Ha eltévedtél volna

Kis kattintás, nagy öröm!

Címkék

ambulance (39) bogár (144) bond (26) burago (17) carspotting (782) cikk (6) coca cola (3) corgi (57) darda (2) dickie (3) dinky (5) ebay (7) eladó (16) ertl (3) film (183) filmhíradó (11) greenlight (8) grell (8) guisval (3) helikopter (21) hellókarácsony (17) honda (78) hot wheels (420) husky (1) ites (2) jada toys (8) játék (77) johnny lightning (32) kártya (5) könyv (9) lego (180) lledo (2) maisto (35) majorette (117) matchbox (462) mercedes (83) military (86) moszkvics (4) muscle (260) mustang (94) noname (59) norev (23) picasso (40) playart (6) police (238) polistil (12) realtoy (24) reklám (144) retro (869) revell (1) schuco (5) siku (72) solido (3) stahlberg (9) star wars (165) subaru (6) superkings (20) suzuki (8) taxi (23) tomica (90) toyota (10) vatera (8) volkswagen (372) volvo (123) vw (363) welly (16) wish (10) yamaha (9) zene (92)

Utolsó kommentek

  • RÁJEN: @Sam. Joe: Örülök, hogy tetszik, nekem is bejön, és hihetetlen, mennyire más az autó kiállása így. (2024.04.08. 18:43) Megvan az arany!
  • Sam. Joe: Teljesen jó!!! Teljesen kielégítő a szakmunka, jó a szín, szép a felni, és szerintem ez a ballonos kaucsuk pont hogy NAGYON jól áll neki! "Gute Arbeit, Soldat!" (2024.04.06. 14:25) Megvan az arany!
  • RÁJEN: @Mesterséges Geci: A rendőrök is ezt javasolták először, de megnéztem Rikárdó adatlapját, és olyan sittes kalandokról mesélt, hogy inkább nem mertem megadni neki a nevem és a telefonszámom - ezt elm... (2024.03.09. 20:41) KTM Chicago v2
  • Mesterséges Geci: @RÁJEN: hát ismerve a rendőrség működését... én valószínűleg bejelentkeztem volna vevőként és az átvételhez hívtam volna a rendőröket. Persze lehet, hogy csak postázva vállalta volna a nyomorult, ak... (2024.03.09. 11:09) KTM Chicago v2
  • RÁJEN: @Mesterséges Geci: Hát ne tudd meg, de pár nappal a lopás után feltűnt a bringám (megszokásból írtam így, holott már sajnos ugye nem az enyém) a marketplace-en, egy Rikárdó árulta elég kedvező áron,... (2024.03.08. 18:53) KTM Chicago v2
  • Utolsó 20

Húsz Matchbox, ami valószínűleg sokunknak ismerős

RÁJEN 2014.07.26. 08:00

Nyár is van, meleg is, uborkaszezon is, régen is írtam sok autóról egyszerre, jöhet végre egy remekül bevált listás poszt! Igyekeztem a saját gyerekkoromból összeszedni egy posztba azokat a kisautókat, amelyek legnagyobbrészt határozták meg a MB-tologató korszakomat. Sorrend nincs, de lehetne. Bemelegítésnek jöjjön egy Ford Sierra. A szürke megvolt gyerekkoromban is, a fekete Texacós pedig egy pakkban érkezett vele, de az azóta már nincs meg. Jól rugóznak, jól gurulnak. Az első lámpák az ablakok színtelen műanyagából lettek kialakítva, illetve érdekességként a hátsó rendszám helyén egy nagy Sierra felirat található, autentikus tipográfiával. Mármint a szürke, Made in Macau változaton, a fekete már Made in Thailand, és az öntőforma az esetében némileg egyszerűsödött, hátul a típusfeliratozás is szegényesebb - bár ez annyira nem látszik a képeken:

sierra1.jpgsierra2.jpgHa már Ford, jöjjön az egyik kedvencem, a régi Transit. Ez igazi angol gyártású Matchbox, igazi klasszikus, és külön öröm, hogy megvan hozzá az engem egyértelműen a Toblerone csoki textúrájára emlékeztető koszokkal élethűvé tett rakománya is. Nem nyílik és nem rugózik, és anno a posztban sem írtam róla túl sokat, mert megtették már helyettem máshol:

transit1.jpgtransit2.jpgTöbb szempontból is teljesen más tészta az 57-es ChevyAbból, hogy mikori ez a kisautó, és hogy milyen sokat látok belőle időnként feltűnni a vaterán, azt gondolom, ez a MB is sokunknak megvolt gyerekként - ezáltal abszolút bérelt helye van a mai 20-as listán. A harsány lángolás és a szép krómozott blokkot felfedő motorháztető gondoskodott a lenyűgöző játékélményről, ezek egy gyereknek egészen biztosan bejöttek. A nyitható cuccok nekem a mai napig is, a vad festés már kevésbé, de e darab esetében nem volt kérdés, hogy nekem pont ez a színvariáció kellett, nem másik. Ugyanez volt meg ugyanis:

chevy1.JPGchevy2.JPGLegalább ennyire klasszikusnak tartom a Matchbox első Corvette-feldolgozását, amely több színvariációban is létezett, sőt T-top is volt belőle, jött aztán később ilyen meg olyan kerekekkel, fém- és műanyag-alvázzal, a verziók száma közel végtelen. De az igazi számomra csakis a fehér csíkokkal dekorált bordó lehet, a fentebb írtakhoz hasonló okokból, még az sem fáj, hogy cseppet sem kopásmentes:

corvette.jpgZsenge ifjúkorom emléke lassan a múltba vész, arra azonban határozottan emlékszem, hogy az egyik kedvencem a Chevy Pro Stocker volt. A jól ismert MB-34-es (itt az igazi) valójában egy elnászkárosított Chevelle, ha megnézzük az elejét, valóban könnyen beleképzelhető második generáció. És ez a piros alvázas egy ritkább, ezáltal értékesebb változat:

pro2.jpgpro1.jpgNehéz elszakadni Amerikától, így egy Dodge következik most, mégpedig egy Challenger. Illetve kettő. És hát ember legyen a talpán, aki felismeri bennük a valódi Challengert, a Hot Wheels e téren messze jobb munkát végzett, de mégis az alábbi narancs Revin Rebel égett be sokunk retinájába, nem? A piros egy fokkal talán jobban hozza az igazit, de tényleg csak egy fokkal:

challenger2.JPGchallenger1.JPGHasonlóképp elrugaszkodott kissé a valóságtól a metálkék Pontiac is, ami most jön. Igazából sehol és sehogy sem stimmel az igazihoz, de ez engem egy cseppet sem zavar. Mert számomra EZ a Pontiac, és nem más. Gyerekkoromban ugyanis sehol nem láttam ilyet sem filmben, sem képen, vagy ha láttam, érthető okokból nem ismertem fel, hogy ennek is olyannak kéne lenni:

pontiac1.jpgpontiac2.jpgNa még egy kicsit vissza a Fordhoz! Óppardon, a hivatalos neve Wild Life Truck, valami miatt valószínűleg nem vették meg hozzá a liszencet. Cserébe tettek rá egy alulméretes oroszlánt, köré pedig egy átlátszó búrát. A kisautó tudása az, hogy a hátsó kerekek kis pöckökkel meghajtanak egy egyszerű szerkezetet, így az ilyen forgásból olyan forgás lesz, végeredményben menet közben az oroszlán körbe tud nézni - ezt hívják a szakavatottak Rolamatic mecsboxnak:

wild1.jpgwild2.jpgSzintén zenész: a Flareside pickup sem kapott Ford felírást sehova, maximum az oldalán olvasható egy szolid Custom F-150, amiből minden egyértelmű. Minden idők legjobban rugózó Matchbox kisautója ez, ezt bátran ki merem jelenteni. Van nekem ilyenből egyébként egy Hot Wheels-verzióm is, sőt még egy rakat egyéb pickup, de érzelmi szinten szinte egy sem ér fel ezzel - és a vele járó nagyon kellemes emlékekkel:

baja1.jpgbaja2.jpgNa, most értünk oda, hogy 9 amerikai modell után áthajózunk Európába, innen 10 darab jön most. Már csak a megnyert VB miatt is kezdem a németekkel, azok közül is egy speciális darabbal, amely csak nekem az persze: a zöld Porsche ugyanis nem csak olyan, mint ami nekem volt, hanem konkrétan az a példány, amit gyerekkoromban tologattam! Még mindig szépen gurul, csodásan nyílnak-csukódnak az ajtók, és bár kopásoktól nem teljesen mentes, nagyon jó állapotban konzerválódott a garázsban töltött mintegy 25, majd a polcon töltött további 5 év dacára:

porsche1.jpgporsche2.jpgZöld a VW Golf is, amelyet legtöbben úgy ismertünk meg, hogy két fekete szörfdeszkát cipel a tetején - tipikusan az a fajta kiegészítő ez, amit az ember először hagy el... Szerencsémre ez annyira szép darab, egy leverődés nem sok, annyi sincs rajta. Az MB-7 kódnév alatt szereplő angol gyártású modell igen jól sikerült, bár az élethűség nem a legnagyobb erénye:

golf.jpgHa már az élethűségről esett szó, nem maradhat ki az eltolt formájú BMW 3.0 CSL, amelynek a Made in England felirat mellett tényleg csak az érzelmi faktor az egyetlen pozitív tulajdonsága, ha megnézitek a linkelt posztban szintén szereplő Majorette-feldolgozást, pontosan láthatjátok, miért írom ezt. Nem rugózik, viszont nyílik az ajtaja:

bmw1.jpgbmw2.jpgKissé sötétebb árnyalatot kapott a Renault 17-es, sőt az már majdnem piros. Vagyis inkább piros. Viszont nem sokkal több köze van az igazi autó formájához, mint a fenti Bimmernek... Annál azonban annyival tud többet, hogy remekül rugózik - a nyitható ajtók ebben az időben nem számítottak extra fícsörnek:

renault1.jpgrenault2.jpgÉszrevétlenül áteveztünk francia vizekre, következzen hát egy remek kis Peugeot! A 205-ös versenyváltozatáról van szó, amit nagyon ügyesen 700 forintért vettem, azóta is megvan. Létezett belőle szintén felnyitható hátuljú Hot Wheels is, de ezt jobban szeretem, a kerekei miatt talán:

pug1_1.jpgpug2_1.jpgA Matchbox nagyon szépen kicsinyítette le a valóságban hajónyi méretű Citroen CX-et, rögtön persze kombi kivitelben. Teljesen ép mindene, fém az alja, rugózik, és hátul nyílik is. Szerettem gyerekként is, mert emlékeim szerint olyan lágy volt a rugózása, hogy csak na, de lehet, hogy rosszul emlékszem, nem tudom, mert ennek meg "normális" a rugózása, semmi extra. És persze vonóhorgos, ahogy ugyanennek a rendőr- és mentő-verziója is:

citroen1.JPGcitroen2.JPGSzintén nyitható a hátulja a Matra Ranchónak, amelyet meggyőződésem szerint a népek döntő többsége azóta is csak a Matchbox jóvoltából ismer, kivéve ha TC-olvasó. Már anno is megtetszett a bumfordisága (nekem a sárga volt meg, aminek vastagabbak a kerekei), az említett csomagtartónyitás pedig aztán végképp nagyon bejött, ugyanis lefelé nyílt a fedél, ahogy kell. Nem olyan régen mutattam egy ilyet Corgiban is, annak még felfelé is nyílik egy rész, de továbbra is ez a kedvenc:

