Ha eltévedtél volna

Kis kattintás, nagy öröm!

Címkék

ambulance (39) bogár (144) bond (26) burago (17) carspotting (796) cikk (6) coca cola (3) corgi (57) darda (2) dickie (3) dinky (5) ebay (7) eladó (16) ertl (3) film (184) filmhíradó (11) greenlight (8) grell (8) guisval (3) helikopter (21) hellókarácsony (17) honda (82) hot wheels (423) husky (1) ites (2) jada toys (8) játék (78) johnny lightning (32) kártya (5) könyv (9) lego (185) lledo (2) maisto (35) majorette (117) matchbox (464) mercedes (84) military (86) moszkvics (4) muscle (263) mustang (95) noname (59) norev (23) picasso (40) playart (6) police (241) polistil (12) realtoy (24) reklám (144) retro (876) revell (1) schuco (5) siku (72) solido (3) stahlberg (9) star wars (170) subaru (11) superkings (20) suzuki (8) taxi (23) tomica (90) toyota (12) vatera (8) volkswagen (372) volvo (124) vw (363) welly (16) wish (10) yamaha (9) zene (92)

Utolsó kommentek

  • Sam. Joe: NAGYON karaj!!! Mi a stratégia, hagyjátok nyerni a wookiet? (2024.11.24. 19:36) Ezeréves Sólyom
  • RÁJEN: @Sam. Joe: Azóta megoldódott egy bontott lökhárító segítségével. (2024.10.29. 12:11) Lezúz 2
  • Sam. Joe: Ó, részvétem! Mi lett vele? (Végre beengedett ez a nyomorult kommentmotor, végre meg tudom kérdezni!) (2024.10.29. 12:05) Lezúz 2
  • RÁJEN: @Sam. Joe: A Volvót elvitte a covid meg a válság :) Nincs már hobbiautóm, már amennyiben a napi járóst nem tekintem annak is. (2024.10.29. 11:42) Carspotting 432
  • Sam. Joe: Hehe, ezzel én is így vagyok! "Elnézem-elnézem, otthonra nem kéne". (2024.10.29. 11:40) Carspotting 429
  • Utolsó 20

Ikarus 620

RÁJEN 2016.03.18. 10:00

ikarus-620.jpgDe rég volt busz...! A "most jöttem a 620-assal" poént már elsütöttem, így maradt az egyszerűbb cím, amit egy kicsit sajnálok, de ez van. 2010-ben még csak kártya formájában tudtam szép régi Ikarusokat mutatni, de azóta volt itt már a Faros és a 311-es egy posztban tavalyelőtt, majd egy évre rá a kék 260-as, szóval lassan, de biztosan azért gyűlnek... A mai delikvensről némi kis történeti áttekintés és egyéb perverz részletek, amikhez innen lestem:

