuszokból 1959 és 1970 között 935-öt, míg az Ikarus 630 típusból 1960 és 1964 között 16-ot adtak át.
Ne hagyjátok ki a valóban kiváló és szórakoztató, személyes élményektől cseppet sem mentes TC-tesztet, de az Origo is írt róla, érdemes mindkét cikket elolvasni. Az elsőt inkább. Hozzám január 17-én került az Editions Atlas sorozatból ez az 1:72-es darab, egy kedves gyűjtőtárs jóvoltából nagyon baráti áron (de pontosabbat nem tudok mondani, mert az árat tartalmazó adathordozó sajnos valahogy megsérült), aminek erősen megörültem.
A sorozatban a többi megjelent buszhoz hasonlóan sem a részletekre, sem a kidolgozás minőségére egy rossz szavunk sem lehet! A fotóimra annál inkább, ugyanis áttoligáltunk pár bútordarabot a nappaliban, így ahol eddig kiváló kis fotóhelyem volt az egyik polcon, megszűnt, ennek eredményeképp a fenti fotók készítéséhez nem tudtam rendesen sem odahajolni, sem odavilágítani, de a lényeg azért talán látható - ezúttal is egy nagyon jól sikerült Ikarust sikerült összehozni. Otthon így ez már a negyedik, de van még pár a listámon, amit majd egyszer szeretnék a polcomon tudni. A 620-ashoz egyébként nem köt semmilyen személyes emlék, ritka, amikor valamihez nem vagyok elég öreg, de itt most ez a helyzet. Ellenben nagyon-nagyon szépnek tartom a formáját, szóval igazán sajnáltam volna, ha ezt kihagyom. Érdekelne, Nektek hogy tetszik?
Utolsó kommentek