Ha eltévedtél volna

Kis kattintás, nagy öröm!

Címkék

ambulance (39) bogár (144) bond (26) burago (17) carspotting (782) cikk (6) coca cola (3) corgi (57) darda (2) dickie (3) dinky (5) ebay (7) eladó (16) ertl (3) film (183) filmhíradó (11) greenlight (8) grell (8) guisval (3) helikopter (21) hellókarácsony (17) honda (77) hot wheels (420) husky (1) ites (2) jada toys (8) játék (77) johnny lightning (32) kártya (5) könyv (9) lego (179) lledo (2) maisto (35) majorette (117) matchbox (462) mercedes (83) military (86) moszkvics (4) muscle (260) mustang (94) noname (59) norev (23) picasso (39) playart (6) police (238) polistil (12) realtoy (24) reklám (144) retro (869) revell (1) schuco (5) siku (72) solido (3) stahlberg (9) star wars (164) subaru (5) superkings (20) suzuki (8) taxi (23) tomica (90) toyota (10) vatera (8) volkswagen (372) volvo (123) vw (363) welly (16) wish (10) yamaha (9) zene (92)

Utolsó kommentek

  • RÁJEN: @Mesterséges Geci: A rendőrök is ezt javasolták először, de megnéztem Rikárdó adatlapját, és olyan sittes kalandokról mesélt, hogy inkább nem mertem megadni neki a nevem és a telefonszámom - ezt elm... (2024.03.09. 20:41) KTM Chicago v2
  • Mesterséges Geci: @RÁJEN: hát ismerve a rendőrség működését... én valószínűleg bejelentkeztem volna vevőként és az átvételhez hívtam volna a rendőröket. Persze lehet, hogy csak postázva vállalta volna a nyomorult, ak... (2024.03.09. 11:09) KTM Chicago v2
  • RÁJEN: @Mesterséges Geci: Hát ne tudd meg, de pár nappal a lopás után feltűnt a bringám (megszokásból írtam így, holott már sajnos ugye nem az enyém) a marketplace-en, egy Rikárdó árulta elég kedvező áron,... (2024.03.08. 18:53) KTM Chicago v2
  • Mesterséges Geci: 1. Lopott bringák sorsa (rendőrségi info szerint) a legtöbb esetben, hogy alkatrészként adják tovább. 2. Black&decker??? Szerintem vegyél egy lakatot azt az izét meg... felejtsd el! ;) Kryptonit... (2024.03.04. 18:20) KTM Chicago v2
  • Ződ2000: @RÁJEN: Mondjuk a 959 egy elég stabil műszaki alap volt a Dakarra... :) (2024.02.19. 19:29) Válogatás a 80-as évek legnagyobb slágereiből Vol 2.
  • Utolsó 20

Solido

RÁJEN 2010.04.01. 12:00

Tavaly augusztusban elkezdtem bemutatni pár érdekességet, a sort a Batmobile-lal kezdtem, aztán voltak kisfurgonok, egy Dodge, egy iskolabusz, no és persze a Nyúl. Most pedig felveszem a kesztyűt fonalat, és mutatok három kis csodát, 1:43-ban. Rögtön a tovább után - és vigyázat, hosszú poszt lesz!

A poszt címéből kiderül a gyártó, de kik ők egyáltalán?

A választ részben a magyarországi klubjuk oldaláról kölcsönzöm, részben pedig a wikipediáról, mint oly sokszor máskor:

1930-ban alapította Ferdinand de Vazeilles Nanterre-ben, Párizs egyik északi külvárosában. 1935-re kialakult a Solido három fő csapásiránya, a Major, a Junior és a Baby. A Major sorozat 1:35 arányú kisautókat jelentett. A háború után Anet-be került a gyártás, majd 12 modellel bemutatkozott a Mosquito sorozat, amely 1:60-as méretarányban készült. Az első 1:43-as modelleket 1956-ban mutatták be 100-as néven - a Jaguar D-type LeMans által bevezették egy merőben új, rugózó kerékfelfüggesztést, amelyet (vagy amelyhez hasonlót) máig sokan alkalmaznak - majd 4 évvel később jöttek a katonai járgányaik, amelyekről talán a legismertebbek máig. Két évvel később, 1962-ben Lancia Flaminia Coupe modelljükkel megteremtették a nyitható ajtajú 1/43-as modellek világát. Európai, azon belül francia gyártóként természetesen főleg a francia modellek domináltak a kínálatukban, de volt számos olasz és német modelljük is. Angolok nem annyira. Jó ideig arról volt híres a Solido, hogy minden autójuknak egyedi kereket készítettek. Ez a megoldás nagyon látványos volt, erősen hozzájárult a minőségi érzethez, de a nyolcvanas évekre ezzel költségtakarékossági okokból jórészt leálltak. A hetvenes évek közepére nagyjából egy 50 modelles állandó kínálattal rendelkeztek. 1970-ben bemutatták a klasszikus autókat felvonultató L'Age d'Or (Aranykor) sorozatukat 12 modellel, illetve 40 modellt számláló Les Militaires-t, de mindezt igen meggyőző minőségben és elérhető áron, így az évtized közepére minden gyűjtő megismerte a nevüket.