Az Ikarus 60 autóbuszok továbbfejlesztett változataként gyártották 1958 és 1972 között a városi forgalomnak épített Ikarus 620 és a távolsági közlekedés céljára szerkesztett Ikarus 630 típusú, alvázas járműveket. Ez az új típus nem hozott látványos műszaki fejlesztést, inkább a növekvő utasforgalommal járó igényt elégítette ki. A prototípus Finta László tervei alapján készült el, Ikarus 60B típusjelzéssel. Az autóbusz hordművét jellemzi az alvázas kialakítás, ebben a tekintetben megőrizte elődje, az Ikarus 60 típusú autóbusz méreteit. Finta László elmondása szerint ez a típus a korábban jelentkező alvázhiányból és az annak megoldására szolgáló szakmai alapelvből alakult ki. Az akkori szakmai elképzelés a korábban jellemző favázas kocsik építési elgondolását követte, amely szerint a kocsiszekrény cserélhető volt, míg az alvázat megtartották. Az alváz "U" keresztmetszetű hossztartókból és cső-, illetve sajtolt profilú kereszttartókból épült fel hegesztéssel, illetve szegecseléssel kötve a hossztartókhoz. A motor az alváz hossztartóin rugalmasan van ágyazva, a sebességváltó a kerekek közötti kereszttartón fekszik fel. A futóművek a hossztartóra csavarozással kapcsolódnak rugóbakokon keresztül. A hátsó, süllyesztett peron miatt a hossztartó mélyített a városi autóbusznál. Külön említést érdemel az autóbusz szélvédőüvege és homlokfelületének kialakítása. A homlokfalat vizsgálva hasonlóság fedezhető fel az Ikarus 55 autóbusz ("faros") homlokfalával. Ez persze nem véletlen, hiszen Finta László az autóbusz megtervezésénél feladatul kapta, hogy az 55-ös meglévő sajtolt elemeit használja fel. Természetesen ez nem egy az egyben történt, de a forma a jellegzetességét megőrizte. A szélvédő hajlított üveg, azonban nem egyben lévő, hanem középen és a sarkokban osztott, a sarkoknál vékony műanyag elemmel összefogva. A kocsiszekrény hossza 9348 mm, akárcsak az Ikarus 60 típusé, 5000 mm tengelytávval. A motor a kocsi orrában, közvetlenül a vezető mellett nyert elhelyezést. Többek között ez is indokolta a vezetőfülke és az utastér között lévő elválasztó fal alkalmazását az utastér zajterhelésének csökkentésére. Először a Csepel D 613-as, majd a korszerűbb Csepel D 614-es, 106 kW-os motor került a járműbe. Az első Ikarus 620-as menetrend szerinti forgalmát 1959. szeptember 19-én a Nagykörúton közlekedő 45-ös viszonylaton kezdte meg. Nagy Zsolt gyűjtése szerint, először 1959 szeptember 18-án volt a hatósági vizsgájuk az "Fürstbe" érkezett Ikarus 620-asoknak. Az egyik ilyen a GA 09-41. A fővárosi autóbusz-közlekedésnek az Ikarus 620-as autóbuszokból 1959 és 1970 között 935-öt, míg az Ikarus 630 típusból 1960 és 1964 között 16-ot adtak át.

Ne hagyjátok ki a valóban kiváló és szórakoztató, személyes élményektől cseppet sem mentes TC-tesztet, de az Origo is írt róla, érdemes mindkét cikket elolvasni. Az elsőt inkább. Hozzám január 17-én került az Editions Atlas sorozatból ez az 1:72-es darab, egy kedves gyűjtőtárs jóvoltából nagyon baráti áron (de pontosabbat nem tudok mondani, mert az árat tartalmazó adathordozó sajnos valahogy megsérült), aminek erősen megörültem.

img_4653.JPG

img_4654.JPG

img_4656.JPG

img_4659.JPG

img_4660.JPG

img_4664.JPG

A sorozatban a többi megjelent buszhoz hasonlóan sem a részletekre, sem a kidolgozás minőségére egy rossz szavunk sem lehet! A fotóimra annál inkább, ugyanis áttoligáltunk pár bútordarabot a nappaliban, így ahol eddig kiváló kis fotóhelyem volt az egyik polcon, megszűnt, ennek eredményeképp a fenti fotók készítéséhez nem tudtam rendesen sem odahajolni, sem odavilágítani, de a lényeg azért talán látható - ezúttal is egy nagyon jól sikerült Ikarust sikerült összehozni. Otthon így ez már a negyedik, de van még pár a listámon, amit majd egyszer szeretnék a polcomon tudni. A 620-ashoz egyébként nem köt semmilyen személyes emlék, ritka, amikor valamihez nem vagyok elég öreg, de itt most ez a helyzet. Ellenben nagyon-nagyon szépnek tartom a formáját, szóval igazán sajnáltam volna, ha ezt kihagyom. Érdekelne, Nektek hogy tetszik?

Címkék: retro

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szirszarjaim.blog.hu/api/trackback/id/tr1008282892

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása