Ha eltévedtél volna

Kis kattintás, nagy öröm!

Címkék

ambulance (39) bogár (144) bond (26) burago (17) carspotting (782) cikk (6) coca cola (3) corgi (57) darda (2) dickie (3) dinky (5) ebay (7) eladó (16) ertl (3) film (183) filmhíradó (11) greenlight (8) grell (8) guisval (3) helikopter (21) hellókarácsony (17) honda (77) hot wheels (420) husky (1) ites (2) jada toys (8) játék (77) johnny lightning (32) kártya (5) könyv (9) lego (179) lledo (2) maisto (35) majorette (117) matchbox (462) mercedes (83) military (86) moszkvics (4) muscle (260) mustang (94) noname (59) norev (23) picasso (39) playart (6) police (238) polistil (12) realtoy (24) reklám (144) retro (869) revell (1) schuco (5) siku (72) solido (3) stahlberg (9) star wars (164) subaru (5) superkings (20) suzuki (8) taxi (23) tomica (90) toyota (10) vatera (8) volkswagen (372) volvo (123) vw (363) welly (16) wish (10) yamaha (9) zene (92)

Utolsó kommentek

  • RÁJEN: @Mesterséges Geci: A rendőrök is ezt javasolták először, de megnéztem Rikárdó adatlapját, és olyan sittes kalandokról mesélt, hogy inkább nem mertem megadni neki a nevem és a telefonszámom - ezt elm... (2024.03.09. 20:41) KTM Chicago v2
  • Mesterséges Geci: @RÁJEN: hát ismerve a rendőrség működését... én valószínűleg bejelentkeztem volna vevőként és az átvételhez hívtam volna a rendőröket. Persze lehet, hogy csak postázva vállalta volna a nyomorult, ak... (2024.03.09. 11:09) KTM Chicago v2
  • RÁJEN: @Mesterséges Geci: Hát ne tudd meg, de pár nappal a lopás után feltűnt a bringám (megszokásból írtam így, holott már sajnos ugye nem az enyém) a marketplace-en, egy Rikárdó árulta elég kedvező áron,... (2024.03.08. 18:53) KTM Chicago v2
  • Mesterséges Geci: 1. Lopott bringák sorsa (rendőrségi info szerint) a legtöbb esetben, hogy alkatrészként adják tovább. 2. Black&decker??? Szerintem vegyél egy lakatot azt az izét meg... felejtsd el! ;) Kryptonit... (2024.03.04. 18:20) KTM Chicago v2
  • Ződ2000: @RÁJEN: Mondjuk a 959 egy elég stabil műszaki alap volt a Dakarra... :) (2024.02.19. 19:29) Válogatás a 80-as évek legnagyobb slágereiből Vol 2.
  • Utolsó 20

Van egy kétszázasod...?

RÁJEN 2009.04.01. 19:18

Már régóta ígérgetem, elsősorban azért magamnak, hogy írok egy Volvós posztot. Az ígérgetésnek az elhavazódás, a posztnak az oka pedig az, hogy nagy kedvelője vagyok a márkának, főleg hogy magam is birtokoltam korábban két 240-est. De ezekről majd később. A poszt megírásához még vártam egy Majorette Volvót, de mivel már az is megjött a héten, nem halogathatom tovább. Alább tehát a szóban forgó. Az oldalsó matricák sajnos igen viseletesek, fénykorukban a Tour De France feliratot viselték...

Egy kis történelem az elejére, bemelegítőnek, egyenesen a wikipediáról, némileg rövidítve, itt-ott kiegészítve.

A Volvo Personvagnar AB, vagy Volvo Cars egy svéd luxusgépkocsi-gyártó, melyet 1927-ben alapítottak Svédországban, Göteborg városában. Jelenleg az amerikai Ford Motor Company tulajdonában van. A Volvo elnevezés a latin nyelvből származik („volvere”), jelentése "gördülök", vagy mai értelemben "vezetek", "autózok". A Volvót az SKF csapágykészítő leányvállalataként alapították, és a Volvo AB tulajdonában volt egészen 1999-ig, amikor a Ford Motor Company megvette.

A Volvo jele: a karika a felfelé mutató kis nyíllal nem csak a férfivécé, hanem valójában a vas régi kémiai jele. Eredetileg a Mars bolygót jelölte régen a rómaiaknál (víz a Marson, bocs, az egeret hagyjuk), és mint ilyen, a római hadiisten, Mars jele is ez lett – majd ezáltal összekombinálták a következő szisztéma szerint: Mars – háború – fegyver – miből készül a fegyver? – vasból. Nem mellesleg ez remekül szimbolizálta az akkor méltán híres svéd vasipart, továbbá – visszakanyarodva a férfivécékhez – jól jött a márka férfias arculatának is, ugyanis a jel a maszkulinitás, férfiasság szimbóluma is lett a fenti logikai szisztéma mellékvágányaként.

A Volvo szabadidő-autókat, kombikat (lásd fent és eggyel lejjebb, a Dinkytől, az alján a Made in Italy felirattal), szedánokat, kompaktokat és kupékat is készít – most a teherautós vágányra nem megyek rá, azt a területet nem vágom annyira, és nem is mozgat meg, ellentétben a kollégákkal... 2500 márkakereskedésben kaphatóak, a világ 100 országában. Az eladások 60 százaléka európai, 30 százaléka Észak-Amerikában, a maradék 10 százalék pedig a világ más részein realizálódik. Mégis, a 240/244-es széria az amerikai filmek egyik szinte megkerülhetetlen motívuma lett, mert ahogy a fiatalok egy időben minden amerikai filmben Bogárral mászkáltak, a háziasszonyok kötelező járműve a kombi Volvo volt. Mára ez változott, az utóbbiak inkább batár nagy SUV-okkal közlekednek.

Bár a régebbi modelleket gyakran traktorokhoz hasonlították, sokan lassúnak és nehéznek tartották, sőt rájuk ragadt a "kocka" jelzés, azért el kell mondjam, hogy a gyári Volvo 240 turbók 1985-ben megnyerték az Európai Túraautó-bajnokságot (ETC) és az 1986-os Ausztrál Túraautó-bajnokságot (ATCC). Amerikában a Volvókat a Forbes a legjobb autógyártók (9. hely), valamint a legjobb luxusgépkocsigyártók (6. hely) közé sorolja.

A Volvók egyébiránt a biztonságosságukról nevezetesek. Temérdek, a biztonságot célzó és szolgáló technikai újítást köszönhetünk a svédeknek, ami véleményem szerint igen komoly érv volt Fordéknál is a megvásárlásuk mellett. Csak egy pár példa: 1944-ben a ragasztott szélvédőt a PV modellben mutatták be először, 1958-ban a Volvo mérnöke, Nils Bohlin feltalálta, majd szabadalmaztatta a korszerű három pontos biztonsági övet, ami 1959-től alapfelszereltségévé vált minden későbbi Volvónak, mára pedig minden személyautónak, továbbá a Volvo volt az első, ahol párnázott műszerfalat használtak (1956. Amazon), illetve a Volvo nevéhez köthető (1964) az első hátrafelé néző gyermekülés is. Vagy például 1986-ban ők vezették be az első magasan, középen elhelyezett féklámpát, amit aztán 1986-tól központilag kötelezővé tettek az Amerikai Egyesült Államokban (ekkor nálunk ezt tiltották!), a 960-ban vezettek be először hárompontos biztonsági övet a hátsó üléssor középső ülésén, 1991-ben vezették be a SIPS oldalütközés-védelmi rendszert a 940/960 és 850 modellekben, amellyel az oldalütközés erejét elvezették az ajtóktól az utascellába, majd rá négy évre elsőként vezették be az oldallégzsákot, és minden modelljükbe belekerült az alapfelszereltség részeként. 1998: WHIPS ostorcsapás-védelmi rendszer, 2004: BLIS holttérfigyelő rendszer. 

 

A 200-as sorozat

1974-ben indult világhódító útjára a szívemnek legkedvesebb sorozat, a 200-as. Majd 19 évig hódított, mintegy 2.8 millió eladott példánnyal. A 140-es és 164-es modell leváltására hivatott 200-asokat Jan Wilsgaard tervezte, és ezt olyan ügyesen tette, hogy a 200-asokat követő 700-asok nem leváltották, hanem kiegészítették a korábbi kínálatot. Érdekes, hogy a 200-as sorozat 1 évvel túl és élte a 700-ast (én mondjuk ezt mindig csak hetes sorozatként ismertem, de nem akarom összeakasztani a bajuszom a wikipediával, jobb a békesség, ha 700-as, akkor 700-as). (További MB Volvók Areh oldalán: 480, XC90 és C30)

1975-től 1982-ig a 200-as volt a Volvo sikermodellje. Több variációban gyártották (242L, 242DL, 244DL, 244GL, 245L and 245DL, illetve 264DL és 264GL), de ne vesszünk el a részletekben, elég annyi, hogy a 2-essel végződő számok a coupékat, az 5-össel végződők pedig a kombikat jelentették, a 6-os középen pedig a csúcsverzió volt mindig. És speciel 262-ről is tudok.

(Esküszöm, az alábbi képen látható lakókocsit nem én pimpeltem low-riderré, ilyen volt, amikor megérkezett. De helyes kis Corgi TP lett, nem?)

Ránézésre egyébként nem sokban különbözött a 200-as sorozat a leváltott 100-astól, de belül nagy különbségek voltak, legfőképp a már leírt biztonsági újítások terén, illetve hát a motorok is megújultak erősen.

A 240-esek egyharmada kombi-verzióban kelt el – ez a maga idejében kuriózum volt, ma már, a különböző sportkombik idejében ez nem lenne olyan meglepő, de akkoriban más volt a helyzet. A nagyjából 2.2 köbméteres rakodótér azért igen szép eredmény. Nem csoda hát, hogy Svédországban – és még sok más országban is – közkedvelt lett a kombi a mentők és a temetkezési vállalkozók körében, de ezeken kívül ilyen autókat használtak a legtöbb állami kézben lévő közműcégnél is, mint a villamos művek, a posta, és ne feledkezzünk meg a rendőrségről vagy a katonaságról sem. A fenti képen - bár nem látszik - a noname, valszeg kínai gyártó egy Fire Chief kivitele látható, a méretarány 1:50 körüli, az egész full fém, és a hátsó kerék a valóságban nem is ilyen csálé... A legutolsó 200-as is egy kombi volt, ma a Volvo World Museum őrzi.

A fent látható SuperKings verziók érdekessége, hogy az első lökhárítójuk rugós.

Említettem az amerikai filmeket. Összeszedtem a 200-asok jelentősebb filmszerepeit:
Bíbor folyók 2 – Bertone 262
A 40 éves szűz
Mr. Brooks
A kéz, amely a bölcsőt ringatja
Beetlejuice
Rémálom az Elm utcában 4.
Kipurcant a bébicsősz…
Utánunk a tűzözön
…és hát:

 

Innentől már rövid leszek: az első 240-esem egy 2.3 benzines, automata volt, ezüst színben, belül fekete bőrrel, 1982-es évjáratú. Imádtam, de egy lakásfelújításnak esett áldozatul. Később megint vettem egyet, amikor a gyerek érkezte miatt szükség lett egy második autóra a Corolla mellé, ez már egy 2.4-es dízel volt (a VW LT-kből átvett 2.4-es szívődízellel), de jóval kopottabb állapotban. (Ekkoriban a harmadik Bogaramon már túl voltam...) Egyszer egy Tesco-parkolóban sikerült kidönteni vele egy fát. A gyerek imádta, ebben tudott a legjobban aludni, vélhetően a dízel andalító brummogásának hála. Aztán amikor kaptam céges autót, szegénynek mennie kellett, mert a l’art pour l’art fenntartását nem viselte el a családi kassza. De csakúgy, mint a Bogár esetében, itt is megfogadtam, hogy nem halok meg úgy, hogy ne legyen még egyszer egy 240-esem…

Egy reklám: 

 

... és egy alázás a végére: 

 

Címkék: reklám volvo matchbox police majorette corgi superkings dinky

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szirszarjaim.blog.hu/api/trackback/id/tr21040319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2009.04.03. 09:53:27

Huhh, Rájen, ez egy **sza post! Ki is rakom a Best of-ba... Majorette ügyben meg erre az oldalra engedd rá a download managered: www.majocollector.com/accueil.htm

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.04.03. 09:56:46

@Sam. Joe: Köszi, pont 10 perce találtam meg, az utolsó posztba ki is tettem.
És köszi a gratulációt :)
süti beállítások módosítása