A gyártó neve, a Solido eredetiben nagyon jól hozza azokat az asszociációkat, amelyeket a magyarban egyáltalán nem: alapos, erős, megbízható, szilárd, masszív, stb. Na, most, hogy megvan a történelmi háttér, értjük a nevet is, nézzük, miből élünk! Három Solido-járgányom van, egy olasz, egy francia és egy japán. Az olasz nem lesz meglepetés, a változatosság kedvéért egy Fiat 131-es, azúttal nem Abarth, hanem Racing jelöléssel:

Vajszínű fényezés, szép részletek, belül bukócső, és a fentebb említett rugózás jellemzik ezt a kisautót. Egészen addig, ameddig meg nem nézzük a túloldalát:

Bizony, van rajta némi verseny-dekoráció. De csak úgy mutatóba. Ugyanis a mai poszt szereplőit a megvásárlás után lehet dekorálni a csomagba helyezett autentikus matrica-készletekkel. A Fiathoz ez járt:

Zseniális, komolyan. Sajnos ezek vízben leáztatható matricák, amiknek az idő nem tesz túl jót, így a Fiatéi sajnos igen megviseltek, roncsolás nélkül nem lehetett szétnyitni az összeragadt oldalakat - szemben a többivel, amiket máshogy hajtottak, nem a ragadós felükkel egymás felé, így azok nem is sérültek. Hogy tudjuk, mit hova kell tenni, adtak hozzá egy kis sorvezetőt is, nem mellesleg feltüntetve az igazi autó műszaki paramétereit is, illetve hogy épp melyik versenyről származik:

Végül íme pár közös fotó a Norev-tesóval:

Ugorjunk a franciára! Számomra a francia autógyártás egyik legemblematikusabb autója a Peugeot 504-es. Hogy miért gondolom így, nem tudom pontosan, feltehetően azért, mert gyerekkoromban főleg ezekre emlékszem az Alain Delon-filmekből, főként fekete színben és sárgán világító lámpákkal. Pont nemrég írtam, hogy vágyom egy 504-esre kicsiben, de az alábbiak szerint ez a vágyam már be is teljesedett:

A Peugeot Safari-ként feltüntetett 504 TI esetében ugyanaz a helyzet, mint a Fiat 131-esnél, otthoni kis technikaóra keretében dekorálható, ami biztos jó móka, de én kihagyom, nem kísértem a sorsot.

Ugyanis ezen látható, hogy a gyárilag felhelyezett matrica is kezdi megadni magát, ami persze a gyártás óta eltelt nagyjából negyed századnak is betudható, de annak is esetleg, hogy talán tényleg nem volt a legjobb ötlet az áztatós matrica alkalmazása. Ment vissza ez is a dobozba. Apropó doboz! Így érkeztek:

A papírdobozból mindhárom modell esetében egy kis műanyag vitrin csúszik ki, aminek az aljához csavar rögzíti a modelleket:

És akkor már át is tértünk a kis kedvencemre, a japánra, amely - minő meglepetés - egy Toyota, méghozzá egy klasszikus Celica. Avagy "Célica". Ugye nem annyira régen említettem, hogy a maiakkal szemben (jó, talán inkább azok mellett) a régebbi versenyautók állnak közel a szívemhez. Hát így teljesüljön minden kívánságom! :)

Elég jól látszik, amit fentebb írtam az egyedi kerekekről: ebben a méretarányban elvárható, hogy mindegyiknek élethű legyen a kereke, a hűtőrácsa, a lámpája, szóval minden, és ezt a Solido nagyon jól teljesíti.

A kis ismertetők alapján súly és teljesítmény tekintetében a Peugeot némileg kilóg a sorból, de összességében nagyon jópofa ez a hármas pakk, ráadásul az ebayen az iral nevű eladótól aránylag elviselhető áron lehet beszerezni őket - van még ott bőven Stratos, R5-ös, illetve a fentiek is mind. Szép napot, mindjárt péntek!

Címkék: retro solido

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szirszarjaim.blog.hu/api/trackback/id/tr561883482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2010.04.01. 12:57:57

@Sam. Joe: Nem is szabad, én is azt mondom, a cipész maradjon meg a kaptafánál! A linkelt posztod a kis Noreves írásomban idéztem :)

PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2010.04.01. 20:53:40

Én raktam össze kitből autókat elég sokat. Ilyen leáztatós felragasztós matricákkal voltak megoldva festés helyett. Na, ez halál. Eleve nehéz eltalálni, hogy mennyit ázzon, hogy még rendesen fel tudd ragasztani és meg is fogja, de ha mégis minden szépen sikerül, akkor pár év alatt kiszáradnak a matricák, de tökéletesen. És onnantól kezdve ha hozzájuk érsz miközben megfogod a modellt, mállanak szét, peregnek le, repednek le, a kezeden maradnak darabokban... Agyhalál az egész, komolyan, nem tudom ki találta ki, de nem tesztelték túlzottan a megoldást, ki is halt szép lassan... Az autók nagyon szépek! De én nem matricáznám fel őket.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2010.04.02. 16:21:01

@RÁJEN: Jaja, tudom, csak genyó akartam lenni. Tudod úgy "bibibí, nekem ilyen is van" módra.

@PeterBlau: Régebben a Matchbox is elkövette ezt, de szerencsére leszoktak róla. Az M-9-en is ilyen matrica van. Szerencsére az enyém még érintetlen, ami valószínűleg attól van, hogy nem nagyon érte fény.
matchboxmemories.blogspot.com/2007/07/major-pack-m-9-inter-state-double.html

Zsolt_T3 · http://modelautoworld.blog.hu/ 2010.04.02. 21:30:07

@PeterBlau: Én vettem egy olyan "csodaszert",hogy matrica fixáló valami...egész jó eddig!15 év után semmi nyoma a matrica lepusztulásnak egy Tamya Toyota Celica-n ami műanyag ugye,és egy Buraggo Lancia Delta-n ami fém!De lehet,hogy jövőre egyben leesik!:-))
süti beállítások módosítása