rancho2.jpgrancho1.jpgMind európai autók, mind Matchbox-kisautók tekintetében megkerülhetetlen a Fiat Abarth, ami a ma napig szerintem az egyik legvagányabb MB az összes közül. Nagy, masszív, széles, autószerű, minden, ami egy gyereknek kell! Kár, hogy az Alitalia-festés gyárilag szinte mindegyikről pereg:

fiat1.jpgfiat2.jpgfiat3.jpgItt az ideje az angol autógyártásról is megemlékezni: kissrácként két Rolls-Royce-om volt, egy ezüst, ami az első képen van, és egy krémszínű, ez utóbbit ráadásul saját magam vásároltam zsebpénzből, nagyon szerettem. Ennek az ezüst párját és az utolsó képen lévő bordót már azért szereztem be, mert felnőttként is bírom őket:

rolls1_2.jpgrolls3.jpgrolls2_2.jpgMatchbox egészen 1982-ig várt az első Rover személyautó megmintázásával, a szüleim viszont nyilván nem vártak sokat a mecsi beszerzésével, mert szerintem 82 után már nem sokat kaptam tőlük, emlékeim szerint egy-két évre rá már nem volt annyira menő a kisautózás... A 3500-as típus karosszériájának arányait nagyjából jól eltalálták a mérnökök, bár a valóságban az autó nyúlánkabb szerintem, de ez a kis különbség sosem zavart. Az alváz műanyag, de az extraként kapott eltolható napfénytető minden gyengeségét feledtette az egyébként Corgi által is elkészített, majd itthon lemásolt autónak:

rover1.JPGrover2.JPGVégül pedig egy japán jön, vacilláltam, melyik legyen, de az IMSA Mazda (RX-7-es) nyert, megint csak nagyon jellemző képviselője a tárgyalt érának (késő hetvenes, kora nyolcvanas évek). Nem nyílik semmije, nem is nagyon rugózik, viszont brutális szélesítéseket kapott, ahogy az egy igazi versenyautóhoz illik. Mit tudtunk mi még akkor a Wankel-motorról...? Az én példányom egy hibátlan darab, sárga dobozában érkezett, de pőrén pihen a polcon, örök kedvenc:

imsa1.JPGimsa2.JPGEnnyi fért ma az adásba, ha van kedvetek, kommentáljátok, mit hagytam ki, vagy hogy Nektek melyek voltak a kedvenceitek - egyébként pedig gyertek máskor is!

Címkék: retro volkswagen matchbox vw muscle

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szirszarjaim.blog.hu/api/trackback/id/tr636537557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leadfoot 2014.07.26. 09:34:10

A 3500-as nekem konkrétan a második újonnan kapott Matchbox-om volt (két elég rossz karban lévő darabot - mod tractor és Dodge wreck truck - örököltem apámtól), szintén valamikor 83 körül. Az első egyébként egy bordó Rolls volt, amilyen a te ezüstöd.

Challengerből szerintem gyakoribb a sárga színű, amin fekete a tető és piros műanyag a motorháztetőből kiálló bizbasz. Bár én ezt csak arra alapozom, hogy sráckoromban többünknek volt olyan.

Egyébként jó lista, pár kivétellel megvolt mind (a Transit rakomány nélkül, a Sierra sárgában, a C3 fehér T-topban, a Challenger az említett sárgában a CX meg előbb rendőrben, csak aztán jött mellé a kék).
Szubjektív, de én - talán az R17, a Wildlife truck és a Golf helyére - betettem volna ezeket:
matchbox.cal.pl/modele/fire_engine.jpg
matchbox.cal.pl/modele/leyland_titan.jpg
www.planetdiecast.com/hwdphotos/originals/14127/1435/1984_Corvette_targa.jpg

mbx porsche · http://matchboxmemories.hu 2014.07.26. 14:51:30

Nagyon jó kis post lett ez, grat.
Régóta tervezek én is hasonlót, bár ahhoz még 1-2 darabot be kel szereznem.
Nekem ezekből kettő volt meg, de az is más színben, a 911-ből és a Ranchero-ból is feketém volt, az RX-7-ből sima és az is fekete volt. Ezzel le is fedtem a fekete Matchboxaim számát.

Airnold · http://volvosagok.blog.hu/ 2014.07.26. 17:08:02

Leadfoot helyettesítéseivel egyetértek, mindhárom megvolt, imádtam őket. :)
A posztban tárgyaltak közül a Sierra, a CX (mentő verzióban) és a Porsche volt meg, többnyire inkább Sikukat kaptam.
Erről jut eszembe, ugyanilyen posztot nem tervezel Sikukkal? :D

pittlaren · http://matchboxaddikt.blog.hu/ 2014.07.26. 17:36:56

Jó a poszt:) Angol mecsáim nem nagyon voltak, tán' az egy Flareside Pick Up-ot leszámítva. Jobbára macau-i vizeken eveztem, arra konkrétan a mai napig emlékszem, mennyire felháborodtam (mély nyomott hagyott:) amikor a húgom egy pöpec Plymouth Fury rendőrt, én meg egy Ford A-t kaptam. A kedvenc kölyökkori MB-m, az Audi Quattro, meg a Flareside volt. Illetve volt egy jó cserém is anno - jócskán el is késtem miatta akkor otthonról , ez valamikor alsó tagozatos koromban lehetett - amikor hosszas alkudozás, és mindenféle paktum révén sikerült szert tennem egy decens Toyota MR2-re. Az utolsó - nem felnőtt fejjel, a gyűjtés újrakezdését követően kapott - mecsim, 13-14 éves koromban egy Volvo 480-as volt.

pittlaren · http://matchboxaddikt.blog.hu/ 2014.07.26. 17:41:27

Ja, és szívesen olvasnék egy napjaink Top5 listát is.

szeme közé, laposan! 2014.07.27. 11:42:57

A 911-esre szerelt vonóhorgot a mai napig nem értem.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2014.07.27. 15:56:13

@Leadfoot: Még a Snorkelen vacilláltam, mert az megvolt, de ezt jobban szerettem: szirszarjaim.blog.hu/2010/12/27/tuzolto_leszel_s_katona_1
@mbx porsche: Köszi! Esetleg a kedvenc Porschékat lehetne listázni...
@Airnold: Nincs már 20, de már talán 10 Sikum se :(
@pittlaren: Köszi! A kurrens TOP5 jó ötlet!
@szeme közé, laposan!: Sokunk van ezzel így.
@Groovebird: Köszi Neked is! Nagyon sok gyűjtőtárs így indult el a lejtőn, hogy csak a gyerekkori darabokat újra. Én is. Aztán ez lett belőle :)

Dinnyus 2014.07.27. 16:57:30

Jujj,egy ezüst Silver Cloud nekem is meg van még.Öcsémnek meg volt egy szürke Sierra. :D

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2014.07.28. 14:10:03

@Dinnyus: Ha szép az ezüst, az kincs, mert az egy James Bond-film kapcsán megjelent speckó kiadás.
@Groovebird: Na az sem rossz! (Space-készletek is vannak? Ha küldesz képeket, szívesen bemutatom a gyűjteményed. Már ha akarod...) A Memories atyjának, Sam.Joe-nak a nevében is köszönöm!

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2014.07.28. 17:07:20

@Groovebird: Oks, ráér, jöhet bármi, csak kérlek, mindhez írj valami személyeset! ababotond (kukac) gmail (pont) com

Dinnyus 2014.07.28. 20:45:15

@RÁJEN: igazából elég ütött-kopott szegény, sosem tudtam, hogy milyen apropoból jött ki, egész egyszerűen az volt a kedvenc rolls-om
süti beállítások módosítása